Debat

Direktør: Det kniber med at udnytte teknologiens potentiale i sundhedsvæsenet

Der er store potentialer for teknologiske løsninger i sundhedssystemet, men mange projekter bliver ikke skaleret på tværs af kommer, afdelinger og regioner. Derfor må strukturkommissionen sætte en retning for den digitale understøttelse, skriver Claus Bo Mikkelsen.

Mange repetitive og ikke-komplekse opgaver i sundhedsvæsenet kan automatiseres. Men der er brug for større fokus på national og tværgående udrulning af teknologiske løsninger, skriver Claus Bo Mikkelsen.<br>
Mange repetitive og ikke-komplekse opgaver i sundhedsvæsenet kan automatiseres. Men der er brug for større fokus på national og tværgående udrulning af teknologiske løsninger, skriver Claus Bo Mikkelsen.
Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I den seneste meningsmåling fra Altinget gjorde vælgerne det klart, at én dagsorden er vigtigere end alle andre: Sundhed. Det ved man også på Christiansborg, hvorfor regeringen har nedsat en strukturkommission, der med egne ord fordomsfrit skal opstille og belyse modeller for den fremtidige organisering af sundhedsvæsenet. 

Sigtelinjerne for strukturkommissionen er at undersøge sammenhæng, opgavefordeling, ensartethed, patientrettigheder, anvendelse af private aktører, nærhed og bæredygtighed i sundhedsvæsenet.

Udfordringen er, at mange projekter ikke bliver skaleret på tværs af kommuner, afdelinger, specialer, hospitaler og regioner

Claus Bo Mikkelsen
Direktør, Accenture

Det er altså hver en sten, der skal vendes: Manglen på klinisk personale, journalisering, dataindsamling, ledelseskompetencer, faglig specialisering – listen er alenlang. Hvis strukturkommissionen på nogen måde skal komme hele vejen rundt, bør høje ambitioner for digitalisering og anvendelse af ny teknologi indgå som et centralt element.

Strukturkommissionen skal tænke langsigtet
Viften af nye teknologiske løsninger – fra telemedicin til avancerede billeddiagnostiske analysesystemer – er utrolig bred, og potentialerne endnu større. I Accenture har vi lavet en undersøgelse, der viser, at 20 procent af sygeplejerskers repetitive og ikke-komplekse opgaver kan automatiseres. Det samme gør sig gældende i plejesektoren, viser en undersøgelse fra IT-Branchen.

Men selvom sundhedssektoren har flere projekter under opsejling, kniber det med at udnytte det fulde potentiale. Udfordringen er, at mange af disse projekter ikke bliver skaleret på tværs af kommuner, afdelinger, specialer, hospitaler og regioner og dermed kun i begrænset omfang adresserer sundhedsvæsenets samlede udfordringer. 

Strukturkommissionen bør opsætte et målbillede for, hvordan sundhedsvæsenets digitale kernekompetencer skal se ud

Claus Bo Mikkelsen
Direktør, Accenture

Derfor er der behov for et større fokus på national og tværgående udrulning. Eksempelvis bør man undersøge muligheden for at skabe ensartede rammer for indsamling og anvendelse af sundhedsdata samt sikre sundhedspersonalet fuld adgang alle relevante patientinformationer på én gang, så man reducerer administrationstiden.

Et andet fokuspunkt bør være hvorvidt det store diagnostiske område, såsom billeddiagnostik og laboratorieprøver, skal organiseres på tværs af landet, så vi netop kan opnå den sammenhæng, opgavefordeling og ensartethed, der efterspørges i strukturkommissionens kommissorie.

Det kan muliggøre faglig specialisering, større forskningsgrundlag og et enklere systemlandskab, der til syvende og sidst vil være til fordel for borgerne. 

Fyrtårn for det fremtidige digitale sundhedsvæsen
For det er borgerne, der skal være i fokus i det digitale sundhedsvæsen. Præcis som vi kender det fra andre sektorer. Når det i dag kan lade sig gøre at bestille en flybillet eller overføre penge på 30 sekunder via en app, skal det så ikke være tilsvarende nemt at bestille tid hos læge, i ambulatorium, eller til plejebesøg?

Hvis strukturkommissionen formulerer en retning, der kan agere fyrtårn for den digitale understøttelse, kan vi udnytte det fulde potentiale

Claus Bo Mikkelsen
Direktør, Accenture

Strukturkommissionen bør opsætte et målbillede for, hvordan sundhedsvæsenets digitale kernekompetencer skal se ud: Hvordan bidrager digitalisering mest effektivt til indsamling af sundhedsdata? Hvordan kan digitale værktøjer gøre afstanden og ventetiden kortere mellem patienten i Ribe og specialisten på Rigshospitalet? Hvordan udnytter vi bedst muligt AI – og hvad kræver forandringerne af fremtidens leder?

Hvis strukturkommissionen formulerer en retning, der kan agere fyrtårn for den digitale understøttelse, kan vi udnytte det fulde potentiale i et i forvejen kompetent sundhedsvæsen. Et dansk sundhedsvæsen med digitale ambitioner, kendt for effektiv og bred anvendelse af nye løsninger, vil desuden være attraktivt for de dygtige leverandører og startups inden for sundhed og pleje, som Danmark er rig på. Men det kræver store ambitioner, hvis man vil have den fulde effekt.

Danmark har et fantastisk sundhedsvæsen med engagerede medarbejdere, og borgerne nærer stadig høj tillid til sundhedsvæsenet, som historisk har været gode til at tage ny teknologi til sig. Strukturkommissionen skal derfor indarbejde høje digitale ambitioner, så det også forbliver sådan i fremtiden.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00