S efter kritik af ulandsbistand: Vi vil prioritere sygehuse og ældre i Danmark

Q&A: Socialdemokratiet vil ikke hæve ulandsbistanden til en procent af BNI, og det har skabt røre hos kollegaerne i oppositionen. Men der er vigtige velfærdsområder i Danmark, som Socialdemokratiet vil prioritere først, siger partiets udenrigsordfører, Nick Hækkerup.

Foto: /ritzau/Mads Claus Rasmussen
Emma Qvirin Holst

Der er en række gode formål, som kæmper om de penge, statskassen har til rådighed.

Derfor kan Socialdemokratiet ikke låse sig fast på en fast målsætning om en højere udviklingsbistand, fortæller partiets udenrigsordfører, Nick Hækkerup.

Et historisk løft af Afrika og en Marshallplan var nogle af elementerne, da Socialdemokratiet i starten af februar præsenterede et nyt udlændingeudspil. 

Den prioritering blev i første omgang vel modtaget hos kollegaerne i oppositionen. Men det var en kort glæde, da partierne opdagede, at Socialdemokratiet ikke lagde op til at indfri de øvrige røde partiers ønske om et hæve udviklingsbistanden fra sin nuværende 0,7 procent af BNI til 1 procent.

Partiet fastholder dermed den nuværende regeringens niveau i udviklingsbistand, selvom den tidligere ikke har været bleg for netop at kritisere regeringens besparelser på udviklingsbistanden.

Altinget har interviewet Hækkerup om, hvad der ligger bag Socialdemokratiets prioritering af udviklingsbistanden.

Hvorfor vil I ikke længere stoppe de besparelser, den nuværende regering har lavet på udviklingsbistanden?

”Allerede tilbage i valgkampen i 2015 fremlagde vi et valggrundlag, hvor vi ikke længere havde en målsætning om at hæve udviklingsbistanden til en procent af BNI. Da regeringen skar ned, og vi alligevel kritiserede det, var det, fordi det skete midt i, at flygtningestrømmene væltede ind over os sydfra. Det var det dårligst tænkelige tidspunkt at lave den besparelse på.”

”Men nu har de lavet besparelsen, og derfor bliver vi nødt til at spille bolden derfra, hvor den ligger. Med det udlændingeudspil, vi har lagt frem, anviser vi faktisk alligevel en vej til, at vi igen kan hæve udviklingsbistanden.”

Hvordan vil I gøre det?

”Når der ikke skal foretages asylbehandling i Danmark, men i et tredjeland, vil der blive frigjort midler, som kan bruges til at hæve udviklingsbistanden. Dels er der nogle af asyludgifterne, som allerede er en del af udviklingsbistanden i dag, som vil blive frigjort, når man ikke skal bruge dem på asylbehandling i Danmark, men på asylbehandling ude i verdenen. Dels er der en række udgifter til asylbehandling i Danmark, som ikke tæller i udviklingsbistanden i dag, som man ville kunne øge udviklingsbistanden med.”

I forhold til jeres valgprogram fra 2015. Heri sagde I, at I ville beholde det nuværende niveau i udviklingsbistanden. Dengang I forlod regeringen, var det på 0,8 procent af BNI. Hvorfor er det ikke en målsætning i det mindste at komme tilbage til det niveau?

”Der er en enighed bredt i Folketinget om, at der skal gives minimum 0,7 procent. Vi anviser til en mulighed for at komme til at hæve det beløb, men i den sammenhæng er vi ikke så optaget af et bestemt procenttal. Vi er mere optaget af, om der sker en forøgelse af budgettet.

Så I vil ikke sætte tal på en bestemt målsætning?

Nej.

Kan du ikke sætte nogle ord på, hvad I i Socialdemokratiet tænker om prioriteringen mellem at hjælpe fattige i Afrika i forhold til den hjemlige velfærd?

”Jeg tror ikke, at der nogen, der ikke vil hjælpe så meget som overhovedet muligt. Men når vi op til sidste valg sagde, at vi ikke kan prioritere at holde fast i målet om en procent, så er det, fordi vi gerne vil kunne prioritere sygehuse, ældrepleje og små børn. Det er et spørgsmål om, hvad der er af penge at gøre godt med. Her er det centrale med vores forslag, at vi alligevel kan hjælpe flere og mere. Det er ikke et forslag, der tager penge fra området.”

Men kan du ikke forstå, at der er nogen i oppositionen, der er bekymrede over, at I ikke har sat et fast tal på jeres hjælp?

”Det eneste tal, der egentlig er rigtigt manifestet på det her område, er FN’s mål om, at alle lande skal give 0,7 procent af BNI. Men ellers er der ikke i dansk økonomi en tradition for, at vi låser noget i procenttal, der skal bruges på sygehusene eller folkeskolen eller på andet.”

Så du forstår ikke bekymringen fra de øvrige partier i oppositionen, når der ikke kan blive sat et fast tal på, hvor meget der skal gå til udviklingsbistand?

”Jeg kan godt forstå ønsket om at bruge flere penge. Men når nogen siger en procent, og Alternativet siger fem procent og så videre, viser det vel også det umulige i bare at operere med en procentsats. Det er mere relevant at gøre, som vi gør, og sige, at vi ikke er optaget af et bestemt tal, men vi er optaget af muligheden for at hjælpe flere og mere.”

Nick Hækkerup henviser til et tweet fra Alternativet. Partiets politiske ordfører, Caroline Magdalene Maier, har sidenhen konkretiseret, at der ikke er tale om et forslag, men det er et oplæg til debat.

Tidligere har jeres udviklingsordfører, Mette Gjerskov, sagt, at det afhænger af, hvilken økonomi I overtager ved et regeringsskifte, hvor hurtigt udviklingsbistanden stiger. Men er det ikke en god økonomi, I står til at overtage, såfremt I skulle få regeringsmagten ved næste valg?

”Det ved vi ikke. Det ser fornuftigt ud, men regeringen har også lavet en række andre tiltag, som vi heller ikke synes er rare, og derfor har vi sagt, at vi må se, hvad det er for en økonomi, vi overtager, før vi kan låse os fast på, hvad der kan gøres.”

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Nick Hækkerup

Direktør, Bryggeriforeningen
cand.jur. (Københavns Uni. 1994), ph.d. i EU og folkeret (Københavns Uni. 1998)

0:000:00