Ny Lillebæltsbro skal afvente Kattegatrapport

LILLEBÆLT: Transportministeriet har netop udgivet en rapport om fire forslag til en Lillebæltsbro. Men Folketingets trafikordførere vil først tage endeligt stilling til forslagene i 2013, hvor de har besluttet, om der skal investeres i en Kattegatforbindelse.
De nuværende Lillebæltsbroer vil opleve trængselsproblemer i 2030, og Folketinget skal derfor beslutte, om der skal bygges en ny forbindelse over Lillebælt.
De nuværende Lillebæltsbroer vil opleve trængselsproblemer i 2030, og Folketinget skal derfor beslutte, om der skal bygges en ny forbindelse over Lillebælt.
Anne Burlund
Der bliver ikke truffet beslutning om en ny forbindelse over Lillebælt, før en rapport fra DTU om de samlede konsekvenser af en mulig Kattegatforbindelse ligger klar i slutningen af 2012. Sådan lyder udmeldingen fra samtlige af Folketingets trafikordførere.

Før påske offentliggjorde Transportministeriet screenings-rapporten "Vejkapaciteten over Lillebælt". Rapporten har undersøgt fire mulige placeringer til en ny forbindelse over Lillebælt. I 2030 vil der ifølge rapporten opstå kritisk trængsel over Lillebælt, og en ny forbindelse skal afhjælpe det problem.

De fire mulige broforbindelser vil koste mellem seks og 32 milliarder kroner. Men ingen af trafikordførerne ønsker på nuværende tidspunkt at tage endeligt stilling til hvilken af broforslagene, de foretrækker.

Altinget giver her et overblik over ordførernes vurdering af de fire forslag:

Kristian Pihl Lorentzen (V):
"Man kan ikke se de fire forslag isoleret. Vi bliver nødt til at se på, hvor flaskehalsene er, og det er f.eks. over Storebælt, hvor der kun er fire vejbaner. En ny Lillebæltsforbindelse skal også ses i sammenhæng med en eventuel Kattegatforbindelse. På længere sigt skal vi selvfølgelig sørge for, at der er kapacitet nok på Lillebælt, men der er seks spor, så det er ikke et problem de næste 20 år. Som jeg ser det, er Kattegatprojektet den eneste rigtige langsigtede løsning på kapacitetsproblemerne. Men vi må afvente analysen og se, om det kan hænge sammen økonomisk. Hvis vi vedtager at etablere en Kattegatforbindelse, kunne en mulighed være at supplere med en ny Lillebæltsforbindelse i nærheden af de nuværende broer for at aflaste trafikken - men det må vi se på til den tid. Jeg vil ikke lægge mig fast på noget, før det er drøftet med kommunerne i Trekantsområdet, men senest i 2013 skal der træffes en principbeslutning om de langsigtede trafikinvesteringer, herunder om der skal etableres en Kattegatforbindelse."

Fakta

Rapportens fire forslag:

1) En parallel forbindelse nord for de nuværende broer, der skal være en udbygning af den nuværende vejbro (6 mia. kr.)

2) En forbindelse syd for de nuværende broer, der vil aflaste den nuværende bro (9 mia. kr.)

3) En forbindelse nord for de nuværende broer, der vil lede trafikken nord om Fredericia (12 mia. kr.)

4) En væsentligt længere forbindelse fra Bogense til Juelsminde, der vil lede trafikken uden om Lillebælt og Vejle Fjord (32 mia. kr.)


Kilde: Transportministeriet

Magnus Heunicke (S):
"Det er endnu for tidligt at tage endeligt stilling til de fire forslag. Jeg mener ikke, at en mulig fremtidig Kattegatforbindelse udelukker en ny Lillebæltsbro. Det er kun få procent af trafikanterne, der bevæger sig nordpå, så der skal også ske forbedringer på Lillebælt. Selvom det er en dyr løsning, er jeg indtil videre fortaler for Kattegat, som man eventuelt kan kombinere med en af de tre små modeller, men vi er stadig i en meget tidlig fase, så det er svært at vurdere. Det haster med en beslutning, fordi et så stort byggeri i forvejen har lange udsigter, men beslutningen skal træffes på et oplyst grundlag, så vi afventer DTU's rapport, der kommer i slutningen af 2012."

Kim Christiansen (DF):
"Det helt grundlæggende spørgsmål er, hvordan vi bedst binder Øst- og Vestdanmark sammen i fremtiden. Det reelle problem, som jeg ser det, er Vejlefjord-broen. Men det er også nødvendig at se på kapaciteten på Storebæltsbroen - den har kun fire spor uanset, hvor mange nye broer, man bygger. En ny Lillebæltsforbindelse fra Bogense til Juelsminde vil koste 49 milliarder kroner, hvis der også skal tænkes jernbane med, og det er det halve af en ny Kattegatforbindelse. Men den løsning vil ikke løse problemer med Storebælt, der i 2035 vil have opbrugt sin kapacitet. Vi skal først have en afgørelse om Kattegatforbindelsen - så må beslutningen om en ny forbindelse over Lillebælt blive skubbet. I min optik er den bedste fremtidssikring en Kattegatforbindelse. Jeg vil ikke udelukke, at der også kan blive behov for en mindre model over Lillebælt, men det ligger ikke lige for. Jeg håber på, at vi allerede til efteråret kan træffe en principiel forhåndsbeslutning om, at det er Kattegat, der skal satses på."

Anne Baastrup (SF):
"Infrastrukturkommissionen pegede på en broforbindelse fra Bogense til Juelsminde som en god løsning og afviste Kattegatforbindelsen på grund af økonomien i det. Det er jo et stort projekt til mindst 100 milliarder kroner, hvor Bogense-Juelsminde koster det halve. De tre mindre løsninger er ikke realistiske, hvis man skal kunne komme fra Odense til Århus på højst 1 time, som er det vi arbejder på. Jeg lægger ikke skjul på, at jeg er valgt på Fyn, og selvom jeg indtil videre peger på Bogense-Juelsminde som den bedste af de fire løsninger, har vi endnu ikke besluttet, hvad vi foretrækker. Men jeg har svært ved at se finansieringsmodellen med et projekt på 100 milliarder - især når man tænker på, at Femernforbindelsen "kun" koster 37 milliarder. Men vi skal passe på ikke kun at fokusere på én løsning."

Henriette Kjær (K):
"Da det kun er en delrapport, har vi endnu ikke truffet nogen beslutning. En ny Lillebæltsforbindelse skal ses i sammenhæng med en Kattegatforbindelse og andre anlægsprojekter. Vi tager ikke stilling før 2013, hvor vi har fået et overblik fra de forskellige rapporter og undersøgelser. Jeg mener ikke, der er behov for en Lillebæltsforbindelse, hvis vi beslutter os for Kattegat. Men hvis det ikke bliver tilfældet, er det interessant at se på Bogense-Juelsminde, som vil give den største gevinst - men vi vil ikke lægge os fast på noget. Jeg tror ikke, det bliver nødvendigt med de mindre alternativer over Lillebælt, da Femern vil aflaste lastbiltrafikken over Fyn og Jylland. Det er store investeringer, men det er vigtigt at få truffet en beslutning hurtigt, da vi i forligskredsen har forpligtet os til, at vi skal undgå de trængselsproblemer, der vil opstå i 2030."

Johs. Poulsen (R):
"Før vi tager stilling til noget som helst, skal hele spørgsmålet om en Kattegatforbindelse først afklares. Den rapport ligger klar om halvandet års tid, og hvis vi beslutter os for en Kattegatforbindelse, mener jeg ikke, at der er behov for en ekstra forbindelse over Fyn. Man kan ikke se de fire forslag om en ny Lillebæltsforbindelse isoleret fra resten af trafikbilledet. Vi skal f.eks. også forholde os til, om der er tilstrækkelig kapacitet på Storebæltsforbindelsen. Hvis en Kattegatforbindelse ikke viser sig at være den bedste løsning, er man nødt til at se på alternative forbindelser over Lillebælt. Indtil videre mener jeg, at en Kattegatforbindelse er langt bedre og en mere langsigtet løsning end at udbygge over Fyn, der kun vil gøre trafikproblemerne omkring Horsens og Vejle endnu større."

Per Clausen (EL):
"Det er afgørende, om trængselsproblemerne skal løses ved bedre fremkommelighed for biler eller ved at flytte gods- og persontransport over til skinnerne. Den mulighed har man slet ikke undersøgt, og det synes jeg er ærgerligt. Man kan godt argumentere for, at Kattegat skal afklares, før der træffes beslutning om andre store investeringsprojekter, men der skal træffes en beslutning hurtigt. Hvis det bliver besluttet at lave en Kattegatforbindelse, kan en mulig Lillebæltsbro være den billigste model i rapporten til seks milliarder. Men man skal også undersøge, hvad det betyder at lave en forbindelse i forhold til øget biltrafik og miljøet. Hvad er konsekvensen, hvis man kun forbedrer skinnekapaciteten? Der burde være beregninger på alle de forskellige forslag og muligheder, for hvis togtrafikken var bedre og hurtigere end biltrafikken, kan der flyttes mange passagerer."

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har inviteret Folketingets trafikudvalg og landets borgmestre, regionsrådsformænd og andre interessenter til at deltage i en konference i Odense 2. maj om de strategiske analyser af fremtidens transportinfrastruktur, hvor også den nye screenings-rapport skal diskuteres.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne Baastrup

Fhv. MF (SF)
cand.jur. (Københavns Uni. 1976)

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

Henriette Kjær

Public affairs-direktør, Geelmuyden Kiese, fhv. minister (K) & MF
student (Viby Amts Gymnasium 1985)

0:000:00