Debat

Regionsrådsformand: For mange akutopkald er ikke akutte

I Region Hovedstaden oplever vi jævnligt at få opkald til 112 eller Akuttelefonen 1813 fra borgere, der har forventninger, som ikke kan imødekommes. Bedre oplysning kan lette presset, skriver regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S). 

Der er brug for, at vi guider borgerne bedre, så de får lettere ved at finde den rigtige akuthjælp på rette sted og tidspunkt, skriver Lars Gaardhøj (S).
Der er brug for, at vi guider borgerne bedre, så de får lettere ved at finde den rigtige akuthjælp på rette sted og tidspunkt, skriver Lars Gaardhøj (S).Foto: Nikolai Linares/Ritzau Scanpix
Lars Gaardhøj
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Akutområdet i hovedstadsområdet – faktisk i hele Danmark – mærker i disse år stigende udfordringer med at kunne følge med, så der bliver taget hurtigt og godt hånd om borgere, der søger råd eller hjælp hos Akuttelefonen 1813, alarm 112 eller på en akutmodtagelse.

I en længere periode har der været rekordmange 112-opkald og et øget tryk på ambulancekørslerne, hvilket igen kan mærkes på hospitalernes akutmodtagelser. Samtidig har vores ambulanceleverandører svært ved at fastholde og rekruttere medarbejdere, og også på 1813 kniber det med særligt at kunne rekruttere sygeplejersker, og vi oplever mindre vilje vil tage ekstra vagter end tidligere.

Dermed ligner akutområdet resten af sundhedssektoren, som i øjeblikket har svært ved at besætte ledige stillinger og sikre, at vagtplanerne kan dækkes.

Vi skal satse på arbejdsmiljøet

Der findes ikke enkle greb til at løse rekrutteringsudfordringer, men et godt sted at starte er øget fokus på arbejdsmiljø, trivsel og høj faglighed, så de sundhedsprofessionelle på akutområdet får gode arbejdsforhold og føler sig værdsatte.

Temadebat

Hvordan håndterer vi presset på det præhospitale område?

Mængden af 112-opkald stiger, og det samme gør manglen på ambulancereddere.

Men hvordan kan politikere og ledelser lette presset? Og kan de gøre det uden, at det går ud over kvaliteten?

De spørgsmål stiller Altinget Sundhed i en ny temadebat, hvor politikere, eksperter og sundhedsaktører fra det præhospitale område vil diskutere, hvilke konkrete udfordringer der plager området, og hvor potentialet er i forhold til eksempelvis at forhindre unødvendige indlæggelser.

Du kan se det fulde debatpanel her.

Hvis du er interesseret i at deltage i debatten, skal du sende din henvendelse til Mette Grube Condrup på [email protected] for at aftale nærmere.

Derfor er vi blandt andet i tæt dialog med ambulanceleverandører om, hvad de som arbejdsgivere kan gøre for fastholdelse og rekruttering, og hvordan regionen for eksempel kan koordinere kørslerne bedst muligt.

Det er en stor udfordring med mangel på ambulancepersonale, og derfor må vi satse på godt arbejdsmiljø, uddannelse og et bredt tværgående samarbejde frem til 2023, hvor Akutberedskabet i Region Hovedstaden overtager en del af ambulancedriften i hovedstadsområdet.

Tre løsninger kan lette presset

Vi arbejder med mange forskellige løsninger for at styrke akutområdet i Region Hovedstaden. Fælles for forbedringerne er, at de skal komme patienter og medarbejdere til gode.

En løsning, der har forbedret arbejdsmiljøet i vores Akutberedskab, er oprettelsen af en ny enhed, der har overtaget alle kørselsbestillinger til patienter, som skal indlægges på et hospital. Den nye enhed letter presset på de medarbejdere i vagtcentralen, der tager 112-opkald og koordinerer ambulancekørslerne til regionens 1,8 millioner borgere.

Det er nødvendigt, at vi som sundhedsvæsen bliver bedre til at guide borgerne til at navigere i vores akuttilbud

Lars Gaardhøj (S)
Regionsrådsformand, Region Hovedstaden

Vores ambulancer bliver mere og mere avancerede med ny teknologi og komplekse behandlinger, der varetages af højtspecialiseret sundhedsfagligt personale. Derfor har vi i hovedstadsregionen sammen med Falck også taget fat på at få uddannet 59 ekstra ambulancebehandlere i år og sidste år. Det løser ikke rekrutteringsudfordringerne her og nu, men det er et vigtigt skridt på vejen.

En tredje mulig løsning for at mindske presset på akutområdet er et tættere samarbejde mellem regionernes vagtcentraler. Eksempelvis ved spidsbelastning med særligt mange opkald fra borgere eller ambulanceture. Det er en løsning, som kun kan løses på tværs af landet, og derfor glæder jeg mig over, at der er nedsat en national taskforce, som blandt andet har til opgave at komme med bud på, hvordan regionerne kan hjælpe hinanden yderligere.

Borgeres forventninger kan ikke imødekommes

Vi kan klare meget i Danmark ved at samle kræfterne og bruge de fælles ressourcer bedre, men der er også brug for, at vi guider borgerne bedre, så de får lettere ved at finde den rigtige akuthjælp på rette sted og tidspunkt. Det er også en af anbefalingerne fra den eksterne redegørelse vedrørende 112-opkald, som vi har fik lavet i Region Hovedstaden i efteråret 2021.

Vi oplever jævnligt at få opkald til 112 eller Akuttelefonen 1813 fra borgere, der har forventninger, som ikke kan imødekommes – for eksempel at få tilsendt en ambulance og blive tilset i en akutmodtagelse, fordi de måske har forstuvet en fod på fodboldbanen, fået en mindre og ufarlig skade ved havearbejde. Eller borgere, der har haft ondt i maven nogle dage, uden at det bliver bedre, og derfor gerne vil undersøges på et hospital.

Læs også

At kende forskel på akutte og ikke-akutte skader kan være svært, og jeg har fuld forståelse for, at man kan blive usikker, hvis man selv, en ven eller et familiemedlem – eksempelvis en ældre borger, som bor alene – kommer til skade og har et behov for sundhedsfaglig rådgivning. Det er en sårbar situation.

Ny digital akuthjælp og guidning 

Derfor er det nødvendigt, at vi som sundhedsvæsen bliver bedre til at guide borgerne til at navigere i vores akuttilbud og til at få den rette hjælp og støtte.

Vi skal se på, hvordan vi blandt andet med digitale værktøjer kan imødekomme borgernes behov for hjælp og rådgivning. Det kan eksempelvis være konkrete råd til bestemte målgrupper som familier med små børn. Her er 'Børnelægernes Børnetips', hvor en børnelæge giver gode råd i korte videoer på sociale medier, et rigtig godt initiativ, der er udarbejdet sammen med nogle regionens tætte samarbejdspartnere.

En anden løsning er korte videoer på sociale medier, hvor borgere får vejledning om, hvornår en skade er akut, eller hvornår og hvem du kan ringe til ved akut sygdom i hverdagene eller weekenden. Samtidig har regionen gjort de første erfaringer med at foretage fremskudt præhospital visitation og i nogle tilfælde behandle borgere ude i eget hjem i situationer, der ikke er livstruende.

I Region Hovedstaden er vi klar til at gå forrest og løse udfordringerne

Lars Gaardhøj (S)
Regionsrådsformand, Region Hovedstaden

Erfaringerne er gjort med ét af regionens ambulancelignende køretøjer, hvor sundhedsfagligt uddannet personale kan tage enkle målinger eller gennemføre enkle behandlinger, hvilket sparer borgere for unødvendige ture til hospitalet og frigør ambulancer til akutte situationer.

Vi er klar til at gå forrest

Som jeg indledte med, er der brug for at dreje på mange håndtag for at lette presset på akutområdet. I Region Hovedstaden er vi klar til at gå forrest og løse udfordringerne i samarbejde med de øvrige regioner, kommuner, praktiserende læger og alle andre gode aktører på akutområdet.

Vi er afhængig af hinanden i det samlede akutsystem og har brug for tæt dialog og samarbejde om, hvordan vi fortsat sikrer høj faglighed og god service i betjeningen af akut sygdom og skade for Region Hovedstadens borgere.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Gaardhøj

Regionsrådsformand (S), Region Hovedstaden, 2. Næstformand Danske Regioner, formand, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, bestyrelsesmedlem, Wonderful Copenhagen
Cand.mag. i samtidshistorie (SDU 2001)

0:000:00