Debat

F&P: Cykeltyverier er gift for Danmarks cykeldrømme og politiske mål

Skal Danmark være en cykelnation, er det helt nødvendigt at gøre livet sværere for cykeltyvene og hælerne og lettere for politiet, skriver Pia Holm Steffensen.

Cykeltyveri er en kæmpe irritation for cykelejere og en reel barriere mod transportministerens gode politiske målsætning om at vende nedgangen i antallet af cyklister, skriver Pia Holm Steffensen.
Cykeltyveri er en kæmpe irritation for cykelejere og en reel barriere mod transportministerens gode politiske målsætning om at vende nedgangen i antallet af cyklister, skriver Pia Holm Steffensen.Foto: Pressefoto, F&P
Pia Holm Steffensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Mandag morgen i november. Småregn. Blæst. Man er lidt sent på den. To børn skal afleveres i børnehave - og så videre til arbejde. Heldigvis er det nemt at komme rundt i byen med en ladcykel.

Men lige præcis den mandag morgen er ladcyklen væk, og en oversavet kædelås ligger på jorden, hvor cyklen burde have stået.

Efterhånden har de fleste borgere prøvet det: Cykeltyvene har været der og taget den cykel, man har så hårdt brug for i hverdagen, og de bliver stadigt frækkere, tyvene.

Sidste år blev der stjålet knap 47.000 cykler i Danmark, og tallet er stigende i mange områder. Især kan københavnere ikke have deres cykler i fred.

Tyvene stjæler ved højlys dag, rydder hele cykelstativer og går målrettet efter de dyre el-cykler - eller deres batterier -, ladcykler og racercykler, der kan sælges videre.

Det vidner de stigende gennemsnitlige erstatninger fra forsikringsselskaberne om. De gennemsnitlige erstatningerne er fra 2020 til 2022 steget med knap 23 procent. Er man københavner, skal man selv i S-togene sørge for, at cyklen er låst. Ellers er den væk.

Det skal være sværere at sælge stjålne cykler

Livet som cykeltyv er til gengæld rosenrødt: Kun et forsvindende lille fåtal af de langfingrede mærker konsekvensen af deres gerninger, for politiets opklaringsprocent skal opgøres i decimaler. 

Temadebat

Hvordan udvikler vi Danmark som cykelnation?

Siden 2014 har et stigende antal danskere fravalgt cyklen. Med Infrastrukturplanen blev partierne bag enige om at fremme cyklisme. Året efter, i 2022, blev der cyklet flere ture i Danmark.

Målet er, at vi skal tilbage på niveauet fra 2014, inden kurven knækkede.

Altinget Transport giver aktører mulighed for at give deres bud på, hvordan vi skal vi indfri de politiske planer.

Læs de øvrige indlæg her.

Ønsker du at deltage i debatten, er du velkommen til at kontakte Sophie Bavnhøj.

De dyre stjålne cykler er tabt for evigt og ofte rejst ud i Europa. Eller købt af en hæler.

For uanset om man er i god tro eller ej, er man en hæler, hvis man køber en brugt cykel, der viser sig at være stjålet.

Skal Danmark være en cykelnation, er det helt nødvendigt at gøre livet sværere for cykeltyvene og hælerne og lettere for politiet.

I slutningen af 2023 spillede justitsminister Peter Hummelgaard (S) ud med forslag til en lovændring, der skal gøre præcis det: Han vil gøre det lovligt for politiet at standse cyklister og rutinetjekke deres cykler. På samme måde, som politiet kan med bilister.

For tro det eller ej, I dag må politiet ikke tjekke om en cykel er stjålet, medmindre de har stoppet cyklisten i forbindelse med anden kriminalitet, eksempelvis i at køre over for rødt.

Så ros til justitsministeren for initiativet.

Det vil give politiet et ekstra, tungtvejende værktøj i kampen mod cykeltyverier, og det har vi i forsikrings- og pensionsbranchen samt F&P længe efterspurgt.

For hvis man risikerer at blive stoppet og tjekket i morgentrafikken på sin cykel, er man nok også mere påpasselig, når man køber en brugt cykel, og er det ikke helt så let at sælge en stjålet cykel videre, er en del af incitamentet til at stjæle de dyre cykler væk. 

Indfør et digitalt stelnummer

Men politiet kan ikke fjerne alle cykeltyverier ved at rutinetjekke cyklister. 

Med justitsministerens forslag til lovændring og F&P’s forslag til digitalt stelnummer og -register, er vi kommet et godt stykke i kampen mod cykeltyvene.

Pia Holm Steffensen
Underdirektør, F&P

Det er også vigtigt, at de, der køber brugte cykler, nemt kan tjekke, om en cykel er stjålet. F&P foreslår derfor et nyt digitalt stelnummer og -register.

Det gammeldags stelnummer er standset ind i stellet under kranken. Det er noget bøvl at tjekke og sidder det sted på cyklen, der bliver mest beskidt af mudder, salt og vejfilm.

Det nye stelnummer skal sidde synligt på stellet, skal kunne aflæses med telefon og nemt findes i et digitalt register.

Cykeltyveri er en kæmpe irritation for cykelejere og en reel barriere mod transportministerens gode politiske målsætning om at vende nedgangen i antallet af cyklister. 

Læs også

Med justitsministerens forslag til lovændring og F&P’s forslag til digitalt stelnummer og -register, er vi kommet et godt stykke i kampen mod cykeltyvene.

Vil vi være en cykelnation igen, skal vi som minimum give både tyve og hælere modstand.

Pia Holm Steffensen
Underdirektør, F&P

Vi glæder os til dialogen med transportministeren og til at levere input til den nye nationale cykelstrategi, så vi sammen sikrer, at flere danskere forbliver cyklister, og at der kommer flere nye cyklister til i de kommende år. 

Vil vi være en cykelnation igen, skal vi som minimum give både tyve og hælere modstand. Og som minimum give cyklister tryghed for, at deres cykel står, hvor den skal, en regnfuld mandag morgen i november, hvor man er sent på den.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pia Holm Steffensen

Underdirektør, Forsikring & Pension
Cand.polit.

Peter Hummelgaard

Justitsminister, MF (S)
cand.jur. (Københavns Uni. 2012)









0:000:00