Flertal foreslår store bøder for hvil i lastbilen

SOCIAL DUMPING: Et flertal uden om regeringen er parate til at indføre bøder på op mod 225.000 kroner for lastbilchauffører, der afholder deres ugentlige hvil i førerhuset.

I marts vedtog et flertal i den tyske Forbundsdag at indføre bøder for langturschauffører, der afholder deres ugentlige hvil i lastbilen. Nu vil et flertal i Folketinget have indført samme regel i Danmark.
I marts vedtog et flertal i den tyske Forbundsdag at indføre bøder for langturschauffører, der afholder deres ugentlige hvil i lastbilen. Nu vil et flertal i Folketinget have indført samme regel i Danmark.Foto: Colourbox
Kim Rosenkilde

Danmark skal følge i fodsporene på Tyskland, Frankrig og Belgien og indføre bøder for chauffører, der tvinges til at afholde deres ugentlige 45-timers hvil i lastbilens førerhus.

Det mener et flertal i Folketinget bestående af Enhedslisten, Alternativet, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og SF, der er parat til at fremsætte fælles forslag om at indføre bøder på op til 30.000 euro svarende til godt 225.000 kroner.

”Chauffører skal ikke opholde sig på landeveje i uger og måneder. De skal hjem og se deres familier, og det er det, vi vil sikre med det her,” siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, der er initiativtager til forslaget.

Fra Dansk Folkepartis side vil transportordfører Kim Christiansen bruge forslaget til at få ”ryddet op” på de danske rastepladser.

Rastepladser er blevet de rene campingpladser.

Kim Christiansen (DF)
Transportordfører

”Rastepladser er blevet de rene campingpladser. Mange østeuropæiske chauffører opholder sig her alt for lang tid, når de venter på returkørsel,” siger Kim Christiansen.

Tysk forbud mærkes i Danmark
Også fra Socialdemokratiet lyder det opbakning til forslaget fra transportordfører Rasmus Prehn.

”Vi er med på, at der skal være en klare straf for det her. Så vores udgangspunkt er, at vi støtter forslaget,” siger han.

Kravet om bøder i forbindelse med hvil i førerhuset vil blive fremsat som et ændringsforslag til et aktuelt lovforslag om sanktioner i forhold til køre- og hviletidsbestemmelserne.

Men det hænger også sammen med, at et flertal i det tyske parlament, Forbundsdagen, i marts vedtog lovgivning om at indføre et tilsvarende forbud mod hvil i førerhuset.

”Når Tyskland indfører det her, så vil man opleve, at chaufførerne bare kører ind over de danske grænser og overnatter her, hvis ikke vi gør noget. Det så man ske i både Holland og Tyskland, da Belgien og Frankrig indførte tilsvarende bøder tidligere,” siger Henning Hyllested.

Hos Venstre ønsker trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen først at se det endelige ændringsforslag, inden har forholder sig til det. Samme besked kommer fra transportminister Ole Birk Olesen (LA).

"Jeg har ikke grundlag for at kommentere sagen, da jeg ikke har set det omtalte ændringsforslag," skriver han i en mail til Altinget.

Mens vi venter på EU
Diskussionen om nye bøder for overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne falder sammen med, at der i Kolding Kommune har været stor politisk ballade om transportvirksomheden Contrans ønske om at opføre en hvilebygning til udenlandske chauffører.

Et snævert flertal endte med at give grønt lys, men dog under den betingelse, at chaufførerne netop ikke afholder deres ugentlige 45-timers hvil på stedet.

Den slags lokale skærmydsler ser Henning Hyllested som et symptom på den større europæiske udfordring med utallige kreative måder at omgå de europæiske køre- og hviletidsbestemmelser på.

Forhold som vil komme til diskussion i EU, når EU-Kommissionen inden længe præsenterer sit forslag til en kommende vejtransportpakke.

”Det her kan kun endeligt løses, hvis EU’s forordning om køre- og hviletidsbestemmelser og cabotagekørsel ændres. Det tror jeg ikke et øjeblik på, at EU-Kommissionen vil foreslå, så det bliver det store politiske slagsmål i EU,” siger Henning Hyllested.

I den sammenhæng er han glad for, at skiftende danske transportministre har forsøgt at samle en alliance af lande, som forsøger at sætte ind mod systematisk cabotagekørsel.

Dokumentation

Køre- og hviletidsbestemmelser

En kørselsperiode er den samlede køretid fra det tidspunkt, en fører begynder at køre efter hviletid eller pause, indtil han indleder hviletid eller pause. Kørselsperioden kan være sammenhængende eller opdelt.

De generelle regler er:  

  • En uafbrudt køretid må ikke overstige fire og en halv time. 
  • Efter en kørselsperiode på fire og en halv time skal føreren holde en sammenhængende pause på  mindst 45 minutter, medmindre han påbegynder en hviletid.
  • Pausen på 45 minutter kan erstattes af en pause på mindst 15 minutter, efterfulgt af en pause på mindst 30 minutter fordelt over kørselsperioden. Der kan ikke byttes om på rækkefølgen af pauserne.  
    Under pause og hvil må føreren ikke udføre andet arbejde eller være til rådighed for transportvirksomheden.
  • Den daglige køretid må ikke overstige ni timer.
  • To gange om ugen kan køretiden sættes op til 10 timer.
  • Den ugentlige køretid må ikke overstige 56 timer.
  • I to på hinanden følgende uger må den samlede køretid ikke overstige 90 timer.
  • Ugen er tidsrummet mellem mandag kl. 0.00 og søndag kl. 24.00.  

Regler for hvile
Hvil er enhver sammenhængende periode, hvor føreren frit kan disponere over sin tid.  

De generelle regler for daglig hviletid er:  

  • Inden for hver periode på 24 timer efter afslutningen af den foregående daglige eller ugentlige hviletid skal føreren have en regulær daglig hviletid på mindst 11 sammenhængende timer.
  • Dog kan den regulære daglige hviletid højst tre gange mellem to ugentlige hviletider nedsættes til en reduceret daglig hviletid på mindst ni sammenhængende timer.
  • Daglig hviletid (regulært og reduceret hvil), der tages borte fra hjemstedet, kan holdes i køretøjet, hvis dette er udstyret med en soveplads og holder stille.
  • En regulær daglig hviletid på mindst 11 sammenhængende timer kan opdeles  i to perioder, hvoraf den første periode skal være på mindst tre sammenhængende timer og den anden på mindst ni sammenhængende timer.
  • Hvis det regulære hvil opdeles, er kravet til den samlede daglige regulære hviletid således 12 timer.  

De generelle regler for ugentlig hviletid er:  

  • En regulær ugentlig hviletid på mindst 45 timer.
  • I to på hinanden følgende uger skal en fører tage mindst:
    • To regulære ugentlige hviletider på mindst 45 timer svarende til 90 timer
    • Eller en regulær ugentlig hviletid på 45 timer og en reduceret ugentlig hviletid på mindst 24 timer. Der skal kompenseres for den manglende ugentlige hviletid.
  • En ugentlig hviletid skal starte senest ved afslutningen af seks på hinanden følgende 24 timers perioder efter afslutningen af den foregående ugentlige hviletid.
  • Reduceret ugentlig hviletid, der tages borte fra hjemstedet, kan holdes i køretøjet, hvis dette er udstyret med en soveplads og holder stille.

Kilde: Politi.dk


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

0:000:00