Debat

DPU-leder: Pædagoguddannelsen må og skal tiltrække flere fagligt stærke studerende

Pædagogen er uddannelsessystemets vigtigste led, men for mange har for svage faglige forudsætninger til at være det. Derfor bliver det en af de største, vigtigste og vanskeligste opgaver for en reformeret pædagoguddannelse at højne de pædagogstuderendes faglighed, skriver Claus Holm.

Den hårdeste nød at knække for pædagoguddannelsen er, hvordan man tiltrækker de dygtigste studerende, når man ikke har råd til at afvise de fagligt svageste, skriver Claus Holm.<br>
Den hårdeste nød at knække for pædagoguddannelsen er, hvordan man tiltrækker de dygtigste studerende, når man ikke har råd til at afvise de fagligt svageste, skriver Claus Holm.
Foto: Aarhus Universitet
Claus Holm
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Som ung mand var jeg pædagogmedhjælper med ansvar for at tage mig af Rasser og Jonas på 10 og 11 år. Rasser havde Downs syndrom og Jonas formentlig en form for autisme.

For mig var det sjovt og lærerigt at sludre, spille fodbold, gå i svømmehallen og være sammen med de to drenge, men der var også mindre gode dage med tårer, hvis årsag jeg ikke altid kunne begribe eller trøste bort.

I dag dukker eftertanken fra tid til anden op; Hvor langt rakte egentlig mine spontane og naturlige løsninger og manglende uddannelse i forhold til de to knægte? Ikke altid langt nok, er min konklusion i dag.

Temadebat:

Hvad skal der ske med pædagoguddannelsen?

Pædagoguddannelsen fik i en evaluering fra 2021 kras kritik for ikke at ruste færdiguddannede eller praktiksøgende pædagoger ordentligt til virkeligheden og for at uddannelsens struktur og mål modarbejder gode læringsforløb.

Så hvad skal der egentlig ske med pædagoguddannelsen, som mange aktører er enige om har brug for en reform hurtigst muligt?

Det spørger Altinget Forskning og Altinget Børn om i en ny temadebat. 

Læs mere om debatten og se panelet af aktører her.

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til debatansvarlig Lasse Sjøbeck Jørgensen på [email protected].

Alt for få har stærke faglige forudsætninger
Kravene til de pædagoger, der skal arbejde med børn, unge og sårbare er stigende. Det hænger blandt andet sammen med inklusionsbehov i forhold til det voksende antal børn med diagnoser og særlige udfordringer, men også med en udvikling mod det, man kan kalde en generel pædagogisering af samfundet som helhed. 

Pædagogiseringen kommer til udtryk ved, at vi på vores vej gennem vuggestue, børnehave, skole, ungdomsuddannelse og videre uddannelser gøres til genstand for professionel omsorg og undervisning. Alle uddannelsesinstitutionerne skal fremme vores, borgernes, fortsatte læring og kompetenceudvikling, men udråbt som den allervigtigste er faktisk daginstitutionen.

For, som læringspsykologer og hjerneforskere har fortalt os i et stykke tid, er menneskets læringskurve stejlest i de første seks leveår. Af samme grund er pædagogen ikke alene den første pædagog, et barn møder i uddannelsessystemet, men måske også den vigtigste.

Læs også

Accepterer man denne præmis, om at vuggestuer og børnehaver faktisk er uddannelsesinstitutioner med en særlig nøglerolle, vil man også anerkende, at de bør bemandes med den bedste ekspertise, vi som samfund kan mønstre. Men, som vi ved fra den seneste evaluering af pædagoguddannelsen, er det desværre ikke tingenes tilstand.

Pædagoguddannelsen virker lang fra tiltrækkende på de fleste unge, og alt for få ansøgere har stærke faglige forudsætninger for studiet, som – igen ifølge evalueringen – i mindre grad inddrager viden fra det pædagogiske forskningsfelt.

Pædagoguddannelsen virker lang fra tiltrækkende på de fleste unge, og alt for få ansøgere har stærke faglige forudsætninger for studiet

Claus Holm
Institutleder, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse

Et klassisk dillemma
Der er selvsagt flere hårde nødder at knække for professionshøjskolerne, og den hårdeste er nok at indrette pædagoguddannelsen på en måde, så den kan tiltrække de dygtigste studerende, når man ikke har råd til at afvise de fagligt svageste. Det udgør et klassisk dilemma mellem inklusion i bunden af studerende med svage studieforudsætninger og rekruttering af dygtige studerende med stærke forudsætninger og høje faglige ambitioner.

Dilemmaet er dog ikke uløseligt, men det forudsætter, at uddannelse og arbejdsmarked tænkes i sammenhæng på en anden måde, end det er sket hidtil.

Ude i institutionerne er der behov for en bedre arbejdsdeling med udgangspunkt i de forskellige medarbejdergruppers ganske forskelligartede faglige forudsætninger. Medhjælpere, pædagogiske assistenter, pædagoger med flere er alle vigtige i forhold til opgaveløsningen, men de bidrager med forskelligartet viden og vidensniveau, og ligesom på andre vidensarbejdspladser er der behov for respekt for hensigtsmæssig arbejdsdeling.

En konsekvens heraf vil være at holde op med at betragte alle, som ikke har en bachelorgrad, som endnu-ikke-udlærte-pædagoger. En anden vil være en anerkendelse af, at dagtilbud som den vigtigste uddannelsesinstitution også betyder, at denne institution i 2023 har behov for en øget respekt for videnskabeliggørelse af pædagogers professionelle virke. Ikke mindst på det specialpædagogiske område er dette behov tydeligt.

Vi skal holde op med at betragte alle, som ikke har en bachelorgrad, som endnu-ikke-udlærte-pædagoger

Claus Holm
Institutleder, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse

Specialpædagogikken halter
Der blev med evalueringen af pædagoguddannelsen sat udråbstegn ved, at de studerende i særlig grad mangler forudsætninger for at løse specialpædagogiske opgaver, og forskningen bekræfter, at der er brug for en forstærket faglighed til at observere, underrette og udvikle en pædagogik, der kan rumme det voksende antal børn med ADHD, Aspergers, belastnings- og tilpasningsreaktioner, sproglige udviklingsforstyrrelser, indlæringsvanskeligheder og så videre.

Det er så langt fra alle specialbørn, som sådan lige lader sig stimulere eller trøste af medarbejdere uden tilstrækkelige høje faglige forudsætninger.

Også deraf følger behovet for at fastholde og udbygge et efter- og videreuddannelsessystem, der tilbyder pædagogerne specialiseringsmuligheder og trækker på relevant forskningsviden. Ellers vil endnu færre dygtige unge fravælge pædagogstudiet til fordel for mere perspektivrige karriereveje.

Forskellige undersøgelser fra Tænketanken DEA, Evalueringsinstituttet og Studievalg Danmark har påvist, at unge gerne vil gøre en forskel i deres arbejdsliv, men de forventer interessante opgaver og tydelige videreuddannelsesspor.

Det bør beslutningstagerne skrive sig bag øret, når de skruer den næste reform af pædagoguddannelsen sammen. Der er i hvert fald et selvmål af de helt store, hvis politikere udtrykker, at et halvt til to års uddannelse til alle i daginstitutionerne må være nok for alle, fordi alle vel kan finde ud af at lege med og trøste ethvert barn.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Claus Holm

Lektor, institutleder, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet
cand.mag. i statskundskab og filosofi (Københavns Uni. 1995), Ph.d.

0:000:00