FGU-leder: Resultater kalder på tålmodighed

DEBAT: FGU vil blive den betydningsfulde hovedvej for de unge, der ikke umiddelbart er klar til uddannelse og karriere. Men det tager tid at opnå resultater med unges trivsel og læring, skriver Ene Wolfsberg fra FGU Syd- og Midtfyn.

Ene Wolfsberg
Forstander for FGU Syd- og Midtfyn

I sidste uge var jeg i den lokale radio sammen med min bestyrelsesformand for at fortælle om FGU Syd- og Midtfyn.

Inden interviewet skulle jeg klæde radioværten på, så han havde en baggrundsviden om FGU for derved at kunne stille meningsfulde spørgsmål om og til FGU. Han var en quick-learner, så opgaven var ikke vanskelig. Vi fik lavet et godt indslag.

I næste uge skal jeg sammen med bestyrelsesformanden lave en artikel til en avis, hvor vi igen forklarer og beskriver, hvad FGU er for en ny uddannelse, og hvilket formål og forventelig succes den skal have for de unge og samfundet.

Den artikel vil blive afløst af flere og flere formidlingsopgaver.

Jeg oplyser om det ukendte
Der er ekstremt mange opgaver, der skal løses inden 1. august 2019, hvor vi skal byde eleverne velkomne.

Det, som jeg er meget optaget af i dette opgaveflow, er, at selvom jeg har stor indsigt i FGU, så er det ikke det samme, som at omverdenen ved noget og kan se vigtigheden af FGU. Derfor må vi ud af maskinrummet og ud i verden med FGU-fanen højt hævet.

Et uddannelsesvalg kan sammenlignes med valg af en rejse – en destination. Jeg tror ikke, at der findes et rejsebureau, som sælger rejser, hvor de ikke har været. Jeg fortæller om FGU uden endnu at have været der live. Derfor skal jeg bygge min fortælling op om visionen, intentionen og drømmen.

Lige nu er jeg rejsende i en flydende betegnelse: ”FGU” med de tre spor AGU (almen grunduddannelse), PGU (produktionsgrunduddannelse) og EGU (erhvervsgrunduddannelse). Over tid vil forkortelserne blive kendte for elever, forældre, virksomheder, aftagerinstitutioner og politikere.

FGU vil konsolidere sig og blive den betydningsfulde hovedvej for de unge og den løsning på det problem, hvorfor mange unge er uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked.  

Ingen kan spille en symfoni alene
FGU lykkes ved, at alle ansvarshavere og aktører fra hvert vores ståsted og bjergtop giver FGU luft under vingerne. Selvom der er mange spørgsmål og færre svar lige nu, så skal der ikke herske tvivl om, hvad det er for en opgave, vi er sat i verden for at løse.

Fra begyndelsen har der været politisk enighed. Vi har en pligt til sammen at fortælle og vise, at FGU er den nye hovedvej. Vi er optaget af, hvordan vi kan udføre vores pligt og levere de resultater, som forventes, at FGU med de tre uddannelsesspor vil få over tid.

Jeg har erfaret gennem flere års arbejde med unges læring og trivsel, at opnåelse af resultater kalder på tålmodighed. Lige som det forholder sig med nysåede gulerødder i køkkenhaven. Det hæmmer væksten, hvis man hele tiden trækker guleroden op af jorden for at se, om den har vokset sig klar til at blive høstet.

Vi skal vise, at FGU er en succes ved at lade resultaterne løbe tilbage til politikerne, så de kan få vished om, at flere unge får varig tilknytning til uddannelse og arbejde.

Men med FGU’ens målgruppe er det afgørende, at man både giver værdi til de kvantitative resultater, men også til de stærke fortællinger om unge, der på trods af en stejl lærings- og tilværelseskurve lykkes med at få en uddannelse.

Der er stærke kræfter i nogle af de gamle fortegnede fortællinger om de forberedende tilbud, som ofte bygger på fejlslutninger og fordomme.

Engang lød fortællingen og den løftede pegefinger, at du som ung kan ”ende” på en produktionsskole. I dag vender vi fortællingen, og det skal nu lyde, at det ”begynder ”med en FGU.

Forrige artikel Lærer: Samfundets effektivisering rammer erhvervsuddannelserne hårdt Lærer: Samfundets effektivisering rammer erhvervsuddannelserne hårdt Næste artikel Nye ledere: FGU skal samarbejde med lokale virksomheder og uddannelser Nye ledere: FGU skal samarbejde med lokale virksomheder og uddannelser
Sådan vil partierne fordele gymnasieeleverne efter valget

Sådan vil partierne fordele gymnasieeleverne efter valget

OVERBLIK: Skal udfordringen med etnisk opdeling i gymnasierne løses med distriktsmodeller, udvidede beføjelser til regionsrådene eller noget helt tredje? Altinget: uddannelse har spurgt partiernes ordførere og giver dig overblikket her.