Ministerchauffører føler sig presset: “Tænk, hvis jeg kom til at slå en ihjel. Jeg ville aldrig kunne tilgive mig selv”

De står altid til rådighed og oplever dage med få timers nattesøvn. Flere ministerchauffører fortæller om et stort arbejdspres i de ministerier, hvor der er færre end to chauffører fast tilknyttet en minister. 

<div>Ministerbiler ankommer til Amalienborg i 2016&nbsp;</div>
Ministerbiler ankommer til Amalienborg i 2016 
Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Sine Riis Lund Sofie Ewertsen Nissen

Lange arbejdsdage, få fridage og krav om fuld tilgængelighed.

Jobbet som ministerchauffør stiller store krav til fleksibilitet. Men kravene er udover det rimelige og går til tider ud over sikkerheden på vejene, advarer flere ministerchauffører, der fortæller om arbejdsdage på omkring 16 timer.

Ministerchaufførerne ønsker at være anonyme af frygt for at miste jobbet, men de oplever ikke, at deres bekymringer bliver taget tilstrækkeligt alvorligt.

“Nogle gange må jeg sidde og ryste på hovedet eller gøre noget andet for at sørge for, at jeg ikke falder hen,” siger en chauffør.

“Man sender chauffører ud at køre, som er hamrende trætte, fordi de ikke har sovet nok og har haft en lang foregående dag. Og dagen før. Og dagen før igen,” lyder det fra en anden.

De anonyme ministerchauffører, Altinget har talt med, kører under Økonomistyrelsens ordning, der omfatter 13 ministre. Syv af disse ministre har 1-1 ½ chauffør tilknyttet, mens seks har 2-3 chauffører fast til deres rådighed.

Alle landets ministre, inklusive en række departementschefer, kan desuden trække på en afløserordning med i alt tre chauffører. Men også afløserne er tit på overarbejde, fortæller flere.

“Når man endelig vil bede om fri, så er der sjældent nogen, der kan afløse en,” pointerer en ministerchauffør.

I en mail forklarer Økonomistyrelsen, at det at være ministerchauffør er “et særligt job”, som indebærer “nogle helt særlige arbejdsbetingelser”, fordi det er et job, hvor det er nødvendigt “at udvise en høj grad af fleksibilitet”.