Ny måling: Knap hver anden ønsker flere timer til praktiske fag på bekostning af boglige

Madkundskab og håndværk og design skal fylde mere på skoleskemaet i folkeskolens ældste klasser, mener næsten hver anden ifølge en ny måling. Elever bakker op om mere praktisk undervisning, mens forældre er splittede. Undervisningsministeren vil fremlægge et forslag i det kommende folketingsår.

En ny måling fra Epinion viser, at befolkningen er splittede om, hvorvidt der bør afsættes flere timer til praktiske fag, hvis det samtidig betyder en nedprioritering af timer til boglige fag for de ældste klasser i folkeskolen.
En ny måling fra Epinion viser, at befolkningen er splittede om, hvorvidt der bør afsættes flere timer til praktiske fag, hvis det samtidig betyder en nedprioritering af timer til boglige fag for de ældste klasser i folkeskolen.Foto: Henning Bagger/BAG/Ritzau Scanpix
Lærke Møller Hansen

14 procent.    

Det udgør de praktiske lektioner i udskolingen i den danske folkeskole.

Men det tal skal op, så eleverne i de ældste klasser kan få flere pensler, musikinstrumenter og køkkenredskaber i hænderne. Også selvom det kan betyde færre boglige timer.

Det mener cirka halvdelen af danskerne ifølge en meningsmåling, som Epinion har foretaget for Altinget og DR.

Fakta

Om målingen: Undersøgelsen er udarbejdet af Epinion for Altinget og DR på baggrund af i alt 1.067 gennemførte interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover.

Interviewene er indsamlet online som webinterviews i perioden 6. juni – 13. juni 2023. Den maksimale stikprøveusikkerhed på de samlede resultater er +/- 3,0 procentpoint.

Mens 45 procent er fortalere for at styrke de praktiske lektioner, mener 55 procent, at det ikke skal ske på bekostning af boglige fag som dansk og matematik. Kun 10 procent svarer, at de er helt uenige i ønsket om at styrke de praktiske fag.

Hos Danske Skoleelever er man grundlæggende positivt indstillet over for at tilføre flere timer til praktiske fag.

Ifølge Laura Drachmann Poulsen, formand for Danske Skoleelever, vil det gavne eleverne.

"Jeg tror, at det er sundt for alle elever at prøve nogle forskellige ting af. Hvis det hele tiden er de samme fag, vi bliver testet i, så er det hele tiden de samme, der klarer sig godt," siger hun.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her








0:000:00