Venstre vil begrave mål for kollektiv trafik

MÅL: 2030-målene for den kollektive trafik er så urealistiske, at de ikke længere giver mening, lyder det fra Venstre. DF er også klar til at revurdere målene, men S afviser at kaste håndklædet i ringen.

Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Målsætninger om vækst i den kollektive trafik, som et bredt politisk flertal står bag, skal ikke gælde længere.

Det mener regeringspartiet Venstre.

”De målsætninger er helt urealistiske at nå. Vi må nok indrømme, at det blev for ambitiøst i 2009. Så tiden er inde til at revurdere målene,” siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Som Altinget i dag beskriver, tyder væksten i den kollektive trafik – ifølge nye beregninger fra Cowi – ikke på, at man er på vej mod de mål, som alle partier i Folketinget – undtagen Enhedslisten – blev enige om i forbindelse med et stort trafikforlig i 2009. Hverken togtrafik eller bustrafik er siden steget i en takt, der er nok til at nå de politiske målsætninger.

Det skal jo ikke være sådan, at bare fordi det ser svært ud, så kaster vi håndklædet i ringen.

Rasmus Prehn (S)
Transportordfører

Venstre er i det hele taget ikke ovenud begejstret for at sætte nye mål for den kollektive trafik:

”Vi siger åbent og ærligt, at nu er det vejenes tur. Og derfor er vi ikke med på at sætte ambitiøse mål for den kollektive trafik, som ender med, at vi ikke kan investere i veje,” siger Kristian Pihl Lorentzen og fortsætter:

”Det er ikke noget mål i sig selv for Venstre at tvinge trafikken over på jernbanen eller bussen. Det må folk selv bestemme.”

Han påpeger også, at der allerede er en masse planer for den kollektive trafik de næste par år med nye jernbaner, letbaner, metro og et nyt signalprogram. Og så mener han, at også de røde partier reelt har forladt målsætningerne.

”Da de røde i 2014 lavede en ny kontrakt med DSB, så lagde man ikke op til passagerstigninger, som de her målsætninger lægger op til. For det har DSB slet ikke materiel til,” siger Kristian Pihl Lorentzen.

DF klar til at justere
Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen erklærer sig også klar til at justere målsætningerne.

”Det her er et godt eksempel på, at man ikke altid kan sætte sig ned bag et skrivebord og beregne sig ud af al ting. Der er også en virkelighed derude. Målsætninger er gode, men det er bare ikke altid, at man når dem,” siger Kim Christiansen og fortsætter:

”Målet er otte år gammelt, så måske skal vi sætte os ned og revurdere dem.”

Er det ikke lidt slapt, at man bare justerer mål, hvis man ikke når dem?

”Det synes jeg ikke. Jeg mener stadig, at vi skal have nogle ambitioner om at få folk til at stille bilen og bruge den kollektive trafik. Det er kun Venstre, der vil satse ensidigt på vejene.”

S afviser at kaste håndklædet i ringen
Hos Socialdemokratiet er transportordfører Rasmus Prehn ikke umiddelbart klar til at slække på målene.

”Det skal ikke være sådan, at bare fordi det ser svært ud, så kaster vi håndklædet i ringen. Vi er forpligtet til at gøre noget for at trække udviklingen i den rigtige retning,” siger han.

Men han erkender dog også, at det har vist sig sværere at få flyttet passagerne over i den kollektive trafik, end man havde regnet med. Og at Venstre har en pointe om den røde DSB-aftale.

”Det er rigtigt nok, at vi har været nødt til at lave nogle løbende tilpasninger. Men det er ikke det samme, som at vi ikke skal gøre, hvad vi kan for at nå målene,” siger Rasmus Prehn

Han mener, at partierne bag det store grønne forlig må mødes for at drøfte, hvad man kan gøre for at skubbe mere på den kollektive trafik. Men han peger på, at et flertal uden om regeringen for nylig tog målene alvorligt ved at afsætte godt 750 millioner kroner til kollektiv trafik.

”Vi har lige satset massivt på busser. Hvor vi vil fremme hurtigbusser i København, i Aalborg og andre dele af landet,” siger Rasmus Prehn.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

0:000:00