V og R vil droppe besparelser på Rådet for Sikker Trafik

FÆRDSEL: Venstre og Radikale vil finde flere midler til trafikkampagner i finanslovsforhandlingerne, efter Rådet for Sikker Trafik står til at blive ramt på konsulentbesparelser.

199 mennesker mistede livet i trafikken sidste år. En stigning på 17 procent sammenlignet med året før.

Alligevel står Rådet for Sikker Trafik, der laver informationskampagner om folks adfærd i trafikken, til at skulle skære hårdt i budgetterne de kommende år.

Og det er den helt forkerte vej at gå, mener flere politikere på Christiansborg.

"Der er mere end nogensinde brug for at få fokus på det her område," siger transportordfører Kristian Phil Lorentzen (V) og uddyber:

"Antallet af trafikdræbte går i den helt forkerte retning. Specielt set i lyset af, at både vores biler og veje bliver mere sikre. Det tyder jo på, at det er vores adfærd, den er gal med. Den adfærd kan netop påvirkes med de kampagner, som Rådet for Sikker Trafik arbejder med."

Ramt af konsulentbesparelser
Udover at rådet får udfaset en bevilling fra Trygfonden, der sidste år lød på 18 millioner kroner, har regeringen også valgt at fratage i alt 9,3 millioner kroner over de næste fire år som følge af sidste års aftale om at skære i statens konsulentydelser.

Det håber Kristian Pihl Lorentzen kan blive forhindret i de kommende finanslovsforhandlinger.

Samme indstilling har De Radikales transportordfører, Andreas Steenberg (R), selvom han i sin tid var med til at aftale konsulentbesparelserne. Idéen var ikke groet i hans baghave, lyder det.

"Vi var egentlig ret kritiske over for det sidste år. Det er nemt at sige, at vi skal spare på kolde hænder. Benny Engelbrecht har så valgt, at der skulle spares på Rådet for Sikker Trafik. Det var nok ikke det, man havde tænkt dengang," siger Andreas Steenberg.

Ny målsætning for 2030 på vej
Både Andreas Steenberg og Kristian Pihl Lorentzen sidder i Færdelssikkerhedskommissionen som henholdsvist formand og næstformand.

Kommissionen have indtil for nylig en 2020-målsætning om, at drabstallet på de danske veje skulle ned på 120 årligt. Det mål blev som bekendt ikke nået, og nu skal en ny målsætning for 2030 fastsættes.

"Vores nye målsætning skal både være realistisk og ambitiøs. Men hvis vi får færre ressourcer til indsatsen, bliver det svært at være ambitiøse. Det synes jeg, vi skal være," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Minister går i dialog
Transportminister Benny Engelbrecht (S) skriver i en mail til Altinget, at Rådets økonomi kan komme på tale under finanslovsforhandlingerne.

"I lyset af den nye situation for Rådets økonomi, vil jeg gå i dialog med Rådet, om deres muligheder for at finde ekstern finansiering efter udfasningen af samarbejdet med TrygFonden. Derudover er der mulighed for, at Folketingets partier i de kommende finanslovsforhandlinger ønsker at prioritere området."

 

 

,

Forrige artikel Alex Ahrendtsen klar til comeback på Christiansborg Alex Ahrendtsen klar til comeback på Christiansborg Næste artikel Danske Regioner overhaler regeringens klimamål: Vil reducere CO2-udledning med 75 procent inden 2030 Danske Regioner overhaler regeringens klimamål: Vil reducere CO2-udledning med 75 procent inden 2030