Søren Bo Søndergaard
 svarer 
Joy Mogensen

EL spørger til retningslinjer for reklamering på videodelingsplatforme

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 108, Spørgsmål 6

Mener ministeren, at der skal være andre retningslinjer for reklamering på videodelingsplatforme end de nuværende for radio, fjernsyn og on demand-audiovisuelle medietjenester?

Svar fra mandag den 4. maj 2020
Mogensen: Der er andre retningslinjer for videodelingsplatformstjenester end for udbydere af radio og fjernsyn

Udbydere af videodelingsplatformstjenester er i modsætning til udbydere af radio, fjernsyn og on demand audiovisuelle medietjenester bl.a. kendetegnet ved ikke at have noget redaktionelt ansvar. Det har betydning for hvilke regler, der kan fastsættes for sådanne tjenester.

Dette er afspejlet i ændringen af AVMS-direktivet (direktiv (EU) 2018/1808 af 14. november 2018 om ændring af direktiv 2010/13/EU om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle medietjenester (direktiv om audiovisuelle medietjenester) i betragtning af de ændrede markedsforhold). Ændringsdirektivet udvider således ikke direktivets minimumsregler for fjernsyn og on demand audiovisuelle medietjenester til at omfatte videodelingsplatformstjenester, men indfører i stedet særskilte regler for videodelingsplatformstjenester.

I forhold til reglerne for reklamer m.v. på videodelingsplatforme sondres der i ændringsdirektivet mellem reklamer m.v., der markedsføres, sælges eller tilrettelægges af udbydere af videodelingsplatforme, og reklamer mv. i indhold, som uploades af brugere af platformen, og som udbyderen således alene har begrænset kontrol over.

Det skal dog bemærkes, at der vil kunne forekomme tilfælde, hvor eksempelvis en udbyder af en selvstændig on demand audiovisuel medietjeneste på en videodelingsplatform såsom YouTube vil skulle overholde reglerne for on demand audiovisuelle medietjenester i det land, hvor udbyderen efter direktivets regler anses for etableret.

Direktivets regulering af videodelingsplatformstjenester foreslås gennemført med lovforslaget i dansk lovgivning.

Joy Mogensen Side

0:000:00