Debat

Lolland Kommune kan også have brug for branding 

DEBAT: Branding er ikke blot buzzwords, man kan 'tørre røv i', men en vigtig strategisk indsats. Det skriver Kresten Schultz Jørgensen og Daniel Møller Jensen fra Public Relations Branchen. 

Formanden for Public Relations Branchen, Kresten Schultz Jørgensen, er ikke imponeret over Lolland kommunaldirektørs udsagn om, at man kan 'tørre røv' i branding.
Formanden for Public Relations Branchen, Kresten Schultz Jørgensen, er ikke imponeret over Lolland kommunaldirektørs udsagn om, at man kan 'tørre røv' i branding.Foto: Lead Agency
Kim Rosenkilde

Jeg er redaktør for Altinget: kommunal og har tidligere skrevet om såvel fødevarepolitik, transportpolitik og retspolitik. Jeg kom til Altinget i 2013 fra Avisen Kommunen. Jeg er uddannet journalist fra Syddansk universitet (2009) og læste inden da en bachelor i statskundskab ved Aarhus Universitet.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af formand Kresten Schultz Jørgensen og sekretariatschef Daniel Møller Jensen, begge i brancheforeningen Public Relations Branchen under Dansk Erhverv

Lige før sommerferien kunne man her i Altinget høre Lolland Kommunes kommunaldirektør Thomas Knudsen fortælle om sin trang til at tørre røv i branding.

Naturligvis – må man formode – sagt med et glimt i øjet.

Men den kritik, Knudsen, i bramfrie vendinger, fremfører mod kommunale branding- og kommunikationsstrategier, synes mest af alt at være udtryk for mangel på viden.

Fakta
Deltag i debatten
Skriv til [email protected]

Knudsen har nemlig fuldkommen ret i, at Lolland Kommune ikke ændrer befolkningstilvæksten med en fiks kampagne fyldt med moderigtige buzzwords.

Men det er heller ikke det, som dygtige kommunikationsrådgivere påstår.

Strategisk indsats
En tilvækst i befolkningen er en langstrakt og strategisk indsats for at forbedre Lollands tilbud til borgerne. Ingen flytter til Lolland, hvis skolerne, vejene og kulturtilbuddene hænger i bremsen.

Dén indsats kan så have glæde af en skarp kommunikationsindsats, som kan fortælle om de mange kommunale tilbud.

Vi er med på, at det er populært at tilplastre vores branche og fag med alverdens ord, der får bullshitdetektorerne rundt omkring til at blinke.

Men når Knudsen går samme vej og fortæller, at han derfor ikke har nogen som helst fidus til branding- og kommunikationsstrategier i Lolland Kommune, kan man spørge, om det simpelthen er et udtryk for manglende viden.

Alles kamp mod alle
Der har længe været et behov for, at den offentlige sektor blev bedre til at kommunikere.

Det gælder i den grad også kommunerne, der, efter strukturreformen, oplever hård konkurrence. En hård konkurrence blandt kommunerne om at tiltrække borgere og erhvervsliv.

Uddannelsesinstitutionerne konkurrerer om studerende og bevillinger. Og sygehusene kæmper for at tiltrække patienter, kvalificeret personale og bevillinger.

Lolland - En virksomhed i konkurrencestaten
Det er en situation, hvor i praksis alle offentlige institutioner er i direkte konkurrence med private organisationer på markeder, der tidligere var præget af monopol.

Eller hvor man slet ikke ville tale om et marked, eftersom forvaltningen og de politiske skøn var selve essensen af den offentlige organisation.

Men sådan er det ikke længere.

Lolland Kommune – og de 97 andre – er i dag blevet virksomheder i en konkurrencestat.

Det afgørende er, at kommunen formår at fortælle historien om retningen – ”Projekt Lolland Kommune” om man vil – samt de mange gode kommunale servicetilbud, borgerne tilbydes.

På den måde får målgruppen mulighed for at møde kommunen – og ikke mindst lære kommunen at kende. Til det arbejde er de nødvendige redskaber for eksempel branding, PR og kommunikationsstrategier.

Branding er nyttigt
Mens private virksomheder bruger mange penge af den samlede omsætning på PR-indsatser, fordi det afspejler sig på bundlinjen, så er budgetterne i kommunerne væsentligt lavere – hvis de overhovedet findes.

Alligevel opretter man hjemmesider, udsender nyhedsbreve – og vi er da også stødt på en kampagne eller to fra Knudsens kommune.

Det gør man af den enkle grund, at profileringsbehovet i den offentlige og private sektor ligner hinanden mere og mere.

Så selvom Knudsen har nok så meget lyst til at tørre røv i branding, så er det næppe til at komme uden om, at det er ét blandt mange nyttige redskaber i kommunens konkurrence med de øvrige kommuner og private organisationer.

Men det kræver, at man ved, hvad redskaberne kan og ikke mindst, at man bruger dem korrekt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kresten Schultz-Jørgensen

cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1992)

0:000:00