Debat

Djøf studerende: Studerende får ikke nok faglig feedback

Mange studerende oplever ikke at få tilstrækkelig feedback fra deres undervisere. Det er ikke godt nok. Feedback er fundamentet for faglig udvikling og afgørende for den faglige trivsel, skriver Rasmus Pilegaard Petersen.

Over halvdelen af de adspurgte studerende oplever ikke tilstrækkelig feedback og vejledning på deres studie, skriver Rasmus Pilegaard Petersen.
Over halvdelen af de adspurgte studerende oplever ikke tilstrækkelig feedback og vejledning på deres studie, skriver Rasmus Pilegaard Petersen.Foto: Kasper Palsnov/Ritzau Scanpix
Rasmus Pilegaard Petersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Den faglige dialog med undervisere og nærheden til forskningsmiljøet på ens studie er afgørende for, at vi har uddannelser af høj kvalitet. Derfor skal det også tages alvorligt, når danske studerende i forhold til studerende i andre nordiske lande vurderer deres undervisere dårligere til at give feedback.

Temadebat

Ny temadebat: Er undervisere på danske universiteter for dårlige til at give deres studerende feedback?

I Danmark vurderer de studerende deres undervisere dårligere i forhold til feedback sammenlignet med de andre nordiske lande.

Derfor stiller Altinget Forskning i en ny temadebat spørgsmålstegn ved, hvordan vi kan forbedre feedbackkulturen.

Om Altingets temadebatter:
Vi bringer kun indlæg, der udelukkende er skrevet til Altinget.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Vil du deltage i debatten om feedback? Skriv til [email protected].

Det er netop, når man får feedback, at man bliver skarpere i de teoretiske argumenter og brugen af metoder og dermed udvikler sig fagligt, både i undervisningen og efter eksamenen. Blot at få en karakter eller bestået/ikke bestået, uden en forklaring på vurderingen, giver i sig selv ikke meget læring.

Studerende får ikke nok feedback
Feedback kan tage mange former. Det kan enten være at pitche idéer foran ens hold, klyngefeedback fra medstuderende eller individuel feedback fra ens underviser. Nogen foretrækker den ene form frem for den anden. For mig har det hele været gavnligt, for det giver altid nogle interessante drøftelser, når man får andres perspektiver på og vurdering af den opgave, man arbejder på.

Blot at få en karakter eller bestået/ikke bestået, uden en forklaring på vurderingen, giver i sig selv ikke meget læring

Rasmus Pilegaard Petersen
Formand, Djøf Studerende

I Djøfs seneste studielivsundersøgelse har vi spurgt de studerende, hvordan de oplever omfanget af feedback og vejledning. Over halvdelen, 54 procent, svarer 'i mindre grad eller slet ikke' til, om de får en tilstrækkelig mængde individuel vejledning og feedback fra deres undervisere i forbindelse med opgaveskrivning og projektarbejde.

Og hver tredje, 33 procent, fortæller, at de 'i mindre grad eller slet ikke' oplever tilstrækkelig kontakt med undervisere og forskere i forbindelse med studiet. Det samme billede har vi set i tidligere undersøgelser. Der er altså desværre ikke tale om et nyt fænomen, der kan tilskrives de særlige omstændigheder under corona.

Det er ganske enkelt ikke godt nok.

Skal feedback være så svær at få?
Jeg har i løbet af min uddannelse haft mange undervisere, der har været dygtige til at gøre brug af de forskellige former for feedback og gået meget op i at tage sig tid til de faglige snakke med studerende i undervisningen. Døren til deres kontor har været åben, så man kunne kigge forbi. Det har givet inspirerende samtaler og bidraget til, at man som studerende oplevede en nærhed til sit studiemiljø. Det er afgørende for den faglige trivsel.

Vi kan ikke være tjent med så store udsving i, hvad studerende får af faglig sparring fra deres undervisere, vejledere og eksaminatorer

Rasmus Pilegaard Petersen
Formand, Djøf Studerende

Jeg har desværre også oplevet undervisere og eksaminatorer, der er fuldstændig ligeglade med feedback.

Jeg afleverede engang en eksamen, hvor jeg var lidt uforstående overfor karakteren, som eksaminatoren havde givet. Det holdt hårdt, og jeg skulle omkring en aktindsigt som part, da der i forbindelse med eksaminationen skal tages noter. Jeg fik et billede af en lap papir tilbage med et par hurtige stikord. Det gav lidt mere mening med karakteren, men det var et yderst utilfredsstillende forløb. Skal feedback være så svært at få?

Feedback skal være for alle
Jeg er meget opmærksom på, at det kan være svært for underviserne også at finde tid til individuel sparring og feedback, når man er tilknyttet store hold med mange studerende. Det handler i høj grad om ressourcerne på universiteterne, men det handler også om den enkelte undervisers prioritering af opgaven.

Feedback skal ikke kun være for de studerende, der er heldige at have en underviser, der prioriterer opgaven. Det burde være en ret for alle. På studier med en høj grad af selvstudie er feedback helt afgørende for at understøtte den faglige udvikling.

Derfor bør det overvejes, om undervisernes evne til at give feedback skal vægtes tungere i undervisningsevalueringerne. Det vil også være relevant at drøfte, om der bør stilles minimumskrav til mængden af feedback, ligesom der er til antal undervisningstimer. For vi kan ikke være tjent med så store udsving i, hvad studerende får af faglig sparring fra deres undervisere, vejledere og eksaminatorer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Pilegaard Petersen

Politisk konsulent, Dansk Arbejdsgiverforening
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2022)

0:000:00