Læringskonsulent: God kommunikation kan være nøglen til bedre feedback

Danske studerende savner stadig god underviserfeedback. Men er der tale om et problem i kommunikation snarere end i kvaliteten? Det spørgsmål rejser Ida Marie Malmkjær.

Den oplevede manglende
feedback kan skyldes kommunikativ diskrepans, skriver Ida Marie Malmkjær.
Den oplevede manglende feedback kan skyldes kommunikativ diskrepans, skriver Ida Marie Malmkjær.Foto: Mathias Bojesen/Ritzau Scanpix

På trods af stadigt flere initiativer på tværs af danske uddannelsesinstitutioner, der sigter mod større kvalitetsløft i undervisningen med fokus på øget feedback, ser vi ikke den samme stigning i andelen af studerende, der er tilfredse med den feedback, de modtager.

Temadebat

Ny temadebat: Er undervisere på danske universiteter for dårlige til at give deres studerende feedback?

I Danmark vurderer de studerende deres undervisere dårligere i forhold til feedback sammenlignet med de andre nordiske lande.

Derfor stiller Altinget Forskning i en ny temadebat spørgsmålstegn ved, hvordan vi kan forbedre feedbackkulturen.

Om Altingets temadebatter:
Vi bringer kun indlæg, der udelukkende er skrevet til Altinget.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Vil du deltage i debatten om feedback? Skriv til [email protected].

Og der peges på flere potentielle problematikker: Er det udelukkende et ressourcespørgsmål som følge af de mange nedskæringer på uddannelsesområdet? Kan den manglende feedback tilskrives en forringet feedbackkultur? Og har underviserne overhovedet kompetencerne til at give kvalificeret feedback?

Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00