Misforstået redskab fældede Cecilia Lonning-Skovgaard - for de ledige er alt som før

En historie i pressen om, at københavnske jobcentre ikke havde henvist ledige til job i to år blev begyndelsen på enden for beskæftigelsesborgmester Cecilia Lonnning-Skovgaard (V). Den skarpe konklusion viste sig dog at ikke at være korrekt. Altinget forklarer her hvorfor.  

De jobparate ledige i København nåede kun i en måneds tid at opleve en ny praksis med øget brug af værktøjet henvisninger. I dag formidler kommunen job gennem samtaler, som den har gjort siden 2015. 
De jobparate ledige i København nåede kun i en måneds tid at opleve en ny praksis med øget brug af værktøjet henvisninger. I dag formidler kommunen job gennem samtaler, som den har gjort siden 2015. Foto: Mathias Eis/Ritzau Scanpix
Rikke Brøndum

Forargelsen var stor, da Berlingske i oktober fortalte, hvordan københavnske jobcentre ikke havde henvist en eneste ledig til job siden 2019, men kun havde afholdt mere uforpligtende samtaler. 

Overskriften kom i forlængelse af en historie tidligere på sommeren om rengøringsvirksomheden De 5 Stjerner, der forgæves havde søgt ledige rengøringsassistenter hos jobcentret. 

En presset beskæftigelsesborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) måtte beklage og gik kort efter i medierne med en fyreseddel til den ansvarlige direktør i forvaltningen, Marianne Sørensen. En mistanke om, at ledige ikke står til rådighed, er noget af det værste for en Venstre-borgmester med ansvar for området og jobcentrene fik besked på at skifte praksis og henvise flere til bestemte job. 

Ifølge kilder tæt på ledelsen i den daværende Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning var det her, at der for alvor begyndte at blive komme knas i forholdet mellem borgmesteren og medarbejderne i forvaltningen.  

Det på trods af, at historien om de manglende henvisninger manglede centrale oplysninger om kommunens praksis overfor de ledige.

{{toplink}}
Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Læs også

Et jobcenter kan godt henvise ledige til job uden at bruge det juridiske værktøj, som i beskæftigelseslovgivningen kaldes "henvisninger". 

I samtalerne med de ledige har Københavns Kommune siden 2015 formidlet mindst ét job per samtale til dagpengemodtagere og jobklare på kontanthjælp, blandt med inspiration fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering under Beskæftigelsesministeriet. I 2020 afholdte jobcentret 123.000 samtaler, og idéen var at få et endnu bedre match mellem de arbejdsløse og de virksomheder, som var på jagt efter nye folk. Hvis ikke de ledige søgte de job, som blev aftalt under samtalen, ville de blive indberettet, og det var kommunens ansvar at følge op. Det gjorde den i 75 procent af tilfældene i 2020. 

Derimod går det juridiske værktøj "henvisninger" ud på at sende en ledig ud til en bestemt virksomhed, som har pligt til at melde tilbage, om vedkommende mødte op og blev ansat. Kommunerne bruger det ofte for at teste, om de ledige reelt står til rådighed og kan ellers trække dem i deres ydelse. Henvisningen kan ske med ned til én dags varsel. 

0:000:00