Klimarådet: Afgifter står i vejen for grøn omstilling

AFGIFTER: Afgifter på særligt varme- og transportområdet står i vejen for en omkostningseffektiv grøn omstilling, konkluderer klimavismanden i ny rapport. Han vil have afgifterne lagt om.

Foto: Thomas Lekfeldt
Lasse LangeFrederik Tillitz

Det nuværende afgiftssystem gør den grønne omstilling unødigt dyr.

Det konkluderer Klimarådet med klimavismand Peter Birch Sørensen i spidsen i en ny rapport, der blev offentliggjort mandag.

En målrettet politisk indsats for at skabe en bedre afgiftsstruktur kan skubbe på elektrificeringen af samfundet og give samfundsøkonomiske besparelser frem mod 2050, skriver Klimarådet – et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver om, hvordan omstillingen til et lavemissionssamfund kan ske på en omkostningseffektiv måde.

“Afgifter er ét af de vigtigste redskaber i den klimapolitiske værktøjskasse. I dag står afgiftssystemet flere steder i vejen for den grønne omstilling, og derfor er det afgørende, at vi får justeret afgifterne der, hvor det er påkrævet. Aktuelt bør afgifter på elbiler og el til opvarmning ændres,” udtaler Klimarådets formand, Peter Birch Sørensen.

Barriere for elbiler
Først og fremmest skal afgiften på el til opvarmning sættes ned, ligesom registreringsafgiften på el- og hybridbiler skal ændres, således at de billigste og mest energieffektive i princippet kan slippe for afgift.

“Hvis afgifter er rigtigt udformet, kan de tilskynde virksomheder og forbrugere til at vælge samfundsøkonomisk fornuftige løsninger baseret på vedvarende energi,” konstaterer Klimarådet i rapporten og fortsætter:

“Afgiftssystemet skaber barrierer for udbredelsen af elbiler.”

Elbiler stilles uforholdsmæssigt dårligt i afgiftssystemet, når de fra 2016 indfases i registreringsafgifter, mener Klimarådet.

Der er ikke tale om, at el til transport er for dyr, understreger Klimarådet. Til gengæld er selve elbilerne og i særlig grad batterierne til dem for dyre, mener Rådet.

“Det er uhensigtsmæssigt, at batteriets pris pålægges registreringsafgift, da merprisen for batteriet ikke afspejler en øget forbrugsværdi ved elbilen i forhold til en tilsvarende benzin- eller dieselbil i samme klasse. Udgiften til batteriet må snarere ses som en investering, der er nødvendig for at opnå den høje energieffektivitet og deraf følgende lavere driftsomkostninger, der kendetegner elbilen. Det er ligeledes uhensigtsmæssigt, at elbiler i mikrokategorien ikke opnår fuld rabat for deres høje energieffektivitet på grund af registreringsafgiftens minimumsbeløb,” skriver Klimarådet.

Registreringsafgift på 0 kroner
Konkret foreslår Rådet, at der indføres et fradrag i grundlaget for registreringsafgiften på ca. 2.000 kroner per kilowatttime batterikapacitet for elbiler og opladningshybridbiler. Fradraget bør dog nedtrappes, i takt med at den teknologiske udvikling gør batterier billigere, mener Klimarådet, ligesom det efter behov bør kunne udvides til andre klimavenlige meromkostninger såsom brændselsceller i brintbiler eller flexifuel-motorer til biobrændstoffer.

Minimumsafgiften i registreringsafgiften på 20.000 kroner bør ligeledes fjernes, så billige og meget energieffektive biler tillades en registreringsafgift så lav som 0 kroner.

Forslagene fra Klimarådet bliver godt modtaget i Dansk Elbil Alliance, der dog ikke mener, at de er tilstrækkeligt vidtgående.

”Det er kun forslag, men gode forslag. Men vi håber dog grundlæggende på en generel omlægning, der sikrer, at forbrugeren træffer det grønne valg,” siger Lærke Flader, Branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Afgift på elvarme
I forhold til opvarmning foreslår klimarådet, at afgiften på el til opvarmning bør sættes ned med godt 30 øre per kilowatttime.

“Varmepumper baseret på 100 procent grøn strøm er en samfundsøkonomisk billigere varmekilde end biomasse, men afgifter gør biomasse privatøkonomisk billigere,” noterer Klimarådet.

Nedsættes afgiften på el til varme med 29 øre per kilowatttime, kan der opnås en samfundsmæssig gevinst på knap 1 milliard kroner, og CO2-udledningen reduceres en smule, vurderer Rådet, mens husholdningerne og virksomhederne kan spare omkring 1,3 milliarder kroner på varmeregningen.

“Varmepumper kan gøre den grønne omstilling billigere, og derfor anbefaler Klimarådet, at afgiften på el til opvarmning sættes ned. Det vil tilskynde til at installere flere varmepumper,” siger Peter Birch Sørensen i en pressemeddelse.

Lilleholt kvitterer
Flyttes finansieringen af PSO-støtten fra elregningen til finansloven, høstes en del af den gevinst, der også opnås ved at sænke afgiften på el, men der er stadig en ekstra gevinst ved en mindre nedsættelse af elvarmeafgiften på cirka 10 øre per kilowatttime.

Energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) deler Klimarådets ønske om at gøre noget for el i opvarmningen.

"Jeg er enig i, at der er behov for at se på mulighederne for at bruge mere elektricitet for eksempel til opvarmning. Derfor kigger vi også på det i den igangværende afgifts-og tilskudsanalyse. Regeringens forslag om at fjerne PSO’en er et skridt i den rigtige retning. Dermed sænkes elprisen markant for husholdninger og erhverv – også til opvarmning," siger Lars Christian Lilleholt i en pressemeddelelse.

Også brancheorganisationen Dansk Energi tager godt imod rapporten fra Klimarådet.

"Klimarådets konklusioner er i min optik klare som solen: Vores afgiftssystem er helt sort og en væsentlig sten på vejen mod den grønne omstilling. Vi skal erstatte olie, kul og gas med vores stadigt grønnere strøm, men samtidig beskatter vi strøm hårdere end noget andet og indfaser afgifter på elbiler som de første i verden. Der skal ske meget med de afgifter, hvis vi skal nå vores klimamål," siger Lars Aagaard, administrerende direktør i Dansk Energi, i en skriftlig kommentar.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00