SF vil gøre det dyrere at køre bil i byer og myldretid

FORSLAG: SF vil indføre afgifter på bilkørsel for at reducere trængsel, begrænse klimabelastningen og sikre ekstra penge til kollektiv transport. Fornuftigt, teknologien er bare ikke klar endnu, siger ekspert.

SF's formand Pia Olsen Dyhr vil sammen med transportordfører Karsten Hønge sætte turbo på indførelsen af roadpricing i Danmark.
SF's formand Pia Olsen Dyhr vil sammen med transportordfører Karsten Hønge sætte turbo på indførelsen af roadpricing i Danmark.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Tiden er moden til at indføre afgifter for at køre på de danske veje.

Det mener SF’s formand og klimaordfører, Pia Olsen Dyhr, der nu går i brechen for at få indført afgifter på bilisters kørsel. Den tidligere transportminister ser kørselsafgiften som et oplagt redskab til at løse tre presserende udfordringer.

For det første skal det dæmme op for trængslen i og omkring de store byer. For det andet skal det fremme en grøn omstilling af den danske bilpark til gavn for både klimaet og luftkvaliteten.

Og så skal det sidst men ikke nødvendigvis mindst være med til at kompensere staten for tabte indtægter fra benzin- og dieselafgifter, i takt med at stadig flere vælger at købe mere klimavenlige elbiler.

Skal man have nedbragt belastningen, så skal de, der kører mest og sviner mest, også være dem, der betaler mest.

Pia Olsen Dyhr
Formand for SF

”Trafikken er en af de helt store klimasyndere. Og skal man have nedbragt belastningen, så skal de, der kører mest og sviner mest, også være dem, der betaler mest. Det kan roadpricing være med til at sikre,” siger Pia Olsen Dyhr.

Som første skridt vil SF ”hurtigst muligt” have sat gang i et udredningsarbejde, der viser, hvordan og hvor hurtigt roadpricing kan indføres.

Gratis på landet, dyrere i byerne
I praksis skal en ny dansk kørselsafgift ifølge SF-formanden udformes, så det er billigt eller måske endda gratis at køre på veje på landet, hvor der ikke er meget trafik, og den kollektive trafik ikke er et reelt alternativ.

Til gengæld skal der betales mere for at køre i byer og på veje med tættere trafik, og taksterne skal være højest i myldretiden. Og så skal det i øvrigt være dyrere at køre i forurenende biler end de mere klimavenlige alternativer.

Betalingsring og valgpropaganda
Når SF tager fat på diskussionen om roadpricing rippes der samtidig op i et politisk sår fra SRSF-regeringens tid. Her led SF’s ambition om at indføre en betaling for at køre ind i København en hård politisk død og skabte stor intern splittelse i regeringen.

At partiet trækker idéen frem igen netop nu, tilskriver Socialdemokratiets transportordfører udelukkende det forestående folketingsvalg.

”Det ligner ren valgpropaganda, at det kommer nu. Det, der er brug for, er ikke valgkamp, men at der laves brede aftaler i Folketinget om transport og infrastruktur,” siger Rasmus Prehn.

Ekspert: Roadpricing vil give store fordele
Spørger man den økonomiske og transportpolitiske sagkundskab, er der udbredt enighed om, at roadpricing er en væsentlig bedre måde at beskatte bilejere på end det nuværende system baseret på registreringsafgift, brændstofafgift og ejerafgift.

”Jeg er ret sikker på, at et sådan system kommer inden for en overskuelig fremtid, og at det til den tid vil give store fordele,” siger Niels Buus Kristensen, forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut ved Oslo Universitet og formand for ekspertgruppen for fremtidens mobilitet.

Han mener dog, at politikerne indtil nu har gjort klogt i at holde sig tilbage med at indføre roadpricing. Teknologien er efter hans bedste vurdering endnu ikke tilstrækkelig gennemprøvet til, at man uden videre kan indføre det i Danmark. 

Læs hele artiklen på Altinget: transport, hvor du også kan se, hvad regeringen mener om roadpricing.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Stedfortrædende MF (V) for Mads Fuglede (16/4-24), næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Niels Buus Kristensen

Forskningsleder, Transportøkonomisk Institut (Oslo), næstformand, Klimarådet, fhv. institutdirektør, DTU Transport
cand.polit. (Københavns Uni. 1987), ph.d. i økonomi (Københavns Uni. 1992)

Pia Olsen Dyhr

Partiformand (SF), MF
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2010)

0:000:00