Private mediers formand: Kynisk misinformation skader demokratiet

DANSKE MEDIER: De private mediers organisation holdt generalforsamling onsdag, hvor den genvalgte formand Stig Ørskov opfordrede til at skelne bedre mellem, hvad der er fup og fakta - af hensyn til demokratiet.

På Danske Mediers generalforsamling i dag i DGI-Byen i København fremhævede den genvalgte formand Stig Kirk Ørskov, JP/Politikens Hus, at medierne skal være bedre til at fremhæve, hvad der er fup og hvad der er fakta. 

"Med det amerikanske valg som det tydeligste eksempel står det klart, at den bevidste og kyniske spredning af misinformation nu har nået et omfang, der påvirker den demokratiske proces i betydelig grad," sagde Stig Ørskov og fortsatte:

"De sociale medier er grundlæggende et fantastisk gode for et åbent og frit informationssamfund. Selvfølgelig skal vi være en del af det. Men det står til gengæld nu lysende klart, at vi som publicister skal være meget dygtigere til at markere forskellen på vores indhold og det indhold, der flyder uredigeret rundt på de sociale medier. Alt indhold er ikke det samme. Der er forskel på fakta og løgn. På sandt og falsk."

Hele beretningen gengives i grå boks til højre.

Overskud og egenkapital
Forsamlingen godkendte 2016-regnskabet med et overskud på 2,5 millioner kroner mod 0,5 i 2015. Der var i 2016 kontingentindtægter på 16,9 millioner kroner mod 15.8 året før. Generalforsamlingen vedtog iøvrigt en kontingentnedsættelse, der vil summe op i cirka 750.000 kroner. Danske Mediers egenkapital er på 30,4 millioner kroner

Fire nye i bestyrelsen
Der var nyvalg til bestyrelsen for to år til Gitte Hejberg fra FOA-Bladet, Stine Carsten Kendal fra Information, Lars Matjeka fra Aller samt Alex Nielsen fra Herning Folkeblad.

Bestyrelsen genkonstituerede sig efterfølgende med Rasmus Nielsen, Altinget og Jesper Rosener, Jysk Fynske Medier som næstformænd.

Forrige artikel Fire medier vandt guld i Årets Avisside Næste artikel Dagblade: Indfør nulmoms på digitale tilbud