Ventetider eksploderer i sociale nævn

KLAGER: Ventetiden på klagesager i de sociale nævn fortsætter med at stige. På et år er ventetiden vokset med 27 dage - fra 2007 er stigningen på 73 procent. Ny reform kan forværre situationen, mener K og handicaporganisation.
"Flere og flere kommuner afprøver grænser for, hvilken hjælp de kan give," lyder det fra Benedikte Kiær (K) om årsagen til, at ventetiden på klagesager stiger.
"Flere og flere kommuner afprøver grænser for, hvilken hjælp de kan give," lyder det fra Benedikte Kiær (K) om årsagen til, at ventetiden på klagesager stiger.Foto: Colourbox
Kasper Frandsen

Når borgere klager over kommunernes afgørelser inden for blandt andet hjælpemidler til handicappede eller støtte til botilbud, må de vente længere og længere tid på en afgørelse.

Det viser den seneste kvartalsopgørelse fra Ankestyrelsen over de gennemsnitlige ventetider, før en borger har fået behandlet sin klagesag i Det Sociale Nævn.

Således er sagsbehandlingstiden vokset med ca. 66 dage til i alt 156 dage siden 2007, hvilket svarer til en stigning på 73 procent. Inden for de sidste fire kvartaler er ventetiden vokset med knap 27 dage eller godt en fjerdedel i alt.

Den udvikling vækker stor bekymring hos Stig Langvad, der er formand for Danske Handicaporganisationer.

Vi forventer, at sagsbehandlingstiderne vil falde fremadrettet som følge af den nye struktur. Men vi kommer ikke udenom, at det tager noget tid, før den nye organisering af opgaverne er helt på plads.

Margrethe Vestager (R)
Økonomi- og indenrigsminister

"Lange ventetider er et stort problem, fordi borgerne må leve i uvished og mangler støtte i den tid, sagen varer, hvis borgeren har ret i sine krav. Det er et stort og ubehageligt pres at leve under," siger han til Altinget.dk.

Vestager: Ikke godt nok
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) angiver udviklingen i antallet af klagesager som en væsentlig årsag til stigningen i ventetiderne.

"Det er selvfølgelig ikke godt nok, når borgerne skal vente så længe på at få afgjort deres sag ved De Sociale Nævn. En væsentlig del af stigningen i sagsbehandlingstiderne skyldes dog, at antallet af sager er steget - men det ændrer som sagt ikke på, at det er utilfredsstillende med så lange sagsbehandlingstider for borgerne," skriver ministeren i en kommentar til Altinget.dk. 

Siden 2007 er antallet af klager fordoblet, og ud af de 11.173 klagesager i 2011 blev 29 pct. af dem sendt tilbage til kommunerne med besked om at træffe en ny afgørelse. Det er en stigning på fem pct. i forhold til 2009, viser tal fra Ankestyrelsen ud fra antallet af klagesager, der vedører serviceloven.

<script type="text/javascript" src="//ajax.googleapis.com/ajax/static/modules/gviz/1.0/chart.js"> {"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Arg2Akr1BZuRdGptTlBJd1cwZVRpQlRick9EOGNpdnc&transpose=1&headers=1&range=C6%3AZ7&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"title":"Titel p\u00e5 venstre lodret akse","useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"booleanRole":"certainty","title":"Ventetider stiger i de sociale n\u00e6vn","animation":{"duration":500},"legend":"right","hAxis":{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"isStacked":false,"tooltip":{},"width":450,"height":320},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"AreaChart","chartName":"Diagram1"} </script>

Kilde: Ankestyrelsen

Reform på vej
Regeringen vil reformere Statsforvaltningen, der blandt andet skal skære antallet af medarbejdere fra 700 til 600 personer. Derudover vil man placere sagsbehandlingen af klagesager ét sted i stedet for fem og reducere klagemuligheden til én instans, så klagesager ligger i Ankestyrelsen. I dag kan afgørelserne i de sociale nævn ankes til Ankestyrelsen.

Konservatives socialordfører og tidligere socialminister, Benedikte Kiær, frygter, at reformen vil betyde endnu længere ventetid for borgerne i klagesager.

"Flere og flere kommuner afprøver grænser for, hvilken hjælp de kan give. Det er ikke den rigtige måde at gøre det på, fordi det er meget opslidende for personer at vente, mens deres sag bliver afgjort. I stedet burde kommuner i langt højere grad forventningsafstemme med borgere, hvilke ydelser de kan forvente," siger hun.

Ifølge Benedikte Kiær var hun som socialminister med til at styrke statsforvaltninger med ekstra fagpersonale. Effekten heraf vil dog ikke blive tydelig, når man "laver revolution af systemet", mener hun.

Desuden er hun bekymret for, at retssikkerheden for borgerne bliver svækket med reformen.

"Udover at man reducerer mulighederne for at klage ved kun at have en klageinstans, så var de sociale nævn med til at give læring til kommuner. Men den læring bliver amputeret, når man vil samle klagemyndigheden til et sted, fordi der ikke er den samme nærhed," siger hun.

Langt sejt træk
Ifølge Margrethe Vestager vil en reform af Statsforvaltningerne, der er vedtaget sammen med Enhedslisten og Liberal Alliance, sikre, at klagesager bliver håndteret mere effektivt.

"Som en del af reformen forenkler vi klageprocesserne på det sociale område, bl.a. så borgerne får den samme sagsbehandling, uanset hvor i landet de bor. I forbindelse med reformen bliver opgaverne flyttet til Ankestyrelsen under Social- og Integrationsministeriet," skriver ministeren.

Regeringen arbejder ifølge Margrethe Vestager frem mod, at den nye struktur træder i kraft 1. juli.

"Vi forventer, at sagsbehandlingstiderne vil falde fremadrettet som følge af den nye struktur. Men vi kommer ikke udenom, at det tager noget tid, før den nye organisering af opgaverne er helt på plads," lyder det fra ministeren.

Ifølge Stig Langvad kan "gå helt galt" med den nye reform, hvis ikke kommunernes afgørelser i sociale sager bliver bedre, mere forståelige og i overensstemmelse med loven. I 2011 blev ca. hver tredje af kommunernes afgørelser i det sociale nævn omstødt.

Nej til loft
Blandt andet Dansk Folkeparti har foreslået et lovhæftet loft over sagsbehandlingstiderne i sociale sager. Men det afvises af både Stig Langvad og Margrethe Vestager.

"Hvis man sætter et loft over sagsbehandlingstiden, laver man bare dårligere sagsbehandling for at nå det. Det er ikke godt for retssikkerheden og kræver mange ressourcer. Måske skal vi være bedre til at finde ud af, hvilke sager der kan behandles hurtigt, så der ikke dannes prop," siger han.

Heller ikke ifølge Margrethe Vestager vil et loft løse udfordringerne i systemet.

"Der er allerede, som systemet er i dag, fastsat krav til en række gennemsnitlige sagsbehandlingstider for statsforvaltningerne i deres resultatkontrakter, bl.a. i forhold til klagesagerne på det sociale område. Men vi har også vurderet, at det ikke er tilstrækkeligt at sætte mål for sagsbehandlingstiderne," siger hun.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Margrethe Vestager

Ledende næstformand, EU-Kommissionen, kommissær for konkurrence, formand for Kommissærgruppen om et 'Europa Klar til den Digitale Tidsalder', fhv. minister, politisk leder & MF (R)
cand.polit. (Københavns Uni. 1993)

Stig Langvad

Projektkoordinator, Dansk Handicap Forbund
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1984)

Benedikte Kiær

Borgmester (K), Helsingør Kommune, regionsrådsmedlem (K), Region Hovedstaden
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2001)

0:000:00