Ny debat: Hvad skal der ske med pædagoguddannelsen?

Pædagogområdets aktører har længe råbt højt om behovet for en reform af pædagoguddannelsen. Men hvilke problemer står uddannelsen egentlig overfor, og hvordan skal de løses? De spørgsmål stiller Altinget Forskning og Altinget Børn i en ny temadebat.

Hvordan får pædagoguddannelsen styrket sit faglige indhold? Det spørger Altinget Forskning og Altinget Børn om i en ny fælles temadebat.
Hvordan får pædagoguddannelsen styrket sit faglige indhold? Det spørger Altinget Forskning og Altinget Børn om i en ny fælles temadebat.Foto: Thomas Evaldsen/Københavns Professionshøjskole

En reform af pædagoguddannelsen var på tegnebrættet under den tidligere S-regering, og nu, efter længere tids hård kritik, er der nyt fra uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) om SVM-regeringens reformplaner for uddannelsen.

For selvom en reform af pædagoguddannelsen ikke er nævnt i det omfattende regeringsgrundlag, lød det i forbindelse med regeringens kandidatudspil, at udspillet kun er første del af en reformserie for de videregående uddannelser, hvor også professionsuddannelserne – og dermed pædagoguddannelsen – vil indgå.

Ministeren har desuden tidligere slået fast, at hun forventer, at de kommende politiske drøftelser vil tage afsæt i den evaluering af uddannelsen, som Uddannelses- og Forskningsministeriet offentliggjorde i 2021. 

Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00