Regeringen udskyder krav om alkolåse

ALKOLÅS: Regeringen kan ikke indføre alkolåse i alle nye biler med det samme, som Socialdemokraterne bebudede i 2010. Vi arbejder på det, lyder det fra S. Løftebrud, mener Karen Jespersen (V).
En indførsel af alkolåse i alle nye biler er ikke lige om hjørnet, selvom Socialdemokraterne tilbage i 2010 meddelte, at man ønskede alkolåse fra dag ét.
En indførsel af alkolåse i alle nye biler er ikke lige om hjørnet, selvom Socialdemokraterne tilbage i 2010 meddelte, at man ønskede alkolåse fra dag ét.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Til trods for at Socialdemokraterne i 2010 lovede alkolåse i alle nye biler fra dag ét med en ny regering, så er en indførsel ikke lige om hjørnet.

I 2010 ville den daværende regering indføre alkolåse som sanktionsmulighed over for spritbilister. Men det var ikke ambitiøst nok, mente Socialdemokraterne.

"Det vil vi indføre på alle nye biler fra dag ét og så løbende indføre alkolåse på resten af bilparken, når den skal til periodisk syn," lød det dengang fra daværende trafikordfører Magnus Heunicke til TV2/Nyhederne.

I dag er der dog andre toner fra partiet. Hverken i regeringsgrundlaget eller på regeringens finanslovsforslag står der noget om alkolåse.

Fakta
Alkolåse fungerer typisk på den måde, at der skal pustes i alkolåsen, før bilen kan startes. Alkolåsen kan også indstilles sådan, at der med mellemrum skal afgives en prøve under kørslen.

Der findes alkolåse til eftermontering i biler, og i udlandet - blandt andet Sverige - er der mange steder udført forsøg med alkolåse til bilister, der har kørt spritkørsel, evt. suppleret med krav om alkoholafvænning. I Sverige er det sådan, at den periode, hvor kørekortet bliver frakendt, kan blive afkortet, hvis man for egen regning får monteret en alkolås i sin bil og indvilliger i at lade sig behandle for alkoholisme.


Kilde: bilviden.dk

Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn, siger, at et krav om alkolåse ikke ligger lige for, men at man stadig ønsker at få alkolåse i danske biler.

"Siden 2010 er der kommet meget mere fokus på andre ting, der spiller ind i forhold til trafikulykker, såsom euforiserende stoffer. Og så er det også et EU-spørgsmål, og det skal vi have taget højde for," siger han.

Jeg kan slet ikke se det her som et løftebrud. For vi har stadig den holdning, at der skal laves en politik for alkolåse.

Rasmus Prehn
Trafikordfører (S)

Alkolås i alle biler i 2015
I 2010 fremlagde Socialdemokraterne også et beslutningsforslag, der skulle pålægge den daværende VK-regering "snarest muligt og senest i 2015 at indføre krav om, at der skal være alkolås i samtlige biler i Danmark". Af bemærkningerne fremgår det, at alkolåsen skal være momsfritaget, og at monteringen skal gøres obligatorisk for alle nyindregistrerede biler. Derudover skal montering af alkolås gøres til et krav ved syn af ældre biler.

Men da partiet ikke fik sit beslutningsforslag igennem dengang, kan man ikke længere holde den tidshorisont, lyder forklaringen fra Rasmus Prehn. Regeringspartiet har i dag ikke nogen fast tidshorisont, men fastholder, at man arbejder på at indføre alkolåse på et tidspunkt.

"Det skal på værksted med alle eksperterne, hvor vi skal have noget lovforberedende arbejde, inden vi kan få en tidsplan," siger han.

MF'er: Løftebrud
Karen Jespersen, der er medlem af Folketinget for Venstre, har stillet spørgsmål til ministeren om, hvornår der kommer alkolåse i Danmark, hvor hun henviser til beslutningsforslaget fra 2010. Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) svarer, at alkolåse er et EU-anliggende, og at "i vurderingen af et forslag om alkolåse i biler, vil det blive tillagt betydning, hvorvidt forslaget er omkostningseffektivt ud fra en samfundsøkonomisk vurdering."

Men det er ikke godt nok, mener Karen Jespersen.

"Socialdemokraterne har jo brystet sig af, at de ville have alkolåse i alle biler senest i 2015. Jeg synes, at det her er endnu et eksempel på, at de har villet score nogle billige point med det her forslag. Det er jo rent varm luft," siger hun og lover flere spørgsmål til ministeren, om hvilke EU-regler der gør, at man nu ikke kan indføre alkolåse.

"Jeg synes, det her lyder som en dødssyg søforklaring, hvor man prøver at komme uden om endnu et løftebrud," siger hun.

Rasmus Prehn afviser dog enhver snak om løftebrud og appellerer til, at oppositionen pakker valgkampsretorikken sammen.

"Jeg kan slet ikke se det her som et løftebrud. For vi har stadig den holdning, at der skal laves en politik for alkolåse," siger Rasmus Prehn.

25-30.000 kører dagligt i påvirket tilstand
Rådet for Sikker Trafik oplyser, at en eventuelt indførsel af alkolåse i Danmark er et EU-spørgsmål, som ministeren påpeger. Men Rådet mener, at alkolåse er en god idé.

Tal fra Vejdirektoratet viser således også, at danskerne kører spritkørsel alle ugens dage, hvor 111 mennesker i 2010 blev dræbt eller kom til skade på en hverdag på grund af spritbilisme. Og i Socialdemokraternes beslutningsforslag fra 2010 er begrundelsen for alkolåse da også, at Rådet for Sikker Trafik anslår, at mellem 25.000 og 30.000 mennesker dagligt kører alkoholpåvirket på de danske veje.

Partiet peger også på modelberegninger fra DTU Transport, som viser, at det koster samfundet 1 mia. kr., hver gang 100 mennesker mister livet i trafikken, og at etableringsomkostningerne for alkolåse derfor skal ses som en investering, der kan betale sig både menneskeligt og økonomisk.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

Karen Jespersen

Redaktør, Den Korte Avis, fhv. minister (S og V), fhv. MF (S og V)
cand.mag. i historie og arkæologi (Københavns Uni. 1977)

Magnus Heunicke

Miljøminister, MF (S)
journalist (DJH 2002)









0:000:00