Tandlægerne: Tandpleje er en sundhedsydelse – ikke et salgsobjekt
DEBAT: Dansk Erhverv tror, at en liberalisering af tandklinikkernes ejerforhold giver faglig udvikling og innovation, men patientsikkerheden ryger, hvis penge kommer i fokus, skriver Freddie Sloth-Lisbjerg fra Tandlægeforeningen.
Amalie Bjerre Christensen
Market AnalystAmalie er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har tidligere været tilknyttet Altinget som journalistpraktikant og senere som redaktionsassistent.
Af Freddie Sloth-Lisbjerg
Formand for Tandlægeforeningen
I Danmark har vi en tandpleje og en tandsundhed i verdensklasse.
Det bekræfter sammenligninger mellem Danmark og andre lande. Senest har VIVE udgivet en analyse, der viser det.
Den høje tandsundhed er skabt gennem fokus på forebyggelse og bygger på en stærk faglighed hos tandlægerne.
Skriv til [email protected]
I det danske tandplejesystem er målet tandsikkerhed, og at patienten skal behandles så lidt som muligt, men så meget som det er nødvendigt ud fra en tandlægefaglig vurdering.
Fagligt grundlag skal være i orden
Hvem skal eje de danske tandklinikker? Nu er det sådan, at en tandlæge skal eje mere end 50 procent af en klinik og have den bestemmende indflydelse på klinikken.
Dansk Erhverv mener, de har fundet de vises sten i begrebet datadrevet tandpleje. Men det er der ikke noget nyt i.
Freddie Sloth-Lisbjerg
Formand, Tandlægeforeningen
Det giver rum for både enkeltmandsklinikker og tandlægekæder. Det synes Tandlægeforeningen er den rigtige løsning.
Tandlægekæder kan være en fin måde at drive klinikker på, men det vigtigste er, at det faglige grundlag er i orden.
Det må aldrig blive sådan, at hensynet til en udefrakommende investors mål om indtjening kommer til at veje tungere end hensynet til patientens behov for forebyggelse og behandling.
Derfor er det afgørende, at tandlægen fortsat har den bestemmende indflydelse på tandklinikken.
Erfaringer fra udlandet skræmmer
Dansk Erhverv argumenterer for, at ejerskabsforholdet skal liberaliseres, så investorer kan stå for driften af en tandklinik.
Det giver innovation, driftsoptimering og udvikling af kvalitet og faglighed, siger de. Men erfaringer fra udlandet tegner et helt andet billede.
I England er Europas største tandlægekæde Mydentist i alvorlige økonomiske problemer. Kæden har over 600 klinikker, men driften er langtfra optimal. Tværtimod taber kæden flere og flere penge, og sidste år lå underskuddet på omkring halvanden milliard danske kroner.
Samtidig har kæden svært ved at rekruttere nye medarbejdere og ved at levere de aftalte tandplejeydelser til det britiske sundhedssystem.
Kæder er ikke garant for lavere priser. I Finland har man siden år 2000 haft investorejede kæder i tandplejen. Men en sammenligning af prisen viser, at kæderne er dyrest, og at prisen på eksempelvis fyldninger ligger 20 procent over andre klinikker.
Kæder afhjælper tandlægemangel
Det samme billede gør sig gældende i Danmark, skriver erhvervsmagasinet Inside Business.
For eksempel ligger priserne i en af de store kæder herhjemme i gennemsnit 6-8 procent højere end de andre tandlæger i samme områder.
Dansk Erhverv mener, at kæder vil hjælpe på tandlægemanglen navnlig i udkantsområderne.
Det er rigtigt, at vi kan komme til at mangle tandlæger i fremtiden, men den bedste løsning på det problem, er at uddanne nogle flere tandlæger i Danmark. Tandlægekæder gør hverken fra eller til - medmindre vi taler om at importere udenlandske tandlæger.
I England har tandlægekæden Mydentist store problemer med at rekruttere personale til klinikker i udkantsområderne.
For at skaffe tandlæger og for holde udgifterne nede hyrer man derfor tandlæger uddannet i lande, hvor lønniveauet er markant lavere som for eksempel Grækenland, Rumænien og Bulgarien. Den kædeløsning ønsker vi ikke i Danmark.
Faglighed frem for penge
Dansk Erhverv mener, de har fundet de vises sten i begrebet datadrevet tandpleje. Men det er der ikke noget nyt i.
Det er sådan, som danske tandlæger altid har arbejdet: undersøgelse – diagnose - behandling.
Tandlægeforeningen er ikke modstander af tandlægekæder, og mange af os er faktisk allerede medlem af en kæde eller et kædelignende samarbejde. Men vi mener, at patientsikkerheden kommer i fare, når pengene kommer i fokus.
Kæder bør være faglige fællesskaber, hvor tandlægerne sammen garanterer kvaliteten.
Derfor er det vigtigt, at en tandfaglig person har majoriteten af ejerskabet og dermed den bestemmende indflydelse i kæden.
Tandlægeklinikker skal bygges på faglighed og patientsikkerhed - ikke på penge og profit.