PostNord med historisk udmelding: Politikere bør finde penge til brevuddeling på finansloven

BREVE: Statens forpligtelse til at sikre postomdeling i hele landet bør være en fast udgift på finansloven, siger PostNords direktør, Peter Kjær Jensen, op til politiske forhandlinger.

Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Peter Pagh-Schlegel

For 20 år siden var omdeling af breve i Danmark en guldrandet forretning. Den tid er ovre.

I dag er den såkaldte befordringspligt – en international forpligtelse, der skal sikre postomdeling til alle danskere til ensartede priser – blevet en underskudsforretning.

Derfor har politikerne ad to omgange det seneste år – og for første gang i historien - fundet i alt 224 millioner i kompensation til PostNord, som siden tidernes morgen har påtaget sig opgaven.

Det er sket med midlertidige halvårlige aftaler, mens politikerne endnu har svært ved at blive enige om, hvordan en ny og mere langvarig postaftale skal skrues sammen.

Nu går PostNord for første gang ud offentligt og foreslår et fast beløb på finansloven.

”Jeg ser befordringspligten som en statslig opgave, som man burde tage på finansloven. Jeg er selvfølgelig godt klar over, at løsningen er svær," siger PostNords direktør, Peter Kjær Jensen, i et stort interview med Altinget.

Afviser pakkeafgifter
Udtalelserne kommer ovenpå, at transportminister Benny Engelbrecht (S) på nogle bilaterale møder med partiernes transportordførere har luftet idéen om at finansiere befordringspligten med nye afgifter på privat pakkeomdeling.

”Jeg har selvfølgelig ingen interesse i, at pengene skal findes i det område, hvor vi selv har 40 procent markedsandele. Jeg synes, det er en træls idé, at vi som pakkeleverandører skal straffes for at betale for en befordringspligt,” siger Peter Kjær Jensen.

Han understreger dog, at man vil gå konstruktivt til enhver beslutning, som politikerne på Christiansborg ender med at nå frem til.

Partier er splittede
Idéen om pakkeafgifter har dog også fået en kølig modtagelse fra de fleste partier i Folketinget. Til gengæld er der heller ikke den store opbakning til forslaget om at afsætte penge på finansloven, hvilket SF og Enhedslisten står alene med.

De Radikale og Konservative vil hellere finansiere befordringspligten ved at hæve portopriserne på brevpost, mens Venstre mener, at det kan gøres billigere, hvis man sætter befordringspligten i udbud.

Transportminister Benny Engelbrecht ventes at indkalde til forhandlinger om en ny postaftale inden længe. Aftalen skal træde i kraft 1. juli 2021.

Læs hele interviewet med PostNords direktør på Altinget Transport.

Dokumentation

Hvad er befordringspligten?

PostNord skal som befordringspligtig virksomhed sikre danskerne et landsækkende net af postkasser og postbetjeningsenheder til indsamling og udlevering af følgende type forsendelser:

  • Breve under 2 kg.
  • Adresserede dag-, uge- og månedsbade
  • Pakker med og uden omdeling under 20 kg.
  • Rekommanderede forsendelser og værdiforsendelser
  • Forsendelser fra udlandet
  • Forsendelser til udlandet, Færøerne og Grønland
  • Gratis befordring af blindeforsendelser (under 7 kg.)

I 2020 modtog PostNord for første gang statslig kompensation for befordringspligten. I alt 224 mio. kr.

PostNord er en privat virksomhed - ejet 40 procent af den danske stat og 60 procent af den svenske stat.

 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Kjær Jensen

Afgående koncern-vicedirektør, PostNord Group og adm. direktør, PostNord Danmark (31/3-2024)
Executive MBA (London Business School 2010 og Columbia Uni., New York 2011), shippinguddannet (APM 1989)

0:000:00