Debat

S i København: Automatreaktioner står i vejen for at gentænke Københavns styreform

Der er behov for en demokratireform i København, som i større omfang skal kortlægge politikernes ansvar og skabe mere gennemsigtighed. Men automatreaktioner forstyrrer snakken om den demokratiske ledelse, skriver Jonas Bjørn Jensen (S).

Den nuværende styreform i Københavns Kommune skaber stor forvirring hos borgerne, skriver Jonas Bjørn Jensen (S), politisk ordfører på Københavns Rådhus.
Den nuværende styreform i Københavns Kommune skaber stor forvirring hos borgerne, skriver Jonas Bjørn Jensen (S), politisk ordfører på Københavns Rådhus.Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Jonas Bjørn Jensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Diskussionen om Københavns styreform er ikke nogen stor folkelig sag.

Det forstår jeg sådan set godt. Alene navnet på styreformen: Mellemformstyre med delt administrativ ledelse. Ikke ligefrem noget, der inviterer til en større folkelig diskussion om demokrati, inddragelse, styring og politik. Desværre.

For styreformen giver en masse problemer. Både i det daglige arbejde på Rådhuset, men også for københavnerne. Jeg vil gerne give tre konkrete eksempler på problemerne. 

Temadebat

Skal København have ny styreform?
Ritt Bjerregaard og Frank Jensen forsøgte som socialdemokratiske overborgmestre i 00'erne og 10'erne – uden held – at få ændret styreformen.

Nu har partiets spidskandidat til kommunalvalget, Sophie Hæstorp Andersen (S), meldt ud, at kommunen ikke skal have mellemformstyre, men udvalgsstyre med en enhedsforvaltning ligesom i 95 af kommunerne.

Alle partier på nær Socialdemokratiet på Københavns Rådhus har tidligere afvist, at de vil have ændret styreformen. Kritikere som Konservative i København har fastslået, at en ændring vil give en "nærmest enevældig magt" til overborgmesteren.

Altinget giver ordet til nuværende kommunalpolitikere, tidligere kommunalpolitikere og en ekspert, som i en temadebat vil give indspark til, hvorvidt København skal ændre styreformen.

Hvorfor skal styreformen enten ændres eller fastholdes? Hvilke fordele og ulemper vil en ændring af Københavns styreform have? Og hvordan kan en ændring lade sig gøre, uden at den tager magten fra de øvrige partier og alene centrerer magten om Socialdemokratiet?

Her er deltagerne:

  • Cecilia Lonning-Skovgaard (V), beskæftigelses- og integrationsborgmester, Københavns Kommune 
  • Jonas Bjørn Jensen (S), politisk ordfører og medlem af Københavns Borgerrepræsentation 
  • Kim Hjerrild (ALT), hovedstadsordfører og medlem af Københavns Borgerrepræsentation 
  • Klaus Bondam, direktør for Cyklistforbundet og tidligere teknik- og miljøborgmester og beskæftigelses- og integrationsborgmester for Radikale Venstre i Københavns Kommune 
  • Kurt Klaudi Klausen, professor i offentlig ledelse, Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet 
  • Line Barfod (EL), borgmesterkandidat, Københavns Kommune 
  • Mia Nyegaard (R), socialborgmester, Københavns Kommune 

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Kampen om græsset 
I København har vi et hav af græsarealer. På vores kommunale institutioner, i forbindelse med infrastruktur, i byens parker og så har vi det græs, som byens mange fodboldspillere boltrer sig på. 

Indtil sidste år har ansvaret for at holde byens græsplæner været fordelt på flere af byens forvaltninger. Dyrt og ineffektivt, men der er aldrig blevet gjort noget ved det, fordi forvaltningerne ikke havde et ønske om at afgive opgaven.

Da vi så endelig gjorde noget ved det, gav det et større politisk slagsmål, fordi partiet med ansvaret for den forvaltning, som skulle afgive opgaven, hellere ville passe på opgaven i forvaltningen end at tænke på helheden. I processen er der brugt en masse tid, penge og politisk snak på at finde den rigtige organisering. Det er altså helt skørt. 

Festen om natten 
Og så til et nyere eksempel. Ansvaret for nattelivet i København er delt mellem to forvaltninger.

De to forvaltninger har med hver deres borgmester i spidsen fået til opgave at revidere nattelivsplanen. Et stort arbejde går forud for præsentationen af planen. Involvering af borgere, organisationer og meget andet. 

Det nye forslag til planerne fra de to forvaltninger indeholder så en voldsom indskrænkning af nattelivet med et forslag om, at festen reelt skal stoppe klokken 24 i det meste den tætte by.

Det kommer der selvfølgelig en voldsom reaktion på. Men hvem har ansvaret for planen? Ingen ved det. For borgmestrene for de ansvarlige forvaltninger melder hus forbi og lægger afstand til planen, da forslaget bliver taget dårligt imod af Københavnerne. Alle står forvirrede tilbage, og ingen ved, hvad der er foregået. 

Hvem sikrer den rene luft 
Det sidste eksempel jeg vil tage frem er spørgsmålet om luftforurening i København. Det vil de fleste politikere i København gøre noget ved.

Men er det overborgmesterens ansvar som øverste politiske leder? Er det på teknik- og miljøområdet, hvor kompetencen rent formelt ligger ifølge styrelsesloven? Eller er det et spørgsmål for sundhedsforvaltningen, som arbejder med folkesundheden i København? 

Det slagsmål har ført til, at ellers gode forslag til at måle, dokumentere og handle på luftforureningen cykler rundt i forvaltningerne. Med den konsekvens, at vi bliver forsinkede og ikke får den viden, som vi skal bruge til at sikre renere luft til Københavnerne. 

Der er brug for en demokrati-reform i København 
De tre eksempler viser, at vi spilder borgernes penge, ikke skaber gennemsigtige løsninger og et klart politisk ansvar, ligesom vi bliver forsinkede med vigtige opgaver. 

Andre partier synes bare, at det er bedre at holde fast i den styreform, som vi har nu, ud fra devisen, at vi ved, hvad vi har – vi ved ikke, hvad vi får.

Jonas Bjørn Jensen (S)
Politisk ordfører, Københavns Rådhus

Det er godt og vigtigt, at Altinget sætter det til debat. Og de forskellige indlæg fra de andre partier på Rådhuset viser også, at ønskerne til demokratiet stikker i mange retninger.

Nogle vil splitte kommunen op i mindre kommuner. Noget, der muligvis vil give mere nærhed, men ikke bedre styring og koordinering på tværs.

Nogen ønsker mere indflydelse til lokaludvalg. Det kan sådan set være en fin idé, men det løser jo ikke vores styringsudfordringer på Rådhuset.

Og andre partier synes bare, at det er bedre at holde fast i den styreform, som vi har nu, ud fra devisen, at vi ved, hvad vi har – vi ved ikke, hvad vi får.

Men frygten for at få en styreform, der ligner andre kommuners, forstår jeg ikke. Skulle der være mere demokrati i København, end der er i landets øvrige kommuner? 

Borgerne fortjener bedre
Det er ingen hemmelighed, at Socialdemokratiet ønsker at tage et opgør med det delte administrative ansvar. Det handler ikke om magt. For der er alligevel ikke meget magt i administration.

Det er jo altid i sidste ende borgerrepræsentationen, der bestemmer. Og her er vi gode til at samarbejde og skabe løsninger på tværs i hverdagen. Men det handler om at administrere gennemsigtigt og effektivt. Flere pædagoger, lærere og plejepersonaler. Mindre bureaukrati. 

Men det kan selvfølgelig ikke stå alene. I en by, der er vokset fra cirka 450.000 indbyggere til cirka 630.000 indbyggere på lidt mere end 25 år, har vi også brug for at se på nye former for borgerinddragelse og lokalt demokrati.

Den diskussion vil vi rigtig gerne tage med de andre partier på Rådhuset. Men det ender alt for ofte i automatreaktioner, hvor arbejdet bliver blokeret, før det når at gå i gang.

Det er vores lokale demokrati for vigtigt til.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00