Kommuner forsømmer kollektiv trafik

VALG: Borgerne dumper kommunernes håndtering af kollektiv trafik. Ekspert er enig, mens vælgerforsker ikke mener, en valgkamp giver plads til trafik.
Over 60 procent af danskerne mener, at kommunerne har været dårlige eller meget dårlige til at få folk til at benytte den kollektive trafik, mens ca. 40 procent mener, at kommunerne bruger for få penge på kollektiv trafik.
Over 60 procent af danskerne mener, at kommunerne har været dårlige eller meget dårlige til at få folk til at benytte den kollektive trafik, mens ca. 40 procent mener, at kommunerne bruger for få penge på kollektiv trafik.Foto: Colourbox
Kristian Aaskov NielsenAnders Jerking
Over 60 procent af danskerne mener, at kommunerne har været for dårlige til at få borgerne til at benytte den kollektive trafik. Det viser en meningsmåling, som Ingeniørforeningen har fået lavet. Ifølge Per Homann Jespersen, trafikforsker ved Roskilde Universitet, er målingen et udtryk for kommunernes prioritering:

"Det er en opgave, som kommunerne ikke har prioriteret højt. I den udstrækning de har prioriteret den, så har det været i form af nedskæringer med nedlæggelser og forringelser af ruter," siger Per Homann Jespersen.

Målingen viser også, at ca. 40 procent af danskerne mener, der bliver brugt for få penge på den kollektive transport. Dermed indtager kollektiv trafik en 5. plads over emner, danskerne mener, der bliver brugt for få penge på. Kollektiv trafik står altså højere på danskernes liste end eksempelvis miljø, beskæftigelse og integration.

Alligevel er der ikke salg i emnet i den igangværende valgkamp.

"Det trækker ikke mange stemmer i kommunerne at sørge for, at der er en ordentlig kollektiv transport," siger Per Homann Jespersen, der peger på, at det er svært at finde en balance mellem de sociale accepter og regulariteten i den kommunale kollektive trafik.

I skarp konkurrence
De to målingerne viser også, at emnet har et potentiale. Det mener valgforsker ved Syddansk Universitet Ulrik Kjær.

"De to tal peger på, at dette emne ville egne sig godt til en valgkamp. Det involverer en række borgere, og der er forskellige positioner i kommunen. Der er ikke nogle af aktørerne, som efter min overbevisning holder emnet tilbage. Det skyldes udelukkende, at der er nogle store sællerter og klassiker, som løber med dagsordenen," siger Ulrik Kjær.

Men på trods af de gode tendenser, så fylder emnet ikke den kommunale valgkamp. Kun enkelte steder kan en lokalsag hive emnet op på dagsordnen. Men generelt er det de store sællerter, som trækker stjernestøvet fra den kollektive trafik.

"Hvis emnet ikke kommer med ind som top 2-3-4 stykker, så falder det ud af valgkampen. Det er, hvad der er sket i ganske mange kommuner for miljø, kultur og trafik. De lider under, at der ikke er plads til ret mange emner i den kommunale valgkamp," siger Ulrik Kjær.

KL: Vi mangler penge
Jens Stenbæk (V), der er formand for KL's Teknik- og Miljøudvalg, mener, at kommunerne skal have ekstra penge, hvis niveauet i den kollektive trafik skal løftes.

"Vi har diskuteret med regeringen, om vi skulle løfte niveauet for den kollektive trafik. Det har vi ikke fået tilsagn om. Vi har prøvet at løfte det ind i økonomi-forvaltningerne, men det er ikke lykkedes. Holdningen er, at der er penge til det nuværende niveau. Skal der bruges flere penge, så må området tilføres flere penge, for ellers skal pengene tages fra de velfærdsområder, hvor endnu flere borgere mener, at der skal bruges flere penge," siger han.

Danskerne er heller ikke skræmt væk fra den kollektive trafik. KL's magasin Momentum kom i denne uge med en måling, som viste, at danskerne i stigende grad ville bruge den kollektive transport, hvis blot den blev billigere.

Det store skred ville ske, hvis prisen blev halveret, og 40 procent ville benytte den kollektive transport oftere. Hvis det derimod blev gjort gratis at bruge den kollektive trafik, ville 51 procent flere benytte den.

Dokumentation

Hvor god mener du, at man i din kommune har været til at løse følgende opgave?

 

Meget god

God

Nogen­lunde

Dårlig

Meget dårlig

Få borgerne til at benytte kollektiv transport 

1 %

8 %

29 %

41 %

21 %

Mener du, at kommunen bruger for få penge, tilpas med penge eller for mange penge på disse udgiftsområder?

 

For få penge

Tilpas med penge

For mange penge

1. Kommunens skoler

75%

24%

1%

2. Ældreforsorg såsom plejehjem og hjemmehjælp

71%

26%

3%

3. Vuggestuer og børnehaver

50%

47%

3%

4. Gader og veje

45%

48%

7%

5. Kollektiv trafik

41%

51%

8%

6. Beskæftigelsesindsats overfor ledige

33%

58%

9%

7. Miljøforanstaltninger

29%

64%

7%

8. Integration af indvandrere

28%

49%

23%

9. Trafiksikkerhed

28%

68%

4%

10. Kultur-, fritids- og idrætsmuligheder

24%

59%

17%

Userneeds har for Ingeniørforeningen 1.215 personer.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ulrik Kjær

Professor, Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet
ph.d. (Odense Uni. 1999), cand.oecon. (Odense Uni. 1994)

Per Homann Jespersen

Lektor emeritus, Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring, RUC
civilingeniør (kemi) (DTU 1979)

0:000:00