Debat

Flypersonale: Politikerne må tage ansvar for en sund og sikker luftfart

DEBAT: Det flyvende personale leverer turister og vækst til samfundet. Alligevel giver samfundet ikke meget igen. Det bør ændres via den nye luftfartsstrategi, skriver Thilde Waast og Anders Mark Jensen fra Flybranchens Personale Union.

Foto: Colourbox
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thilde Waast og Anders Mark Jensen
Hhv. formand og næstformand i Flybranchens Personale Union (FPU)

Luftfartssektoren bidrager med 43 milliarder kroner (nogle opgørelser helt op til 100 milliarder) til det danske samfund. Men det flyvende personale får ikke meget igen af samfundet. Mens en lokomotivfører får betalt sin uddannelse, så er piloten tvunget til at forgælde sig selv i millionklassen for sin uddannelse. Alligevel kommer det bag på arbejdsgiverne, at der kan opstå pilotmangel i Danmark.

Vi ønsker, at Danmark forbliver en stærk luftfartsnation med dygtige ansatte. Derfor opfordrer vi politikerne til at få kigget på de steder, hvor status quo skaber et usundt marked.

Lige adgang til uddannelse – bare ikke for de flyvende
En pilotuddannelse løber generelt op i en million kroner for den enkelte pilotelev. Dette resulterer i, at piloter oftest kommer fra yderst ressourcefulde baggrundskår eller fra familier, hvor pilotgerningen går i arv fra far til søn. I Danmark opdrages vi i den tro, at alle har lige adgang til uddannelse. Det gælder bare ikke for ham eller hende, der ønsker at være pilot. Selvom de nuværende danske piloter er i verdensklasse, så vil det da være smukt, hvis Muhammed fra Albertslund og Ida fra Skagen også kunne opfylde deres drøm om at blive piloter.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Derfor bør pilotuddannelsen reformeres. En mulig løsning er statsgaranterede lån. Dette vil skabe en større økonomisk tryghed hos den enkelte. Der kunne eventuelt også laves en aftale, hvor der tilbydes en form for statsfinansiering til danske pilotuddannelser. Men det kræver, at pilotuddannelserne tager et større samfundsmæssigt ansvar.

Gør op med de usunde forretningsmodeller
Det er aldeles svært for en nyuddannet pilot at blive ansat i for eksempel SAS. Til gengæld er en række lyssky selskaber parate til at opsamle frustrerede, forgældede piloter. Det har skabt en stigning i 0-time kontrakter, hvor piloter ikke er garanteret et vis antal arbejdstimer (og dermed ikke får løn under sygdom).

I Danmark opdrages vi i den tro, at alle har lige adgang til uddannelse. Det gælder bare ikke for ham eller hende, der ønsker at være pilot.

Thilde Waast og Anders Mark Jensen
Hhv. formand og næstformand i Flybranchens Personale Union (FPU)

Samt såkaldte pay-to-fly-modeller, hvor piloter faktisk betaler for at få lov til at gå på arbejde. Der er næppe brug for flere desperate, forgældede piloter på et marked, hvor flere og flere piloter selv påpeger sammenhængen mellem atypiske arbejdsvilkår og sikkerheden. Derfor skal arbejdsgivernes mantra om potentiel pilotmangel ikke resultere i, at udbuddet af arbejdskraft stiger uhæmmet. Dette vil muligvis være til gavn for flyveskolerne, som først og fremmest er interesseret i at tjene penge, men den vil ikke være til gavn for piloterne.

Derfor bør politikerne sørge for, at flyveskolerne også tager sit samfundsansvar (særligt, hvis der skal ydes tilskud til uddannelsen). Skolerne bør for eksempel forpligtes til en social klausul om at levere en vis andel piloter til selskaber med base i Danmark.

Gælder også kabinepersonalet
I Danmark har vi dygtige stewardesser, der tager et stort sikkerhedsansvar i mange kilometers højde. Der er dog næppe mange danskere, der er bekendte med det forhold, at kabinepersonalet som udgangspunkt er en ufaglært gruppe af lønmodtagere. Det er nemlig selskaberne selv, der står for uddannelsen – og der er tale om ganske forskelligartede forløb.

Dermed står den enkelte stewardesse ikke med en egentlig kompetencegivende uddannelse. Det gør det aldeles svært at komme videre og ind i andre brancher. Derfor opfordrer vi på det kraftigste til, at der oprettes en offentlig erhvervsrettet uddannelse for kabinepersonale. Alt forarbejdet er lavet af arbejdsmarkedsparter, uddannelsen mangler udelukkende en politisk beslutning om rammeforøgelse via Undervisningsministeriet/Finansministeriet.

Heldigvis er arbejdsgiverne enige i, at uddannelserne for begge faggrupper skal reformeres og forbedres. Nu er det op til politikerne at tage et ansvar for dansk luftfarts fremtid.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Mark Jensen

Næstformand, Flyvebranchens Personale Union
Kabinepersonale

Thilde Waast

Formand, Flyvebranchens Personale Union

0:000:00