Regeringen og DF enige om ny radiokanal: Radio24syv vil søge

AFTALE: En ny, digital radiokanal skal have fokus på kultur og får 70 millioner kroner i offentlig støtte. "Vi vil helt sikkert søge," siger chef for lukningstruede Radio24syv.

Radio24syv får en chance til, og den vil de gribe ud efter.

Kulturminister Mette Bock (LA) er fredag blevet enig med Dansk Folkeparti om at lave en ny digital radiokanal, der får 70 millioner kroner i støtte årligt. Kanalen bliver sendt i udbud og skal sende sit første program senest 1. maj næste år, oplyser Kulturministeriet i en pressemeddelelse.

Og selvom kanalen primært skal have fokus på kultur, vil Radio24syv søge om at stå for den nye DAB-kanal, siger kanalchef Mads Brügger til fagbladet Journalisten.

”Jeg er glad for nyheden fra Christiansborg og letter på hatten. Vi vil helt sikkert søge."

Stationen meddelte i april, at den ikke ønsker at søge om at få forlænget sendetilladelsen på FM-båndet, hvor et politisk flertal har ændret vilkårene. Ændringerne betyder blandt andet, at mindst 70 procent af redaktionen skal have adresse mindst 110 kilometer fra hovedstaden.

Det rejste massiv kritik, at radioen skulle ud af hovedstaden. Det fik Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl, til at meddele, at det aldrig havde været partiets hensigt at få lukket radioen, og at DF var klar til at genåbne aftalen.

Partiet foreslog at oprette en ny digital kanal, og det er nu aftalt.

Der er ingen krav om, hvor redaktionen for den nye DAB-kanal skal være placeret.

Kultur, aktualitet og satire
Her er, hvad ministeriet foreløbig oplyser om det indhold, der skal sendes på den nye radiokanal:

  • Programfladen vil som minimum indeholde 70 minutter kulturnyheder om ugen, som skal dække kulturlivet bredt, 20 timers øvrige kulturprogrammer om ugen og 65 minutters nyhedsudsendelser i døgnet.
  • Programfladen skal desuden indeholde disse programkategorier: sportsnyheder, aktualitetsprogrammer, aktualitetstemaer, satire, debatprogrammer og udsendelser i reportage- eller montageform.
  • Der skal sendes mindst 90 timers nyproduceret indhold om ugen.
  • Kanalen får en bred musikprofil. Den maksimale andel af musik i sendefladen må højst være 20 procent om dagen, 65 procent om aftenen og 55 procent om natten.
  • Kanalen må gerne bringe reklamer, men de skal placeres i blokke mellem programmerne.

“Den nye radiokanal vil få en stærk kulturprofil – og ikke mindst et godt økonomisk fundament, så kanalen kan levere nyhedsudsendelser og kulturprogrammer af høj kvalitet," siger Mette Bock i pressemeddelelsen.

Hun håber, "at kanalen kan styrke mangfoldigheden på det danske radiomarked og give borgere i hele landet et godt alternativ til det eksisterende radioudbud".

Brügger: Vi kan gøre det for 70 millioner
Radio24syv har levet af en støtte på over 90 millioner om året. Men det skal nok kunne lade sig gøre at sende for et mindre budget, vurderer Mads Brügger.

”Vi vil godt kunne få enderne til at mødes. Alene det at sende på FM koster godt 10 millioner kroner om året. Ved at justere lidt på gyngerne og karrusellerne kan vi godt køre radioen videre i sin nuværende gænge,” siger han til Journalisten og betegner sig som "reserveret begejstret" for den nye mulighed.

Nu skal kanalen også lige søge og vinde udbuddet, før redningen er i hus, pointerer han.

Afgående direktør for kanalen lyder også optimistisk i sin kommentar på Twitter:

Enhedslisten: Kirsten Birgit skal ikke afbrydes af reklamer
Medieordfører hos Enhedslisten Søren Søndergaard (EL) kalder aftalen for en nødløsning, da han langt hellere havde set, at der blev lavet en bedre aftale om FM4-kanalen, som Radio24syv har sendt på de seneste otte år.

”Vi vil stadig forsøge at omgøre beslutningen om FM4-udbuddet efter valget. Men hvis processen er nået for langt, og det bliver for dyrt at omgøre det, må vi kigge på nødløsninger,” siger han.

For Enhedslisten er det dog afgørende at få ændret aftalen, så den nye DAB-kanal ikke får reklameindtægter som en mulighed. 

”Vi ønsker en public service-kanal, hvor Kirsten Birgit ikke skal afbrydes af reklamer for vaskepulver og kviklån. Og det er afgørende for os at ændre den helt klare forberedelse til privatisering, som ligger i udbuddet,” siger Søren Søndergaard.

Socialdemokraternes medieordfører, Mogens Jensen (S), beskriver i en SMS til Altinget forløbet mellem regering og DF som "langt og kaotisk". Men han vil endnu ikke forholde sig konkret til den nye aftale, der endnu engang ændrer på medieaftalen.

"Den er vi ikke afvisende overfor, men nu vil vi i første omgang gå ned i detaljerne omkring den nye kanal, herunder indholdskrav, finansiering og hvordan den bliver modtaget af eventuelle bydere," skriver Mogens Jensen.

,

Forrige artikel Lækket notat: Her er regeringens droppede naturmål Lækket notat: Her er regeringens droppede naturmål Næste artikel Medieaktører kritiserer ny aftale: Skræddersyet til Radio24syv Medieaktører kritiserer ny aftale: Skræddersyet til Radio24syv
Roadtrip gennem mistillidens USA

Roadtrip gennem mistillidens USA

REPORTAGE: Peter-Christian Brøndum tager til rustbæltet i USA for at lave et undervisningsmateriale til danske unge om verdens vigtigste demokrati frem mod præsidentvalget. Han bliver smidt ud af republikanernes partikontor, fordi medarbejderne tror, han vil lave fake news. Hvor meget paranoia, splittelse og mistillid kan et demokrati holde til?