Kommentar af 
Lisbeth Knudsen

Lisbeth Knudsen: Ny Brexit-fri kanal bør mane til publicistisk eftertanke

KOMMENTAR: At briterne har fået nok af Brexit i medierne, er til at forstå, men at de nu også kan vælge en Brexit-fri nyhedskanal for at slippe for Brexit-stress, det er alligevel en ny trend, skriver Lisbeth Knudsen.

Man må sige, at det på mange måder vil være fuldt forståeligt, hvis briterne er trætte af at høre Brexit-historier kværne rundt i medierne døgnet rundt, skriver Lisbeth Knudsen
Man må sige, at det på mange måder vil være fuldt forståeligt, hvis briterne er trætte af at høre Brexit-historier kværne rundt i medierne døgnet rundt, skriver Lisbeth KnudsenFoto: Yves Herman/Ritzau Scanpix
Lisbeth Knudsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Nyheder er for hjernen, hvad sukker er for din krop. Ikke godt for helbredet og slet ikke, hvis du indtager for meget af det.

Sådan skrev den schweiziske forsker i filosofi Rolf Dobelli i bogen 'Stop reading the News' i 2013.

Her beskrev han med henvisning til forskning i hjernens aktivitet, at nyheds-overload kan føre til frygt og aggression og forhindre kreativ og mere dybgående tænkning.

Ja, faktisk stillede han det ubehagelige spørgsmål, hvor mange af de 10.000 nyhedshistorier, du sikkert har stiftet bekendtskab med i nyhederne inden for de seneste 12 måneder, der har givet dig et afsæt til at træffe en bedre beslutning i dit liv.

Fakta
Lisbeth Knudsen er tværgående chefredaktør på Mandag Morgen/Altinget og formand for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og Det Kgl. Teater. 

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler. 

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Når jeg kom til at tænke på Dobellis bog, så er årsagen ganske aktuel og af helt usædvanlig karakter.

Man må sige, at det på mange måder vil være fuldt forståeligt, hvis briterne er trætte af at høre Brexit-historier kværne rundt i medierne døgnet rundt og af analyser i medierne af et parlament, der er nedsmeltet i Brexit-afstemninger.

Man får i hvert fald den tanke, om vi i medierne indimellem kommer til simpelthen i ivrighed efter at sende nyheder i et 24-timers opdateringshelvede kommer til at overfodre modtagerne, så de enten bliver apatiske eller helt immune over for den måske virkelig vigtige historie, som kommer i overmorgen.

Lisbeth Knudsen

Denne uge bliver ingen undtagelse, nu hvor deadline for udtræden eller ej og aftale med EU eller ej er lige ved målstregen.

Det interessante og helt usædvanlige i et medieperspektiv er, at tv-stationen Sky netop i denne højspændte uge har lanceret det, der nu om dage kaldes en ”pop-up-kanal”, klinisk renset for Brexit-nyheder. En pop-up-kanal er en midlertidig kanal, og begrundelsen er ifølge SKYs egen pressemeddelelse, at man har lyttet til kunderne.

Den nye ”Sky News Brexit-Free” kanal begyndte sendingerne onsdag 16. oktober klokken 17.00 på Sky Channel 523 og tilbyder et reelt alternativ til aftenens nyhedsprogrammer på andre kanaler, som vil blive domineret af Storbritanniens forestående afgang fra EU.

Der sendes på kanalen fra 17-22 hver aften mandag til fredag.

En undersøgelse tidligere på året viste, at et stigende antal mennesker i Storbritannien aktivt undgik nyheder på grund af frustrationer over dækningen af Brexit. Så mange som en tredjedel af befolkningen sagde, at de aktivt undgår nyheder af den grund, en stigning på 11 procent siden 2017, mens mere end halvdelen (58 procent) sagde, at det havde en negativ indvirkning på deres humør.

Med det i tankerne vil Sky News nu tilbyde seerne chancen for at få de andre store nationale og internationale historier – uden frygt for at komme til at høre om Brexit,” siger John Ryley, chefen for Sky News. Han understreger, at hovedkanalen Sky News fortsat vil dække alle vinklerne på Brexit.

”Sky News Brexit-Free er en modig tilgang til tingene, men lytter man til den offentlige mening i løbet af de seneste uger og måneder, så tror vi, det er noget, som vores seere vil finde værdifuldt. Brexit er en historisk nyhed, der har stor betydning, og vi vil fortsat give den omfattende dækning. Den nye kanal giver blot folk mulighed for at tage en pause fra Brexit, anvende et filter på deres overskrifter og høre om andre spørgsmål væk fra Westminster og Bruxelles med fokus på hårdtslående, original journalistik,” siger Sky News-chefen.

Og blot som en sidebemærkning: Sky har 24 millioner kunder til deres kanaler i syv lande og er et af Europas førende medieselskaber med 31.000 ansatte. Så det er ikke sådan et lille nichemedie, der nu har taget den beslutning at tilbyde kunderne en personlig nyhedssortering.

Den undersøgelse, der henvises til i pressemeddelelsen, er ikke en hvilken som helst analyse. Det er Reuters Institutes store årlige ”Digital News Report 2019”, som udkom for nylig. Undersøgelsen viser i øvrigt også, at befolkningen synes, nyhedsmedierne er bedre til gule breaking news-bjælker og historier end til at forklare indholdet af dem.

På tværs af alle landene i undersøgelsen, herunder Danmark, så mener to tredjedele af respondenterne, at medierne er gode til at holde folk opdateret (62 procent), men mindre gode til at hjælpe med at gøre nyhederne forståelige (51 procent). Under halvdelen mener, at medierne gør et godt stykke arbejde med at være den årvågne vagthund, der holder magtfulde mennesker til regnskab for deres gerninger. For Danmark er tallet desværre også kun 45 procent.

Og elendighederne fortsætter: Kun 29 procent mener, at nyhedsmedierne dækker emner, der er relevante for dem, og kun 16 procent mener, at medierne anvender en rigtig tone. Fire ud af ti, eller 39 procent, mener, at nyhedsmedierne er alt for negative.

Det bliver interessant at se, hvordan seerne tager imod SKY News-tilbuddet om en Brexit-fri kanal. Man får i hvert fald den tanke, om vi i medierne indimellem kommer til simpelthen i ivrighed efter at sende nyheder i et 24-timers opdateringshelvede kommer til at overfodre modtagerne, så de enten bliver apatiske eller helt immune over for den måske virkelig vigtige historie, som kommer i overmorgen.

Tag eksemplet Syrien, hvor vi time for time får mellemregninger og rapporter fra de udsendte journalister i Tyrkiet og Syrien, analyser i lange baner fra korrespondenterne i USA, EU og Moskva og masser af hjemlige eksperter og journalister, der engang har rejst i området og på den baggrund udtaler sig om situationen nu.

Bliver vi immune over for Syrien-nyheder og glemmer at høre efter, når der virkelig sker noget? Stopfodret bliver vi i hvert fald, og det er nemmere at forklare, hvad der er sket af nyt, når nogle tropper bevæger sig, og en af de involverede aktører udtaler sig, end at forklare, hvad der er relevant og perspektivet for os.

Rolf Dobelli skrev i sin bog, at nyheder giver os kronisk stress og samme afhængighed som af narko eller tobak. Nyhedshistorier er af og til overvældende og handler om ting, vi ikke kan påvirke. Den daglige gentagelse af nyheder om ting, vi ikke kan handle på, gør os passive og får os til at indtage et verdenssyn, der er pessimistisk, hjælpeløst, sarkastisk eller fatalistisk, mener Dobelli.

Vi prøver hele tiden at få nyhedshistorierne til at give mening og fornuft, hvad de bestemt langtfra altid gør. Vi leder efter noget, som vi kan forstå. Og kan vi ikke finde det, så reagerer vi ved frygt og bekymring eller afmagt – og snupper måske en Brexit-fri kanal eller en Syrien-fri kanal næste gang.

Taget i betragtning af, at det er de publicistiske mediers hovedrolle og eksistensberettigelse at oplyse borgerne om, hvad der sker i det samfund, de gerne skulle være en aktiv del af, så er Sky News Brexit-Free en rigtig dårlig idé.

Skrevet af en person, der for længst er blevet livslang afhængig af den flydende nyhedsstrøm. Så er det måske overfodringen af opdateringer, live-omstillinger, hver-dag-sit-drama-konceptet og mange af mellemregningerne, vi burde overveje en ekstra gang i medierne.

-----

Lisbeth Knudsen er tværgående chefredaktør på Mandag Morgen/Altinget og formand for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og Det Kongelige Teater. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lisbeth Knudsen

Strategidirektør, Altinget og Mandag Morgen, formand for Odense Symfoniorkester og Rønnow, Leth og Gori Arkitekter, Foreningen TjekDet og Demokratikommissionen, bestyrelsesleder, Niras
journalist (DJH 1975)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024