Temadebat slutter: Privatbilismens konsekvenser for klimamålet splitter aktører

Temadebatten om, hvorvidt vi kan redde klimaet uden at begrænse privatbilismen, er ovre. Her er et overblik over deltagernes debatindlæg.

I debatten om, hvorvidt øget privatbilisme var foreneligt med klimalovens målsætninger, deltog norske forskere, som skrev, at Norge havde erfaret, at stærke incitamenter havde været nødvendige for at kompensere elbilers ringere egenskaber.
I debatten om, hvorvidt øget privatbilisme var foreneligt med klimalovens målsætninger, deltog norske forskere, som skrev, at Norge havde erfaret, at stærke incitamenter havde været nødvendige for at kompensere elbilers ringere egenskaber.Foto: Maria Albrechtsen Mortensen/Ritzau Scanpix
Rasmus Straka Skjødt

Forskere, interesseorganisationer og politikere har i Altinget Transports temadebat givet deres bud på, hvorvidt de ser en mulighed for at redde klimaet uden at begrænse privatbilismen.

Baggrunden var, at danskerne kom til at køre flere kilometer frem mod 2030, hvor Danmark ellers skal udlede 70 procent mindre CO2 og andre klimagasser end i 1990.

Det forventede Energistyrelsen, som i analysen 'Klimastatus og -fremskrivning' fra 2021 regnede med "en stigning i trafikarbejdet for alle typer køretøjer" mellem 2019 og 2030, og at "den relative stigning i trafikarbejdet" ville være størst for personbiler, hvor "trafikarbejdet i 2030 forventes at være 23 procent højere end i 2019".

Var det foreneligt med klimalovens målsætninger? Hvad burde politikerne stille op? Hvis Folketinget fastholdte målsætningen på 70 procent, skulle politikerne i så fald foretage indgreb? Ville det være nok at indføre en bred CO2-afgift – og hvad skulle der til, hvis den politiske opbakning til afgiften udeblev?

Her er et overblik over deltagernes debatindlæg og deres hovedpointer:

 

Henning Hyllested70 procent CO2-reduktion kræver nye boller i transportpolitikken, mente transportordfører Henning Hyllested (EL). "Vi mangler stadig ti millioner tons, hvis de 70 procent skal nås, og derfor skal der helt andre boller på suppen – også på transportområdet. Vi skal indføre forbud mod nysalg af fossile biler om få år. Det nytter ikke at vente på EU. Det er for sent og for langsomt. Lad os gå foran og tage slagsmålet. Vi når aldrig de 70 procent uden et sådant indgreb".
Læs indlægget her

 

Jeppe Rich70 procents CO2-reduktion i transportsektoren er desværre ønsketænkning, skrev professor Jeppe Rich fra DTU Transport. "Med de skitserede mulige tiltag og forventede effekter er det ikke sandsynligt, at man kan opnå en 70 procent-besparelse i 2030 i transportsektoren. Det er blandt andet, fordi transportområdet allerede i betydeligt omfang er afgiftsbelagt. Det er mere sandsynligt, at vi opnår en besparelse på maksimalt 15 til 20 procent. Derfor bør vi overveje, hvordan CO2-reduktioner skal fordeles på de enkelte sektorer, så vi får mere realistiske mål".
Læs indlægget her

0:000:00