Rigspolitiet advarer regeringen mod højere fartgrænser

SIKKERHED: Rigspolitiet advarer regeringen om, at højere fartgrænser for campingvogne på motorvejene øger risikoen for uheld. Transportminister Hans Christian Schmidt (V) er ikke bekymret.

Hans Christian Schmidt (V) understreger, at lovforslaget om Tempo 100-ordningen bygger på 17 års god erfaring fra Tyskland.
Hans Christian Schmidt (V) understreger, at lovforslaget om Tempo 100-ordningen bygger på 17 års god erfaring fra Tyskland.Foto: Jens Honoré
Emma Qvirin HolstKasper Kaasgaard

Regeringen vil hæve fartgrænsen for campingvogne og andre påhængskøretøjer til 100 km/t på motorvejen.

I dag er grænsen 80 km/t. Rigspolitiet advarer mod at hæve den i et høringssvar til lovforslaget:

"En ændring af hastighedsgrænsen efter Rigspolitiets vurdering kan øge antallet af overhalinger, hvilket kan medføre en forøget risiko for faresituationer eller uheld,” skriver Rigspolitiet

Også Transportforskningsgruppen ved Aalborg Universitet og DTU Transport advarer mod at hæve fartgrænsen. Det skyldes, at man kan risikere, at det fører til flere uheld.

”Det viser sig, at campingvognene allerede begynder at forulykke ved 80 km/t. På den baggrund kan vi ikke anbefale, at man sætter hastigheden op,” siger Mette Møller, der er seniorforsker ved DTU Transport.

Flertallet af ulykkerne skyldes, at campingvognen kommer i slinger. Og risikoen for slinger kan stige, i takt med at hastigheden øges, lyder det fra Mette Møller.

Schmidt: Bygger på god erfaring
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) kalder det en helt rimelig bekymring, om der er en øget risiko for ulykker, når vi sætter hastigheden op.

Men han understreger, at forslaget er baseret på 17 års erfaring fra Tyskland.

”Det er bestemt ikke et forslag, vi kommer med i blinde. Forslaget har taget sit udgangspunkt i den model, der har været gældende i Tyskland siden 1998. Der har ordningen fungeret godt, og man har ikke oplevet flere ulykker med campingvogne og påhængskøretøjer,” siger Hans Christian Schmidt.

Efter tysk forbillede foreslår regeringen, at påhængskøretøj skal leve op til nogle bestemte tekniske betingelser, hvis man vil øge farten til 100 km/t på motorvejen i stedet for 80. Det kaldes Tempo 100-godkendte køretøjer.

Kategorien findes allerede
Derudover bemærker han, at der allerede i dag findes tre forskellige hastigheder på motorvejene, fordi Tempo 100-busserne må køre 100 km/t.

”Der er allerede tre hastigheder nu, og det er de samme, der er efter lovforslaget. 80, 100 og 130,” siger han.

Efter lovforslagets gennemførelse vil man naturligvis følge udviklingen, så man kan opfange, hvis ændringen har nogen uhensigtsmæssige virkninger, lyder det.

”Men det er min klare forventning, at forslaget vil føre til en forbedret mobilitet og en mere glidende trafik,” siger Hans Christian Schmidt.

Læs hele historien på Altinget: transport (kræver abonnement). Bestil et gratis prøveabonnement her.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans Christian Schmidt

MF (V), fhv. miljø-, fødevare-, transport- og bygningsminister
lærer (Haderslev Seminarium 1977)

Harry Lahrmann

Lektor, Institut for Byggeri og Anlæg, Aalborg Universitet
cand.polyt. (DTU 1978)

0:000:00