Partier syvdobler annonceudgifter efter nye støtteregler

VÆKST: Folketingspartierne brugte i 2017 væsentligt flere penge på at reklamere for deres politik, end de har gjort i de forgangne ti år. Og det er ikke tilfældigt, lyder vurderingen.

Folketingspartierne brugte i 2016 knap én million kroner af deres gruppestøttemidler på annoncer og tryksager. I 2017 steg tallet til knap syv millioner kroner.
Folketingspartierne brugte i 2016 knap én million kroner af deres gruppestøttemidler på annoncer og tryksager. I 2017 steg tallet til knap syv millioner kroner.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Andreas Arp

Der bliver brugt flere penge på partiplakater i gadebilledet, politiske annoncer på de sociale medier og videoreklamer på biograflærredet.

Gruppestøttemidler har først og fremmest fungeret som støtte til mandskab, men med de nye regler må man nu også bruge dem til at hyre ekstern hjælp i form af konsulentbistand − og tydeligvis også til annoncering.

Benny Damsgaard
Tidligere kommunikationschef for Konservative

Nye udregninger foretaget af Altinget viser, at partierne i det seneste gruppestøtteregnskab fra 2017 har øget udgifterne til posten ”annoncer og tryksager”, der blandt andet indebærer plakater, pjecer og annoncer.

Fakta
Hvad er "annoncer og tryksager?"
Udgifter til annoncer og tryksager indebærer partiernes annoncer på print og onlineplatforme, men også bistand i forbindelse med opsætningen og udviklingen af dem. Det indebærer også pjecer, plakater, medlemsblade og andre tryksager. 

Flere af de danske folketingspartier har i de seneste år også taget initiativ til egne partimedier og podcasts, ligesom at nogle også har forsøgt sig med hjælp fra influencers til at nå yngre målgrupper. Udgifter i forbindelse med udviklingen af denne type initiativer kan også være inkluderet i udgifterne til annoncer og tryksager. 

Udgifterne til posten steg med cirka 600 procent fra knap 1 million kroner i 2016 til knap 7 millioner kroner i 2017 − til sammenligning steg gruppestøtten kun med cirka 37 procent, sådan at partierne i 2017 fik udbetalt knap 174 millioner kroner.

På den baggrund må det forventes, at udgifterne til området i 2018 og 2019 bliver endnu højere, vurderer Lars Midtiby, som er tidligere mangeårig partisekretær i Socialdemokratiet:

”Min forventning er helt klart, at 2019-kampagnen bliver den dyreste i danmarkshistorien,” siger han til Altinget.

Udgifterne til tryksager og annoncer fylder også mere i partiernes gruppestøtteregnskaber. Fra 2007 til 2016 satte folketingsgrupperne kun mellem 0,6 og 1,1 procent af deres samlede gruppestøtteudgifter af til annoncer og tryksager, inden tallet tog et markant spring op til 4,4 procent i 2017.

Finansieret af skattebetalt gruppestøtteændring
Ved udgangen af 2016 bevilligede et bredt flertal sig selv 52 millioner kroner ekstra i gruppestøtte og lempede samtidig reglerne for anvendelsen af de skattebetalte penge.

Og den markante udvikling i annonceudgifterne kan i høj grad tilskrives ændringen af gruppestøttereglerne, vurderer Benny Damsgaard, der fra 2013 til 2016 var kommunikationschef for Konservative.

”Gruppestøttemidler har først og fremmest fungeret som støtte til mandskab, men med de nye regler må man nu også bruge dem til at hyre ekstern hjælp i form af konsulentbistand − og tydeligvis også til annoncering,” siger han til Altinget.

Det var kun Dansk Folkeparti og Enhedslisten, der i 2016 stemte imod eksperttilskuddet på 52 millioner kroner. Samtlige folketingspartier ansøgte dog og fik deres andel i 2017, men en tredjedel af pengene blev ikke brugt. 

Gruppestøttemidlerne må ikke bruges til at føre valgkamp, men eksperter vurderer alligevel, at udgifterne kan være valgrelaterede og derfor befinder sig i en gråzone. Læs mere på Altinget: christiansborg, hvor du også kan se eksempler på, hvilke kampagner der ligger på kanten, og få mere baggrund og indsigt.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Damsgaard

Partner og director, conXus Public Affairs, politisk kommentator, ekstern lektor, Københavns Uni., fhv. kommunikationschef, Konservative
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2005)

Lars Midtiby

Direktør, Danmarks Naturfredningsforening
cand.jur. (Aarhus Uni. 2006), MPA (CBS), Marshall Memorial Fellow (2012)









0:000:00