Vælgerne støtter regeringens Nordsø-beskatning

MÅLING: 70 procent af vælgerne bakker op om regeringens forslag om at øge beskatningen af olien i Nordsøen med 27,5 milliarder kroner. De er dog splittede om, hvorvidt pengene skal bruges på bedre forhold for biler eller tog.
Regeringens planer om at øge beskatningen i Nordsøen kommer, efter at et årelangt eftersyn af de gældende skatteregler er blevet gennemført.
Regeringens planer om at øge beskatningen i Nordsøen kommer, efter at et årelangt eftersyn af de gældende skatteregler er blevet gennemført.
Michael Hjøllund
Mere end to ud af tre vælgere støtter regeringens planer om at øge beskatningen blandt nogle af de virksomheder, der opererer i Nordsøen.

Det viser en meningsmåling, som A&B Analyse har lavet for Altinget.dk. Af målingen fremgår det, at godt 70 procent af vælgerne er klar til at øge Nordsø-beskatningen for at bruge pengene til den kollektive trafik eller vejnettet.

Valgforsker ved Aalborg Universitet, Johannes Andersen, forklarer den brede opbakning med, at olien i Nordsøen har en særlig plads blandt danskerne.

"De fleste danskere har en opfattelse af, at nordsøolien er noget særligt. Det er enestående og derfor noget, som bør komme os alle sammen til gode," vurderer han.

Med en højere beskatning af olien i Nordsøen vil regeringen hente 27,5 milliarder kroner, som skal bruges på at elektrificere jernbanenettet og nedsætte rejsetiden mellem landets største byer.

Fakta

Sagen kort

Regeringen har på baggrund af Nordsøudvalgets rapport foreslået at ændre beskatningsreglerne for olieselskaberne i Nordsøen. Det giver staten 27,5 milliarder kroner. I den forbindelse har regeringen besluttet at øremærke pengene til investeringer i kollektiv trafik. Det sker ved at etablere Togfonden DK.

Regeringen foreslår, at midlerne skal bruges til at realisere timemodelen, der sikrer, at transporttiden mellem Danmarks største byer - København-Odense-Aarhus-Aalborg - bliver én time.

Uenighed om formålet
Netop anden del af regeringens plan, der indebærer, at de nye olie-penge skal postes i en fond til forbedring af den danske togtrafik, er danskerne dog mindre enige om.

Mens 41 procent af danskerne støtter regeringens ambition om at styrke den kollektive trafik, ønsker 29 procent, at pengene i højere grad bruges på vejnettet.

De fleste danskere har en opfattelse af, at nordsøolien er noget særligt. Det er enestående og derfor noget, som bør komme os alle sammen til gode.

Johannes Andersen
Valgforsker på Aalborg Universitet

Netop muligheden for at bruge pengene på den individuelle transport er noget, der har fået mange vælgere fra blå blok til at støtte en øget beskatning i Nordsøen, selvom eksempelvis Venstre er imod ideen, vurderer Johannes Andersen.

Blandt Venstres vælgere er 58 procent med på at øge beskatningen af Nordsøen, men af dem vil et flertal på 64 procent bruge pengene på at styrke vejnettet.

"De tager udgangspunkt i, at Nordsøolien er noget særligt, men de dyrker samtidig den Venstre-liberale profil, som afspejles i støtten til individuel kørsel," siger Johannes Andersen.

I blå blok som helhed mener 28 procent af vælgerne, at det er en dårlig ide at øge beskatningen i Nordsøen. Havde det ikke været en mulighed for de adspurgte at prioritere olie-pengene, så de går til vejnettet, havde det tal været væsentligt højere, vurderer valgforskeren.

Regeringens samlede plan, altså en øget beskatning af Nordsøen kombineret med investeringer i kollektiv trafik, får til gengæld en klar opbakning blandt vælgerne i rød blok, hvor 65 procent bifalder ideen.

Venstre står fast
Selvom et flertal af Venstres vælgere altså støtter tanken om at skrue op for skatten på nordsøolien, gør målingen ikke noget synderligt indtryk på partiets energiordfører, Lars Christian Lilleholt.

Han understreger, at partiet intet har imod at investere flere penge i kollektiv trafik og vejnet. Men han frygter, at beskatning i Nordsøen slet ikke vil give det afkast, som regeringen forventer.

"Vi er usikre på, om de her penge rent faktisk kommer ind. Samtidig er vi bekymrede for, at en strammere beskatning af olieselskaberne vil føre til tab af arbejdspladser," siger han.

Han påpeger, at de investeringer, der er foretaget af olieselskaberne, er foretaget under nogle rammer, som regeringen nu vil ændre. Det vil skabe usikkerhed og tilbageholde andre fra at investere i fremtiden, lyder energiordførerens argument.

Samtidig noterer Lars Christian Lilleholt sig, at meningsmålinger ofte favoriserer mere forbrug. Målingen får derfor heller ikke Venstre til at ryste på hånden.

Han har "meget svært ved at forestille sig", at partiet ender med at støtte en aftale, der på nogen måde øger beskatningen af olien i Nordsøen, understreger Lars Christian Lilleholt.

Altinget.dk har tidligere erfaret, at forhandlingerne om den nye togfond samt Nordsø-beskatningen sandsynligvis først begynder efter sommerferien.

Regeringskilder bekræfter, at det stadig er tilfældet.

Dokumentation

Sådan har vi spurgt

Regeringen vil over en årrække hæve beskatningen af selskaber i Nordsøen med 27,5 milliarder kroner og bruge pengene på at forbedre den kollektive trafik. Hvilket af følgende udsagn er du mest enig i? (kun et kryds)

1) Det er en god idé at hæve beskatningen i Nordsøen for at forbedre den kollektive trafik
2) Det er en god idé at hæve beskatningen i Nordsøen, men pengene bør i højere grad bruges på vejnettet
3) Det er en dårlig ide at hæve beskatningen i Nordsøen
4) Ved ikke

I besvarelsen deltog 1023 representativt udvalgte danskere.

Resultater fra meningsmålingen

 SvarPorcent 
 Det er en god idé at øge beskatningen i Nordsøen for at  forbedre den kollektive trafik 40,9
 Det er en god idé at øge beskatningen i Nordsøen, men pengene bør bruges på vejnettet 29,3
 Det er en dårlig idé at øge beskatningen i Nordsøen 18,1
 Ved ikke 11,7

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Johannes Andersen

Lektor emeritus
cand.mag. i samfundsfag og nordisk sprog og litteratur (Aarhus Uni. 1978)

Lars Christian Lilleholt

MF (V), fhv. energi-, forsynings- og klimaminister
journalist (DJH 1993)

0:000:00