Rift om trafikordførernes gunst

LOBBYARBEJDE: Op til starten på forhandlingerne til regeringens trafikinvesteringsplan oplever Folketingets trafikordførere, at de er ekstra ombejlede. Regioner og kommuner fyrer nu alt det opsparede materiale af, så ordførerne er klar over deres ønsker.
Foto: Ulrik Jantzen, Das Büro
Torbjørn Næs Bertelsen

Folketingets trafikordførere oplever lige nu en meget ombejlet periode. Op til de intense tre ugers forhandlingsforløb om regeringens trafikinvesteringsplan, der starter torsdag 8. januar, har regioner og kommuner intenst forsøgt at gøre deres indflydelse gældende for at sikre, at ikke bare trafikordførerne, men også de lokalt valgte politikere, er fuldt oplyste om, hvilke trafikprojekter der er nødvendige i netop deres region.

Regionsrådsformand i Region Midtjylland Bent Hansen (S) har sammen med regionsrådspolitikerne og regionens kommuner brugt mange kræfter på at fremme lokale projekter.

"Vi har udarbejdet en liste over de fem mest presserende trafikprojekter i Midtjylland og har sendt et fælles brev til politikerne, hvor vi gør opmærksom på disse projekter. Brevet er samtidig sendt til pressen, hvor det også er blevet omtalt. Derudover har vi taget direkte kontakt til de relevante politikere," siger Bent Hansen.

Vigtigt at dosere rigtigt
Nogenlunde samme melding kommer fra Kristian Ebbensgaard (V), der er regionsrådsformand i Region Sjælland, som er en region, der ofte omtales for at have et stort behov for trafikinvesteringer.

"Vi har holdt møder med folketingspolitikere valgt på Sjælland og fortalt dem om de udfordringer, vi står med. Jeg er meget tryg ved, at politikerne har fået et fuldt ud dækkende billede af de udfordringer, vi står med, når det gælder trængsel ved Køge Bugt-motorvejen og udfordringerne med togdriften til Ringsted," siger Kristian Ebbensgaard.

Vi har udarbejdet en liste over de fem mest presserende trafikprojekter i Midtjylland og har sendt et fælles brev til politikerne, hvor vi gør opmærksom på disse projekter. Brevet er samtidig sendt til pressen, hvor det også er blevet omtalt. Derudover har vi taget direkte kontakt til de relevante politikere.

Bent Hansen (S)
Regionsrådsformand for Region Midtjylland

Det er naturligt nok regionspolitikernes ambition at få så mange af de trafikale problemer løst ved at få investeret nu, men det betyder ikke, at de overdynger trafikordførerne med alle mulige forslag om motorveje, omfartsveje og deslige.

"For os har det været vigtigt ikke bare at tage alt godt fra havet og så smide det i hovedet på ordførerne. Vi har prioriteret fem trafikprojekter, som vi har gjort opmærksom på. Det er meget vigtigt, at man doserer rigtigt. Vi vil fortsætte med at oplyse om nødvendigheden af vores projekter, og i morgen (torsdag, red.) hvor forhandlingerne går i gang, sender vi endnu en gang et brev til politikerne, hvor vi igen gør opmærksom på, at de projekter som vi har foreslået, stadig er projekter, som vi satser på," siger Bent Hansen.

Pia Olsen Dyhr: Jeg siger sjældent nej til et møde
At kommuner og regioner er blevet mere aktive bekræftes bredt af Folketingets trafikordførere. For Pia Olsen Dyhr (SF) ændrer det sjældent hendes overordnede holdning til en sag, men det er et godt supplement til arbejdet.

"Der er ingen tvivl om at kommuner og regioner er blevet mere aktive. Specielt i december, men også her i januar er der masser af mails, breve og telefonopkald med opfordring til møder fra alle mulige forskellige. Det er jo kommunernes opgave at fremme projekter i egne kommuner, så det synes jeg er helt fint," siger Pia Olsen Dyhr.

Hun siger sjældent nej til et møde, og bruger ofte møderne som rettesnor til at finde nye vinkler på en problemstilling.

"Ofte er der jo ikke én sandhed på en sag. En sag kan jo godt være vigtig, men ved at høre den lokale holdning til projektet kan man ofte få et godt billede af, om den er mere eller mindre vigtig. På baggrund af møderne med lokale politikere og organisationer stiller jeg også ofte spørgsmål til ministeren for at få sagen ordentligt belyst," siger Pia Olsen Dyhr.

Borgmester taler for omfartsvej på YouTube
Som en af de mere kuriøse indslag i trafikdebatten har Næstveds borgmester Henning Jensen (S) lagt en video på videodelingssitet YouTube. I videoen viser borgmesteren selv de udfordringer, som kommunen står over for med køer på vejene og gamle, slidte "kreaturvognstog" på skinnerne.

Se videoen ved at klikke i linkboksen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Jensen

Fhv. borgmester (S), Næstved (1988-2011)
A.P. Møllers shippingskole (1966), lærer (Haslev Seminarium)

Pia Olsen Dyhr

Partiformand (SF), MF
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2010)

Kristian Ebbensgaard

merkonom (1972)

0:000:00