Debat

S til Ole Birk: Hvor bliver luftfartsstrategien af?

DEBAT: Med Ole Birk Olesen (LA) i stolen som transportminister er arbejdet med en ny luftfartsstrategi forsvundet fuldstændig fra den politiske radar, skriver Rasmus Prehn (S).

Foto: Colourbox
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rasmus Prehn (S)
Transportordfører 

Vi har efterhånden diskuteret en ny stærk europæisk luftfartsstrategi i nogle år.

Men efter Liberal Alliances Ole Birk Olesen har sat sig i stolen som transportminister, er arbejdet med ny luftfartstrategi forsvundet fuldstændig fra den politiske radar.

Afgørende for vækst og udvikling
Der er ellers stort brug for en ny strategi på området. Vi flyver mere og mere. Dels når vi skal på ferie. Men så sandelig også i forbindelse med arbejde og møder. Både inden- og udenlandsk. Og så er der også stor vækst i gods, der transporteres via fly. Luftfartspolitik er uhyre vigtig. En god og visionær luftfartspolitik kan være helt afgørende for, hvor meget vækst og udvikling vi får til Danmark og Europa sammenlignet med Østen, de arabiske lande, USA og andre steder i verden.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Få tænker over, hvor afgørende vigtig for vores vækst og udvikling gode flyforbindelser er. Men det kan direkte aflæses på de virksomheder, der placerer sig i københavnsområdet, at Københavns Lufthavn har status som hub eller gateway til resten af verdenen. Direkte flyruter til Beijing i Kina, til Dubai eller til New York eller Chicago i USA betyder fantastisk meget. Det er bl.a. også på grund af de mange gode flyforbindelser, at den nye store FN-by blev placeret ved Nordhavn i København. Des bedre fly-infrastruktur vi har, desto flere arbejderpladser, vækst og innovation kan vi trække til Danmark.

Samme logik gælder naturligvis vores indenrigs flytrafik. Her betyder det også meget for vore virksomheder, at de kan ligge tæt på en god indenrigslufthavn med gode og regelmæssige afgange til hovedstaden, men også med de mest vitale forbindelser til udlandet. Med alle lufthavne gælder det endvidere, at der er en god infrastrukturel opkobling til lufthavnen.

Det er dybt bekymrende, at transportminister Ole Birk Olesen tilsyneladende har ladet arbejdet med en ny luftfartstrategi fordufte fra den politiske dagsorden.

Rasmus Prehn (S)
Transportordfører

Infrastruktur skal hænge sammen
Når vi taler om lufthavne, skal vi med andre ord også tale om motorveje, adgang for modulvogntog til godstransport, passager- og godstog, letbaner, busser og cykelstier. Vores infrastruktur skal hænge bedst muligt sammen, så der skabes størst mulig synergi. For eksempel kan Københavns Lufthavn i høj grad se på deres passagertal, at der er kommet tog- og metroadgang til lufthavnen. Og når vi opgraderer en jernbanestrækning, så det bliver hurtigere at køre fra for eksempel Fyn eller Lolland til Københavns Lufthavn, betyder det også direkte vækst for lufthavnen, hvilket igen betyder flere ruter og stærkere strategisk status og betydning.

Det samme kommer til at gælde, når vi i 2020 åbner en direkte togforbindelse til Aalborg Lufthavn og senere også en direkte motorvejsforbindelse. Her vil også blive skabt vækst for hele Nord-, Midt- og Vestjylland. Derfor påhviler der os transportordførere en kæmpe og afgørende opgave i at tænke luftfarten med, når vi taler nye veje, jernbane og anden infrastruktur. Tænker vi infrastrukturen mere sammen, styrker vi den og skaber langt bedre vilkår for vækst og fremgang.

Udenlandsk konkurrence
Når vi hører om Qatar Airways, tænker de fleste af os europæere måske på FC Barcelonas fodboldtrøjer, hvor sponsornavnet fylder hele brystet. Men Qatar Airways fylder sammen med Emirates og andre udefrakommende flyselskaber stadig mere i den europæiske lufttrafik. Når Københavns Lufthavn glæder sig over et nyt direkte kæmpefly til Dubai, er det Emirates, der flyver på ruten.

Problemet er bare, at disse flyselskaber har det sigte, at udkonkurrere de europæiske flyselskaber, fordi de ved, hvor meget strategisk og økonomisk magt, der ligger i at kontrollere luftfarten. Derfor er selskaberne – der er statsejede – ikke blege for at bruge statspenge på at vinde strategisk vigtige markedsandele.

For når de har udkonkurreret europæerne, er det dem, der bestemmer og selv kan sætte priserne. Dertil kommer, at disse selskaber slet, slet ikke har samme tradition for at give personalet ordentlige løn- og arbejdsvilkår. En almindelig stewardesse vil slet ikke kunne opretholde en europæisk levestandard og have råd til en lejlighed og en familie. Selskaberne indkvarterer deres kvindelige personale på overvågede værelser, hvor de ikke må ses med andre, uden at det kontrolleres strengt. Bliver en stewardesse syg eller gravid bliver hun hurtigt fyret.

Disse løn- og arbejdsvilkår nægter jeg simpelthen, at vi skal have indført i Danmark og Europa. Men det får vi, hvis vore passagerer ikke tænker over, hvor de handler, og hvis vi ansvarlige politikere ikke opstiller en række krav til, hvilke løn- og arbejdsvilkår vi ønsker i europæisk luftrum.

Jeg foreslår, at vi danskere sætter os i spidsen for, at EU udarbejder en ny europæisk strategi og politik for at styrke vores egen europæiske luftfart men også for at sikre, at vi ikke udkonkurreres af Emirates, Qatar eller andre, og at personalet skal leve på deres feudale vilkår.

Tænk på miljøet
Endelig er der behov for, at vi tænker miljø langt mere ind i vores luftfartsstrategi. Der er kæmpe mulighed for at skifte vores fly ud til typer, der flyver langt længere på literen, og om føje år flyver vi måske mere eller mindre på solenergi, hvilket vi allerede har set de første eksempler på.

Lad os starte i det små med store ambitioner og arbejde støt og sikkert i den rigtige retning. Det samme gælder muligheden for grønne landinger og sundere og mere forureningsfri håndtering af vore fly og bagagen på landjorden.

Der er på så mange måder brug for en ny luftfartstrategi. Derfor er det dybt bekymrende, at transportminister Ole Birk Olesen tilsyneladende har ladet arbejdet med en ny luftfartstrategi fordufte fra den politiske dagsorden. Selv vil jeg som socialdemokratisk transportordfører gøre mit til at sætte nogle visionære, ambitiøse, fremadrettede men også solidariske fingeraftryk på fremtidens danske og europæiske luftfartsstrategi. Lad os give luftfartstrategien vinger igen!

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

0:000:00