Schmidts udbuds-tog ruller videre

JERNBANE: Flere internationale jernbaneselskaber har på et dialogmøde i Trafikstyrelsen vist stor interesse for at konkurrere med DSB på strækningen mellem København og Aalborg. Både ordførere og eksperter er skeptiske, og ministeren har endnu ikke politisk flertal til projektet.
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) ønsker at DSB skal have konkurrence på jernbanestrækningen mellem København og Aalborg.
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) ønsker at DSB skal have konkurrence på jernbanestrækningen mellem København og Aalborg.Foto: Colourbox
Anne Burlund
Der var stor interesse fra alle de fremmødte jernbaneoperatører, der onsdag deltog i et dialogmøde i Trafikstyrelsen om konkurrence på strækningen mellem København og Aalborg:

"Det var et rigtigt positivt møde. Jeg fremlagde regeringens tanker om projektet, og alle de operatører, der var mødt op, synes, at det så rigtigt fornuftigt ud og var meget interesserede i projektet," siger Hans Christian Schmidt umiddelbart efter mødet.

Transportministeren understregede, at det er helt afgørende for, om konkurrencen på den attraktive strækning overhovedet bliver en realitet, at det bliver til gavn for passagererne.

"Jernbaneoperatørerne har heldigvis forskellige tilgange til, hvordan de vil gribe opgaven an, men jeg fortalte dem op til flere gange, at hvis passagererne ikke oplever forbedringer på den ene eller anden måde, så bliver det ikke til noget," siger Hans Christian Schmidt.

Passagerer i fokus
Strækningen har i dag DSB som ene-operatør. Hele idéen med, at minimum to operatører nu skal konkurrere er altså ifølge ministeren at sætte passagererne mere i fokus. Det kan eksempelvis ske igennem flere fordele og tilbud på bestemte rejser, bedre service, produkt- og prisdifferentiering eller flere pladser på afgangene.

Det er generelt ikke særlig fornuftigt at konkurrere på den måde, ministeren ønsker, på sådan en strækning. Man kan sagtens skabe konkurrence, men så skal det gøres sådan, som dengang med Arriva, hvor staten satte en køreplan i udbud.

Harry Lahrmann
Trafikforsker, Aalborg Universitet

Tyskejede Arriva kører allerede på seks vest- og midtjyske hovedstrækninger. Arriva deltog også i onsdagens dialogmøde, men har ikke ønsket at udtale sig om, hvorvidt selskabet har tænkt sig at byde ind på strækningen. Tidligere har Arriva ellers vist stor interesse. Senest har selskabet givet DSB kamp til stregen med udmeldingen om, at det vil kunne sænke billetprisen med en tredjedel på strækningen mellem København og Aalborg.

Der var inviteret i alt 16 jernbaneoperatører fra ind- og udland til dialogmødet og foruden Arriva deltog engelske Virgin Trains, svenske SJ, hollandske Abelio, engelske Atkins Rail og danske DSB.

Urealistisk tidsplan
Hans Christian Schmidt har tidligere ytret ønske om, at der allerede fra næste år vil være konkurrence på skinnerne mellem hovedstaden og Danmarks tredjestørste by. Men det politiske flertal er endnu ikke i hus. Johs. Poulsen fra Radikale, der er en del af forligskredsen, mener, at ministerens tidsplan er useriøs, men vil gerne indgå i en seriøs diskussion om projektet.

Også Dansk Folkeparti er skeptisk over for tidsplanen, og partiet tvivler på, om transportministerens model er den rigtige. Trafikordfører Kim Christiansen foreslår, at der eventuelt i stedet kan skabes konkurrence ved at støtte fjernbustrafikken.

Hans Christian Schmidts planer står da også i skarp kontrast til tidligere transportminister Lars Barfoeds (K) syn på sagen. Han sagde i efteråret 2009 til Altinget, at en sådan proces ikke skal forceres, og at det på grund af spor- og skinnearbejdet var for risikabelt at konkurrenceudsætte store dele af togdriften.

Efter onsdagens møde trækker Hans Christian Schmidt da også lidt i land i forhold til sin tidligere udmelding om projektets tidshorisont:

"Tidspunktet for hvornår det, om man så må sige kommer på skinner, er ikke så afgørende. Nu skal vi prøve at holde momentum og komme op i tempo, og så tror jeg nok, at det skal blive gennemført," siger transportministeren og påpeger, at det er lidt svært for politikerne at forholde sig til eller afvise nogle tilbud, de endnu ikke har set.

Schmidt: Kbh-Aalborg er ikke guldkalv
Selvom transportministeren er overbevist om, at der vil komme vækst i den kollektive trafik, påpeger han, at strækningen mellem København og Aalborg i dag ikke er en særlig god forretning:

"Det er lykkedes nogen at bilde folk ind, at Aalborg-Kbh er DSB's guldkalv. Men sandheden er jo, at strækningen sætter penge til hvert år, og det er passagererne, der betaler milliarder af kroner for, at det kan lade sig gøre," siger Hans Christian Schmidt, der tror, at det kan blive bedre - også for passagererne - hvis der kommer mere konkurrence.

Trafikforsker: Bøvl for kunderne
Flere eksperter har kritiseret transportministerens model, herunder spørgsmålet om, hvorvidt der overhovedet er plads på skinnerne til to eller flere konkurrerende selskaber. Også trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet har svært ved at se fornuften i ministerens plan:

"Det er generelt ikke særlig fornuftigt at konkurrere på den måde, ministeren ønsker, på sådan en strækning. Man kan sagtens skabe konkurrence, men så skal det gøres sådan, som dengang med Arriva, hvor staten satte en køreplan i udbud," siger Harry Lahrmann, der også - som Kim Christiansen - nævner muligheden for at konkurrere med DSB ved at tillade, at fjernbusser kører over storebælt.

Harry Lahrmann er ikke lige så optimistisk som transportministeren i spørgsmålet om, hvorvidt direkte konkurrence vil gavne passagererne:

"Det vil blive noget værre bøvl for kunderne. Så skal der stå flere forskellige billetautomater på stationerne, og hvis man køber en returbillet fra det ene selskab, vil man ikke kunne tage det andet selskab hjem - det er ikke hensigtsmæssigt," siger trafikforskeren.

Hvis strækningen ikke er en guldkalv for DSB, som ministeren påstår, mener Lahrmann, at den form for direkte konkurrence bare vil skabe dårlige vilkår for DSB. Resultatet vil blive dårlig service for passagererne, da DSB vil blive nødt til at skære endnu mere ned og eventuelt lukke strækninger andre steder.

Selvom Hans Christian Schmidt mener, at der skal lyttes til de kritiske eksperter, tror han stadig fuldt og fast på, at planen vil lykkes. Ministeren afholder nye møder med de interesserede jernbaneselskaber i marts og april.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans Christian Schmidt

MF (V), fhv. miljø-, fødevare-, transport- og bygningsminister
lærer (Haderslev Seminarium 1977)

Johs. Poulsen

Byrådsmedlem (R), Herning Kommune, formand for Kultur og Fritidsudvalget, fhv. MF (2005-11)
lærer (Herning Seminarium. 1980)

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

0:000:00