Debat

SF: Lad cyklen blive venner med bus og tog

Ved at forbedre sammenhængen mellem cykler og kollektiv transport tager vi et vigtigt skridt i retning af en grønnere transport. De to ting kan gå hånd i hånd og styrke hinanden, hvis vi er villige til at investere i det, skriver Sofie Lippert (SF).

Cyklister lever generelt længere, og hvis danskerne øgede deres cykling med bare 10 procent, ville det føre til mere end 235.000 færre sygedage og en samfundsøkonomisk gevinst på 2,5 milliarder kroner, skriver Sofie Lippert (SF).
Cyklister lever generelt længere, og hvis danskerne øgede deres cykling med bare 10 procent, ville det føre til mere end 235.000 færre sygedage og en samfundsøkonomisk gevinst på 2,5 milliarder kroner, skriver Sofie Lippert (SF).Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix
Sofie Lippert Troelsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Cyklismen i Danmark er på tilbagegang. Børn cykler mindre, og flere og flere sætter sig i bilen. Det skriger til himlen.

I det store billede bidrager flere cykler nemlig til en grønnere transport, en bedre folkesundhed, en bedre økonomi samt mindre støj og trængsel.

I SF mener vi derfor, at der er akut brug for handling.

For at vende udviklingen, går vi ind for, at der politisk vedtages en ny national cykelstrategi, der har som sit hovedmål at nå en 20 procent-stigning i cykling i 2030 i forhold til 2022.

Det gør vi, fordi flere cyklister er godt for mange ting, blandt andet folkesundheden og den grønne omstilling. Men det vil også gavne den danske økonomi, mere end de fleste nok forestiller sig.

For hver cyklet kilometer sparer samfundet syv kroner

Flere cyklister kan spare samfundet for milliardvis af kroner gennem flere kanaler.

Temadebat

Hvordan udvikler vi Danmark som cykelnation?

Siden 2014 har et stigende antal danskere fravalgt cyklen. Med Infrastrukturplanen blev partierne bag enige om at fremme cyklisme. Året efter, i 2022, blev der cyklet flere ture i Danmark.

Målet er, at vi skal tilbage på niveauet fra 2014, inden kurven knækkede.

Altinget Transport giver aktører mulighed for at give deres bud på, hvordan vi skal vi indfri de politiske planer.

Læs de øvrige indlæg her.

Ønsker du at deltage i debatten, er du velkommen til at kontakte Sophie Bavnhøj.

Cyklister lever nemlig generelt længere, og hvis danskerne øgede deres cykling med bare 10 procent, ville det føre til mere end 235.000 færre sygedage og en samfundsøkonomisk gevinst på 2,5 milliarder kroner.

Sagt på en anden måde, Transportministeriets egne beregninger viser, at hver kilometer kørt på cyklen fremfor bilen sparer samfundet syv kroner

Desuden mindsker mere cykling trængslen.

Hvis antallet af cykelture mindskes med bare 10 procent, vil trængslen stige med 8,4 procent. Det betyder rigtig meget.

For hvis vi ikke griber ind, kommer vi i 2030 til at bruge over dobbelt så lang tid på at sidde fast i trafikken omkring de fire største byer, hvilket også vil mindske arbejdsudbuddet.

Tænk cyklen ind i den kollektive transport

Der er altså argumenter nok for, hvorfor regeringen burde prioritere cykling højt, og der er mange steder at sætte ind.

Ét af de steder er muligheden for at kombinere cyklen med den kollektive transport.

I hovedstadsområdet kan man tage cyklen med i den kollektive transport – i metroen betaler man et tillæg, men i s-tog og busser er det gratis.

Det er et vigtigt skridt på vejen til at sikre sammenhængende rejser både for dem, der bor lige ved stationen, og for dem, der har et stykke vej. 

Cyklen skal trygt kunne overnatte ved stationen

Samtidig er det afgørende, at det er trygt at stille cyklen fra sig.

Med flere dyre cykler på markedet er det endnu vigtigere, at cykler kan identificeres på samme måde som en stjålen bil.

Sofie Lippert (SF)
MF og transportordfører

For cyklen skal selvfølgelig ikke tage plads i bussen eller toget, hvis den ikke skal bruges i den anden ende af rejsen.

Selv tager jeg ofte cyklen til Aarhus Hovedbanegård eller Københavns Hovedbanegård og toget derfra til den anden station.

Jeg har en cykel i begge byer, så der er ingen grund til at tage cyklen med på tværs af landet. Til gengæld betyder det, at min cykel ofte overnatter ved banegården.

Det er ikke altid lige trygt – især ikke, hvis man er af dem, der har en dyr cykel, eksempelvis fordi man bor så langt fra stationen, at der er brug for en elcykel. 

For at gøre det mere trygt skal vi have bedre, moderne cykelparkeringsløsninger.

Læs også

Vi skal lade os inspirere af de store cykelparkeringsanlæg i Holland og bruge nogle af de afsatte midler i Infrastrukturplan 2035 på at bygge god cykelparkering ved de stationer, hvor der er størst potentiale for at få folk til at tage cyklen til toget.

Det skal selvfølgelig ikke være kæmpeanlæg på alle stationer, men et aflåst og oplyst rum, hvor man trygt kan lade cyklen stå, indtil man er tilbage fra weekendtur. 

Derudover skal vi have et digitalt register over stelnumre. Alt for mange cykler bliver stjålet og finder aldrig hjem. Med flere dyre cykler på markedet er det endnu vigtigere, at cykler kan identificeres på samme måde som en stjålen bil. 

Cyklen og bussen kan gå hånd i hånd 

Det er en ren win-win at investere i bedre sammenhænge mellem cykler og kollektiv transport.

Sofie Lippert (SF)
MF og transportordfører

Ved at forbedre sammenhængen mellem cykler og kollektiv transport tager vi et vigtigt skridt i retning af en grønnere transport.

De to ting kan gå hånd i hånd og styrke hinanden, hvis vi er villige til at investere i det.

Samtidig er det positivt for mobiliteten for alle, for kan vi rykke flere op på cyklen og ind i bussen eller toget, bliver der mindre trængsel på vejene, og det bliver også nemmere for bilisterne at komme frem.

Det er altså en ren win-win at investere i bedre sammenhænge mellem cykler og kollektiv transport, så hvad venter vi på?

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sofie Lippert Troelsen

Uddannelses-, forsknings- og transportordfører, MF (SF)
bachelor i matematik med samfundsfag (Aarhus Uni. 2019)

0:000:00