Ombudsmand opfordrer topministerier til at se på embedsværkets bistand til ministres sociale profiler
Det rejser “en række principielle spørgsmål”, at embedsværket ser ud til i væsentligt større omfang end tidligere at yde bistand til ministres private profiler på sociale medier, bemærker Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger.
Sine Riis Lund
Journalist og redaktørAnsatte i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er inde over godt 40 procent af de opslag, som Dan Jørgensen lægger op på sine private sociale profiler.
Omregnet til opslag, så har embedsværket på tre år udarbejdet over 1.000 opslag på klima-, energi- og forsyningsministerens private profiler på Facebook og Twitter.
Sådan lyder det i en nyhed på Folketingets Ombudsmands hjemmeside, der får Niels Fenger til at konstatere, at ministres brug af sociale medier i de senere år har udviklet sig betydeligt og antaget et væsentligt større omfang end tidligere.
“Det samme synes at være tilfældet for embedsværkets bistand til ministres private sociale profiler,” bemærker Folketingets Ombudsmand.
“Der tegner sig dermed et billede af en udvikling, hvor embedsværket i stigende omfang anvendes til politisk virksomhed i bred forstand – herunder personlig profilering og branding af deres minister - på private sociale profiler," lyder det også.
Så længe en profil vurderes at blive ført af ministeren som privatperson og partipolitiker, så gælder de almindelige forvaltningsretlige grundsætninger om blandt andet saglighed og lighed ikke.
“Det bør efter min opfattelse give anledning til nærmere at overveje rammerne for en sådan bistand fra embedsværket,” siger Niels Fenger.
Han finder, at udviklingen rejser “en række principielle spørgsmål”.
Der foreligger ikke lovgivning eller retspraksis, der tager stilling til, hvilke kriterier der styrer, om en profil på de sociale medier må anses for at være drevet som en del af den offentlige forvaltning.