Kommentar af 
Madeleine Steenberg Williams

Vi uddanner unge til en fremtid, der ikke eksisterer

Uddannelserne kan ikke løse alle verdens problemer, men når det nuværende forældede pensum uddanner unge til fortiden frem for fremtiden, bør vi gribe til handling, skriver Madeleine Steenberg Williams.

Man sidder kort sagt med en følelse af, at der kun efterspørges faglige robotter og ikke hele mennesker, skriver Madeleine Steenberg Williams.
Man sidder kort sagt med en følelse af, at der kun efterspørges faglige robotter og ikke hele mennesker, skriver Madeleine Steenberg Williams.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Madeleine Steenberg Williams
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Er vi gået i stå som samfund? Kommer vi til at kunne følge med tidens udvikling?

Bæredygtighed, digitalisering, sex, demokrati og økonomi er alle emner, som er væsentlige for os unge, og den verden vi lever i.

Faglig trivsel er et bærende element, når vi snakker unges mistrivsel. Det handler om, at man skal have succesoplevelser i undervisningen. Desværre er der alt for få unge, som har den oplevelse.

Vores uddannelsessystem har nemlig ikke fulgt med tiden. Verden har ændret sig markant de sidste årtier, ikke mindst de store muligheder og udfordringer som for eksempel både digitaliseringen og klimaforandringerne har givet os.

Vi skal løbe med den digitale udvikling, ikke imod den

Madeleine Steenberg Williams

Derfor er der mange, som peger fingrene hen mod uddannelserne, når disse muligheder og udfordringer skal løses. Men en ting, der sjældent sker, er, at når nye emner bliver tilføjet, så glemmer man samtidigt at fjerne noget andet.

Derudover er det helt fundamentalt også at huske på behovet for efteruddannelse af lærerne. For det nytter ikke noget at tilføje anden undervisning, hvis vores undervisere ikke er klædt godt nok på til at undervise.

Det er vigtigt, at vi begynder at fokusere på at have en mere virkelighedsnær og relevant undervisning for nutiden og fremtiden. Vi bør eksempelvis have et fokus på at integrere bæredygtighed i alle fag.

Som eksempel kunne man læse digte om klimakrise i dansk, lære om de samfundsfaglige økonomiske konsekvenser af krisen i samfundsfag og så videre. Derudover burde vi også løbende lære om, hvordan vi bedst muligt udnytter og bruger de muligheder og værktøjer, som digitaliseringen giver os, så vi kan bruge den konstruktivt og effektivt.

Vi skal kunne løbe med den digitale udvikling, ikke imod den, men også samtidig forstå dens faldegrubber. Vores uddannelser bliver nødt til at uddanne os unge til nutiden og fremtiden og ikke fortiden, hvis vi skal ud og være samfundsborgere i den moderne verden.

Acceleration og kriser fylder meget i unges hverdag. Der er kommet et større pres for at tage en uddannelse, der er "den rigtige" og samtidigt et pres for hurtigt at komme ud på arbejdsmarked, så vi hurtigt kan bidrage til samfundet ved at løse problemet med arbejdsmarkedsudbud og blive den gode samfundsborger.

Et pres, der er så stort, at mange unge falder ud af systemet. Vores uddannelser er ikke længere bygget til også at kunne rumme dannelsen af os unge mennesker. I stedet for er det blevet et sted, hvor man hurtigt og effektivt kan opnå faglige kompetencer. Kort sagt en følelse af, at der kun efterspørges faglige robotter og ikke hele mennesker.

Det er dybt problematisk, at hverdagen på gymnasierne er så fokuseret på hurtig og effektiv faglig læring, at der sjældent er tid til fordybelse, refleksion og forståelse af emnerne.

Det er vitalt, at vi sikrer, at vi unge kan se en mening i at tage en uddannelse og får en forståelse for, at de ting vi lærer, faktisk er grundlæggende og vigtige for vores fremtidige kompetencer og arbejde. For hvorfor så ellers tage den?

Vi bliver nødt til at følge med tiden, hvis vores samfund skal udvikle sig og være konkurrencedygtigt

Madeleine Steenberg Williams

Det kræver også at pensum og underviserne løbende opdateres og efteruddannes til de behov som nutidens og fremtidens arbejdsmarked og samfund efterspørger. For vi skal uddanne til fremtiden.

Hvordan kan uddannelserne så være med til at forbedre dette? Vi skal begynde at have mere fokus på, hvordan vi får virkeligheden ind i undervisningen.

Blandt andet ved at lære om hvordan man skriver en jobansøgning og ikke mindst om personlig økonomi: Hvordan man lægger et budget, hvad det skal indeholde, hvad en selvangivelse er, hvad der skal til for at kunne købe en lejlighed og så videre.

Alt sammen særdeles relevant viden for alle samfundsborgere. Men vi burde også lære om samtykkeloven, og hvordan man er en moderne samfundsborger og kan deltage aktivt i demokratiet.

Vi unge skal ikke føle, at vi mangler en hel masse kompetencer, når vi så får hue på og bliver færdige med vores uddannelser. Helt konkret betyder det også, at vi skal have en dialog om, at vi plukker ting ud af pensum i gymnasiet samtidig med, at man tilføjer nye ting.

Al viden er vigtig, men vi bliver nødt til at lave prioriteringer i det pensum, der undervises i. Vi skal begynde at opdatere materialerne, så vores uddannelser faktisk uddanner os unge til den tid vi lever i.

En verden, som er mangfoldig med bæredygtig fokus, teknologisk avanceret og meget mere. Vi bliver nødt til at følge med tiden, hvis vores samfund skal udvikle sig og være konkurrencedygtigt. Vi har ikke råd til at gå i stå.

Hvis vi ikke følger med tiden får det enorme konsekvenser for det velfærdssamfund, som vi er mange, der værdsætter, vil beholde og gerne styrke. Så kan man spørge sig selv om, vi virkelig kan kalde det en kompetencegivende uddannelse, når det mangler så meget relevans. 

Samtykke stopper aldrig med at være aktuel, nødvendigheden for bæredygtighed stopper ikke med at være faktuelt og behovet for at omfavne teknologien stopper ikke med at være relevant.    

Uddannelsesinstitutionerne skal ikke løse alle verdens problemer, men de skal uddanne os unge mennesker til at have kompetencerne og vigtigst af alt give os unge modet og lysten til at være en værdifuld samfundsborger, der er godt klædt på til at løse samfundsproblemerne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Madeleine Steenberg Williams

Fhv. forkvinde, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
studentereksamen (Bagsværd Kostskole og Gymnasium)









0:000:00