Overblik: Sådan bliver den kollektive trafik uden regionerne

DOKUMENTATION: Nedlægning af regionerne betyder ændringer af den kollektive trafik. I regeringen og Dansk Folkepartis nye reformaftale lægges der op til en kommunal overtagelse af regionernes transportstyring. Få overblikket over de vigtigste punkter her.

Snart er det kommunerne, der overtager transportstyringen. 
Snart er det kommunerne, der overtager transportstyringen. Foto: Morten Juhl/Ritzau Scanpix
Patrick Blåbjerg Thomsen

Når Danske Regioner lukker og slukker, skal driften af den kollektive trafik omlægges. Herunder fremgår det, hvordan driften, finansieringen, ejerskabsforholdene og beslutningskompetencen bliver fordelt fra regioner til kommuner.  

Drift

- Parterne er enige om, at kommunerne skal overtage den fulde styring af de regionale trafikselskaber, der videreføres med den nuværende geografiske dækning.

- Der ligges op til at fastholde den struktur, der findes i dag med fire trafikselskaber vest for Storebælt og ét øst for Storebælt. Derudover forbliver Bornholms trafik et selvstændigt område. De eksisterende fire ø-kommuner skal fortsat varetage den kollektive trafik uden om trafikselskaber.

- Kommunerne er forpligtigede til at deltage i det trafikselskab, som de i dag er en del af.   

Trafikselskabernes bestyrelser

- Medlemmer til trafikselskabernes bestyrelser skal udpeges blandt kommunalbestyrelsesmedlemmer. Der vil samtidig ske en regelændring af valg til trafikselskabernes bestyrelser, der betyder, at København, Aarhus, Odense og Aalborg kommuner får to faste pladser i deres respektive trafikselskabers bestyrelse.

- Kommunerne kan komme med forslag og bemærkninger til den kollektive transport, men endelige beslutningsmagt ligger hos det fælleskommunale trafikselskabs bestyrelse.  

Finansiering

- Trafikselskaberne fastlægger omfanget af den regionale trafik, mens kommunerne bestiller og betaler for den lokale kollektive trafik.

- Finansiering sker via passagerindtægter og direkte statslige tilskud til privatbanetrafik. Bestyrelserne får mulighed for at opkræve finansiering af den regionale trafik hos kommunerne efter indbyggertal. Finansieringsomfanget og de opkrævede pengebeløb besluttes af trafikselskabernes bestyrelse.

- Regionernes tilskud videreføres til fulde efter regionernes nedlæggelse. Det vil ske ved, at et beløb svarende til regionernes nuværende forbrug på privatbanetrafik fordeles fra staten direkte til trafikselskaberne efter antal kilometer privatbanespor med trafik, mens det resterende tilskud fordeles til kommunerne, så kommunerne kompenseres for deres fremtidige bidrag til trafikselskabet for regional trafik, med en fremadrettet regulering.

Ejerskabsforhold

- Trafikselskaber, der i dag ejer landets privatbaneselskaber, fortsætter uændret.

- Ejerskabet over Aarhus og Københavns Letbaner vil blive fordelt efter aftale med de lokale parter. Som udgangspunkt skal Aarhus kommune overtage Region Midtjyllands ejerskab af Aarhus Letbane således, at kommunen ejer 100 procent af letbaneselskabet. Derudover skal Region Hovedstadens ejerskab af letbanen fordeles på de 11 ejer-kommuner. Dermed bliver alle letbaner fuldt ud kommunalt ejede.

Læs hele reformaftalen her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00