Løkke drømte om en million grønne biler i 2030. Nu forventer styrelse, at det sker

Energistyrelsen regner ifølge et nyt notat nu med, at den politiske ambition om, at der skal køre én million grønne biler på de danske veje inden 2030, bliver til virkelighed. 

Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Daniel Bue LauritzenMorten Øyen

Da Lars Løkke Rasmussen i sin tale ved Folketingets åbning i oktober 2018 slog retningen an med et mål om én million grønne biler i 2030, var den daværende statsminister klar over, at det var en ”stor ambition”, som ikke ville blive ”let at nå”.

Kort inden havde de uafhængige rådgivere i Klimarådet nemlig peget på blot en halv million grønne biler som et passende måltal for 2030, så Løkkes planer var bestemt ikke uambitiøse. 

Da Socialdemokratiet vandt valget i 2019, var en af den nye regeringens første beslutninger da også at droppe millionmålet, og for under et år siden indledte S-regeringen forhandlingerne om et nyt afgiftssystem med et ønske om en halv million grønne biler. 

Det mål blev efter politiske slagsmål med støttepartierne dog hævet i en aftale om 775.000 grønne biler, samt en fælles forståelse om at ville nå millionen i 2030. 

Nu ser aftalens mål - og Løkkes drøm - ud til at blive til virkelighed.

I et nyt notat opjusterer Energistyrelsen således kraftigt sine forventninger til hastigheden i omstillingen af bilparken og skriver, at der vil være cirka en million el- og plug-in-hybridbiler i 2030.

Til den tid forventer styrelsen også, at cirka hver anden nyregistrerede bil vil være en elbil, mens hybrider og konventionelle diesel- og benzinbiler vil udgøre en fjerdedel hver. 

Udbuddet vokser 

Den nye prognose betyder, at Energistyrelsen nu forventer markant flere grønne biler, end samme styrelse regnede med så sent som i foråret i den årlige Klimafremskrivning, hvor styrelsens bud var, at der ville være 730.000 grønne biler i 2030.

Når Energistyrelsen nu opjusterer sine forventninger til udviklingen, skyldes det ifølge det nye notat en stribe af forskellige faktorer:

Helt centralt står den teknologiske udvikling i bilbranchen, der ifølge notatet vil betyde, at priserne på grønne biler forventes at falde "markant". 

Dertil kommer, at bilproducenterne forventes at "mangedoble" deres antal af forskellige grønne bilmodeller over det næste årti, så manglende udbud ikke længere vil stå i vejen for danskere, der ønsker at køre grønt.

Samtidig forventer styrelsen, at der vil blive sat et "større" antal ladestandere op i takt med elektrificeringen, der vil kunne matche behovet for opladning. 

Hver fjerde nye er hybrid

I Klimarådet er næstformand og transportøkonom Niels Buus Kristensen ikke overrasket over opjusteringen fra Energistyrelsen.

Tværtimod mener han, at myndighederne og regeringen tidligere har undervurderet den grønne udvikling i bilsalget – også da der blev indgået aftale om nye bilafgifter i december sidste år.

”Opjusteringen af prognosen stemmer meget godt med Klimarådets forventninger. Det er dog vigtigt at understrege, at der fortsat er stor usikkerhed om, hvordan det vil gå i praksis, og det gælder både i opad- og nedadgående retning," skriver Niels Buus Kristensen i en mail til Altinget.

Han mener dog, at regeringen fortsat bør holde godt øje med, hvordan salget udvikler sig. Særligt bør der fokuseres på, hvor stor andel af bilsalget, der udgøres af hybrider, der ikke er nær så klimavenlige som de rene elbiler. 

"Vores største bekymring er, at plugin-hybridbilerne siden afgiftsændringen har udgjort op mod tre fjerdedele af de nye grønne biler. Hvis ikke balancen snarest tipper til elbilernes fordel, bør man nok justere bilaftalen fra december sidste år, så de rene elbiler støttes mere og plugin-hybriderne mindre," skriver han. 

I det nye notat fra Energistyrelsen vurderes det, at hver fjerde nye bil i 2030 vil være pluginhybrid. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Dan Jørgensen

Minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik, MF (S)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2004)

Niels Buus Kristensen

Forskningsleder, Transportøkonomisk Institut (Oslo), næstformand, Klimarådet, fhv. institutdirektør, DTU Transport
cand.polit. (Københavns Uni. 1987), ph.d. i økonomi (Københavns Uni. 1992)

0:000:00