Ny analyse: Private gymnasier løfter eleverne mest

UDDANNELSE: De private gymnasier er bedre til at løfte eleverne fagligt end de offentlige gymnasier, viser ny analyse fra Cepos. 

Gymnasieelever løftes fagligt mere i de private gymnasier end i de offentlige, viser ny analyse.
Gymnasieelever løftes fagligt mere i de private gymnasier end i de offentlige, viser ny analyse.Foto: Linda Kastrup
Erik Bjørn Møller

Landets 20 private gymnasier er stærkere til at løfte deres elever fagligt end de 120 offentlige gymnasier.

Det fremgår af en ny gymnasieanalyse, som forskningschef Henrik Christoffersen har udarbejdet for den borgerlig-liberale tænketank Cepos.

Her fremgår det, at der er ”signifikante forskelle” på den såkaldte undervisningseffekt i henholdsvis de private og offentlige gymnasier.

De private gymnasier har stort set alle en højere undervisningseffekt end forventet – og højere end de statslige, selvejende gymnasier. Undervisningseffekten viser, hvordan eleverne på en given skole klarer sig sammenlignet med, hvordan man skulle forvente, at de ville klare sig ud fra forældrenes baggrund.

Det ser ud til, at de private gymnasier ikke mindst er et stærkt gymnasietilbud for unge, som har egentlige forudsætninger for at forberede sig til en videregående uddannelse.

Henrik Christoffersen
Forskningschef i tænketanken Cepos

Ligesom i grundskolen
Der er første gang, Cepos har udarbejdet en analyse på gymnasieområdet – men konklusionen minder om konklusionerne i tidligere analyser, som tænketanken har udarbejdet på grundskoleområdet, hvor det ligeledes er blevet påvist, at de frie og private skoler er bedst til at løfte eleverne fagligt.

”Det ser ud til, at de private gymnasier ikke mindst er et stærkt gymnasietilbud for unge, som har egentlige forudsætninger for at forberede sig til en videregående uddannelse. De private gymnasier er bedst til at løfte eleverne fagligt, og vi finder det tilsvarende fænomen på grundskoleområdet. Nu findes der jo kun 20 private gymnasier herhjemme, så der er grænser for, hvor mange decimaler, vi kan tage med i beregningerne, men grund-tendenserne er helt klare,” siger forskningschef Henrik Christoffersen til Altinget.

Bredere elevgruppe
Anne-Birgitte Rasmussen, der er formand for de offentlige gymnasierektorers forening, Danske Gymnasier, er ikke overrasket over forskellen på de private og offentlige gymnasiers løfteeevne.

”Det afspejler, at de offentlige gymnasier ER offentlige, og at de har en meget bred elevgruppe og dermed også forældregruppe, som understøtter elevernes læring i forskellig grad. Jeg tror, at man har den fordel på nogle af de private gymnasier, at man har en forældregruppe, som er tættere knyttet til elevernes skolegang – det tror jeg har en betydning,” siger hun.

Læs hele artiklen på Altinget: uddannelse (kræver abonnement). Få gratis prøveabonnement her.

Eksamensresultat og undervisningseffekt for private almene gymnasier, 2012-2015        
  2015  2014  2013  2012 
  Karakter UE Karakter UE Karakter UE Karakter UE
Bagsværd Kostskole og Gymnasium 7,6 0,0 7,1 0,1 7,5 0,2 7,3 0,1
Brøndby Gymnasium 7,0 0,3 6,6 0,2 6,4 0,0 6,4 0,0
Det frie Gymnasium 7,3 0,0 7,0 -0,1 7,2 0,0 7,1 0,1
Det Kristne Gymnasium 8,3 0,4 8,2 0,4 7,6 0,2 7,3 0,1
Deutsches Gymnasium Für Nordschleswig 8,1 0,5 9,1 0,8 8,0 0,4 8,1 0,4
Herlufsholm Skole og Gods 7,7 0,2 8,1 0,2 8,0 0,2 7,7 0,2
Ingrid Jespersens Gymnasieskole 7,9 -0,1 8,3 0,2 7,8 0,0 7,9 0,1
Johannesskolen 8,1 0,1 7,1 -0,1 6,5 -0,1 7,3 0,2
Københavns Private Gymnasium 6,6 0,3 6,2 0,5        
Marie Kruses Skole 8,3 0,2 8,2 0,2 7,8 0,2 7,3 0,1
N. Zahles Gymnasieskole 8,0 0,1 7,5 0,0 7,0 0,0 6,9 0,0
Niels Steensens Gymnasium 7,7 0,3 5,6 -0,2 6,3 0,1 6,4 0,2
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium / HF 7,5 0,2 7,0 0,3 7,0 0,1 7,4 0,1
Oure Idrætsgymnasium 7,0 0,0 7,2 0,1 7,2 0,1 7,2 0,1
Vejlefjordskolen 6,9 0,1 6,9 0,2 7,0 0,1 7,2 0,1
Anm: Karakter dækker over eksamensresultat (inkl. bonus A). Undervisningseffekt betegnes som UE.        
Kilde: www.uddannelsesstatistik.dk         
Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne-Birgitte Rasmussen

Fhv. rektor, Københavns åbne Gymnasium
cand.scient. i matematik og fysik (Københavns Uni. 1984), MPG (Copenhagen Business School)

Henrik Christoffersen

Fhv. forskningschef, Cepos
cand.polit.

0:000:00