Ny S-kampagne angriber Løkke

VALGKAMP: En ny kampagne fra Socialdemokraterne angriber Lars Løkke Rasmussen og spørger "Hvem skal betale Løkkes regninger?" Personhetz, lyder det fra Venstre. 

Socialdemokraternes nye kampagne "Hvem betaler Løkkes regninger" beskyldes for personhetz af Venstre. 
Socialdemokraternes nye kampagne "Hvem betaler Løkkes regninger" beskyldes for personhetz af Venstre. Foto: Screendump fra Socialdemokraternes kampagne
Cecilie Gormsen

Valget nærmer sig, og det mærker man tydeligt i partiernes kampagne-ivrighed.

Fredag lanceres endnu en, når Socialdemokraterne spørger "Hvem skal betale Løkkes regninger?" i en række annoncer i dagblade og i bybilledet. Kampagnen er illustreret med et billede af Venstre-formanden foran en masse bilag, der kan ligne en slet skjult hentydning til de berømte bilagssager.

Allerede torsdag gik en kampagne-hjemmeside i luften, og det har fået en række Venstre-politikere til tastaturet for at kommentere angrebet på deres formand på de sociale medier. En af dem er Venstres Ellen Trane Nørby, der kalder kampagnen en personhetz. 

"Det er helt utroligt at Socialdemokraterne går ud og bruger penge på en personhetzkampagne. Det niveau viser med al tydelighed, at vi trænger til en ny regering i Danmark," siger Ellen Trane Nørby til Altinget. 

V: Der kan ikke være mere politik at byde på
I annoncerne spørger Socialdemokraterne, om det er ældre, de syge eller børnene, der skal betale regningen for den nulvækst, som Venstre går til valg på.

"Lars Løkke vil ikke fortælle, hvem der kan undværes, eller hvor der skal skæres ned. Men du kan være sikker på, at Lars Løkke altid kommer med en regning - og at andre kommer til at betale," lyder det i annoncen.

Men Ellen Trane Nørby peger på, at regeringen selv har ført nulvækst i kommunerne de seneste år med færre offentligt ansatte.

"Når man som regeringsparti har behov for at lave en personhetz-kampagne mod et andet partis partileder, må det være fordi man ikke har andet at byde på politisk," siger hun. 

Noget andet end Crowne Plaza-banner
Venstre satte tidligere i år et stort banner op i Crowne Plaza med teksten "Nu lover de igen" ledsaget af et billede af en lang næse med henvisning til løftebrudsdebatten, der har plaget regeringen. Men det er en helt anden slags kampagne end den nye fra Socialdemokraterne, mener Ellen Trane Nørby.

"Banneret var en folkeoplysningskampagne, der handlede om, hvad Socialdemokraterne og Radikale sagde før sidste valg, og hvilken politik de så har ført. Man må lade sig blive målt på de ting, man gik til valg på," siger hun. 

Socialdemokraternes politiske ordfører, Maja Panduro, forsvarer den nye kampagne:

"Jeg synes hverken, det er negativt eller voldsomt at stille et politisk, sagligt spørgsmål om, hvem der skal betale regningen, når Løkke vil have nulvækst. Vi har prøvet i to år at få svar på, hvem der skal miste deres job, og Løkke vil ikke svare," siger hun til Jyllands-Posten.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ellen Trane Nørby

Fhv. minister & MF 2007-22 (V), byrådsmedlem, Sønderborg
cand.mag. i kunsthistorie (Københavns Uni. 2005)

Maja Panduro Kyk

Kommunikationschef, Det Centrale Handicapråd og Frivilligrådet (Orlov)
cand.mag. i Culture, Communication and Globalization, AAU (2021)

0:000:00