Debat

S: Ureguleret konkurrence er ikke svaret på social dumping

DEBAT: De borgerliges svar på transportbranchens problemer med social dumping har indtil videre været mere liberalisering og ureguleret konkurrence. Men det løser ikke problemerne. Tværtimod, skriver Ole Christensen (S).

Ureguleret konkurrence er ikke svaret på social dumping, skriver Ole Christensen (S).
Ureguleret konkurrence er ikke svaret på social dumping, skriver Ole Christensen (S).
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ole Christensen (S)
Medlem af Europa-Parlamentet

I dag har udenlandske chauffører i mange tilfælde mulighed for at køre systematisk indenrigskørsel i andre EU-lande, og det er derfor kun naturligt, at den tyske regering gør et forsøg på at håndhæve de vilkår, som man skal arbejde under i Tyskland.

Social dumping og unfair konkurrence er hverdag i den danske og europæiske vejtransportbranche, og chauffører i hele Europa råber om hjælp.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Svaret fra den gamle transportkommissær Siim Kallas og store dele af det borgerlige Europa har indtil videre været ureguleret konkurrence og mere liberalisering, men det løser ikke noget - tværtimod.

I et forsøg på at dæmme op for problemerne har den tyske regering for nylig vedtaget, at den lovfastsatte tyske mindsteløn også skal gælde for udenlandske chauffører, som udfører arbejde i Tyskland. Det gælder blandt andet i forbindelse med den såkaldte cabotagekørsel, hvor chauffører fra andre EU-lande har ret til at køre tre ture i et andet EU-land i forbindelse med en international transport hertil.

Unfair kritik af tysk mindsteløn
EU-Kommissionen og en hel del borgerlige europaparlamentarikere har været hurtige på aftrækkeren med deres automatkritik af det tyske tiltag, som tilsyneladende opsplitter det indre marked. Den kritik køber jeg ikke. Når vi taler om transport, er det indre marked nemlig allerede i dag brækket op i mange dele, og det fungerer langt fra tilfredsstillende.

Lige løn for lige arbejde udført det samme sted er nemlig et helt fundamentalt princip, som ikke kan håndhæves ordentligt på transportområdet i dag, og det er her, årsagen til problemerne skal findes - ikke i den tyske regerings forsøg på at gøre noget ved dem.

I dag har udenlandske chauffører i mange tilfælde mulighed for at køre systematisk indenrigskørsel i andre EU-lande, og det er derfor kun naturligt, at den tyske regering gør et forsøg på at håndhæve de vilkår, som man skal arbejde under i Tyskland.

Brug for nye regler
Spørger man EU-Kommissionen og mange borgerlige politikere, er løsningen på branchens problemer tilsyneladende at svinge pisken over de lande, der på hver deres måde forsøger at gøre noget ved dem. Jeg mener, at det tangerer det uambitiøse på den måde at kæmpe videre for status quo og lukke øjnene for de udfordringer, vi står med, når det, der er brug for, er nye europæiske regler, som sikrer ordnede forhold og fair konkurrence. Det vil også overflødiggøre en potentiel jungle af nationale tiltag.

På løsningsfronten har vi blandt andet brug for en langt mere præcis forståelse af, hvad en cabotagetur egentlig er. I dag er definitionen nemlig alt for lempelig, hvilket gør det svært, hvis ikke umuligt, at sikre, at intentionen i reglerne overholdes.

Vi skal også stramme op, så chauffører skal helt tilbage til deres registreringsland efter tre cabotagekørsler. I dag får man nemlig lov til at køre tre nye ture, hvis man krydser en vilkårlig grænse, og det er ikke godt nok. Smarte vognmænd har alt for let ved at udnytte reglerne og dermed også deres chauffører, som alt for sjældent kommer tilbage til deres hjemland. Det skal der selvfølgelig laves om på.

Transportbranchens problemer, som i sagens natur er grænseoverskridende, løses bedst i fællesskab. Spørgsmålet er, om vejen frem er mere liberalisering og ureguleret konkurrence, eller om der er brug for en ny og bedre måde at gøre tingene på. Jeg tror på det sidste.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ole Christensen

Fhv. MEP (S), fhv. viceborgmester, Brovst Kommune
butiksuddannet, merkonom

0:000:00