Debat

Astrid Carøe: Nulfejlskultur skal skiftes ud med mere feedback

På universiteterne mærker de studerende konsekvenserne af de seneste års besparelser på uddannelsesområdet. Fyldestgørende feedback og en afskaffelse af nulfejlskulturen skal vende kursen og øge de studerendes trivsel, skriver Astrid Carøe.

Feedback bør prioriteres højere på universiteterne, da det er hamrende vigtigt for, at de studerende ved, hvor og hvordan de kan blive dygtigere, skriver Astrid Carøe.
Feedback bør prioriteres højere på universiteterne, da det er hamrende vigtigt for, at de studerende ved, hvor og hvordan de kan blive dygtigere, skriver Astrid Carøe.
Astrid Carøe
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vores studerende får ikke den feedback, de har brug for fra deres undervisere. Det står lysende klart i en ny rapport fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.

Det bekymrer mig virkelig, og det kalder i den grad på handling. For mig at se er feedbacken afgørende for udvikling og læring - ikke karakteren.

Temadebat

Ny temadebat: Er undervisere på danske universiteter for dårlige til at give deres studerende feedback?

I Danmark vurderer de studerende deres undervisere dårligere i forhold til feedback sammenlignet med de andre nordiske lande.

Derfor stiller Altinget Forskning i en ny temadebat spørgsmålstegn ved, hvordan vi kan forbedre feedbackkulturen.

Om Altingets temadebatter:
Vi bringer kun indlæg, der udelukkende er skrevet til Altinget.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Vil du deltage i debatten om feedback? Skriv til [email protected].

Mangel på feedback

Vi er mange, der husker følelsen af at få en karakter uden begrundelse. Det er en flad fornemmelse, og det kan føles som en rigtig mavepuster. For hvordan udvikler vi os fra én karakter til en anden, hvis vi ikke ved, hvorfor den er givet?

Selv husker jeg tydeligt den flade fornemmelse, da jeg var studerende på Københavns Universitet. Jeg afleverede utallige eksaminer, hvor jeg sjældent modtog andet feedback end en karakter.

Det kan altså virke ret ligegyldigt, for årsagen til min karakter var jo ikke nødvendigvis den samme som mine studiekammeraters, selvom karakteren var den samme.

Alligevel fik vi meget sjældent årsagen bag karakteren, og så er det svært at vide, hvad vi havde gjort godt, eller hvad vi manglede.

Det er desværre konsekvensen af de seneste års store besparelser på uddannelsesområdet, som har betydet mindre undervisning, dårlige materialer og for lidt feedback på universiteterne.

Går ud over motivation og læring

Underviserne har i dag ikke tiden til at give feedback på de opgaver, som studerende afleverer og i kombination med det lave antal undervisningstimer, har hverken den studerende eller underviserne en chance for at få en fornemmelse af den enkelte studerendes faglige niveau.

Hvis ikke der er nogen undervisere til at give de studerende feedback, så påvirker det i sidste ende den studerendes motivation

Astrid Carøe
Uddannelsesordfører, SF

Konsekvensen står ret klart; Hvis ikke der er nogen undervisere til at give de studerende feedback, så påvirker det i sidste ende den studerendes motivation, læring og faglige udbytte af undervisningen.

Heldigvis har vi sikret et stop for det spareregime på uddannelsesområdet, som de borgerlige regeringer i årevis har kørt med, og som vi tydeligt mærker konsekvenserne af.

Nu er vi nødt til at sikre, at underviserne har de fornødne ressourcer til at løfte de studerendes udvikling, og det kræver, at vi giver feedbackkulturen et gevaldigt ansigtsløft.

Uddannelse handler om at blive klogere, og feedback og vejledning er nøglen til at styrke de studerendes læring og øge deres faglige udbytte. Feedback bør prioriteres højere på universiteterne, da det er hamrende vigtigt for, at de studerende ved, hvor og hvordan de kan blive dygtigere.

Farvel til nulfejlskultur

Samtidig indgår unge i en opslidende konkurrence om at få høje karakter, og det påvirker et unødvendigt karakterræs.

Det er en usund kultur, hvor mange studerende rammes af stress, angst eller depression, og det skal aldrig være kernen i uddannelse

Astrid Carøe
Uddannelsesordfører, SF

Det er en usund kultur, hvor mange studerende rammes af stress, angst eller depression, og det skal aldrig være kernen i uddannelse. Kernen bør være faglig udvikling. Derfor skal vi gøre op med den nulfejlskultur og det karaktersystem, som vi har lige nu.

Styrket feedback vil kunne give bedre trivsel på de videregående uddannelser, og jeg tror også, at de studerende vil lære mere, og at det vil sikre de studerendes faglige udbytte og deres udvikling.

Samtidig tror jeg ikke, at vi skal stikke os blår i øjnene og tro at mere feedback løser alle trivselsproblemer. Det gør det ikke, men jeg tror på, at det kan gøre noget.

Det er altså vigtigt, at vi får skiftet det evindelige fokus på karakterer over på fokus på god feedback, fordybelse og tid til at dygtiggøre sig.

Vi skal give de studerende ro på. Ro til at dykke ned i fagene i stedet for konstant at blive presset med forventninger og karakter. Ro til udvikling og ro til læring.

Læs også

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Astrid Carøe

MF (SF)
ba. i statskundskab

0:000:00