Debat

Rektor: VUC skal med i bestyrelsen for ny FGU

DEBAT: Hvis overgangen til FGU skal gå bedst for både elever og ansatte, bør VUC inddrages mere åbent, skriver Erik Ernø-Kjølhede, rektor på Aarhus HF & VUC.

Foto: /ritzau/Janus Engel/
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Ernø-Kjølhede
Rektor, Aarhus HF & VUC

Der er ingen grund til at skjule det: konstruktionen bag de kommende FGU-institutioner er ikke en blomst, der har groet i min baghave.

For de unges skyld ville jeg have foretrukket et system med mere fleksibilitet og flere valgmuligheder, så de uddannelsestilbud, vi kan give FGU-målgruppen, i højere grad kan tilpasses den enkelte unges uddannelsesbehov og ståsted i livet. 

Men FGU-forliget viste tydeligt, at sådan ville folketingspolitikerne det ikke. De ville have ét tilbud på én institution.

Fakta
Deltag i debatten!

Nu er opgaven derfor at skabe den bedst mulige start og den bedst mulige fremtid for FGU. Her er et godt samarbejde mellem VUC-sektoren og FGU af stor betydning. Både på kort og på langt sigt. 

Virksomhedsoverdragelse skal foregå med åbenhed
På kort sigt er opgaven for VUC-sektoren klar og tydelig: vi skal virksomhedsoverdrage medarbejdere, bygningsmasse og aktiver og passiver i et omfang, der svarer til den aktivitet, der overgår til FGU.

Deltagelse af en VUC-repræsentant i interimsbestyrelsen er fornuftigt og vil kunne være med til at sikre det bedst mulige samarbejde om virksomhedsoverdragelsen fra VUC til FGU.  

Erik Ernø-Kjølhede
Rektor, Aarhus HF & VUC

På min egen skole er det forventeligt cirka 14-15 procent af aktiviteten og dermed cirka 30-35 medarbejdere, der skal virksomhedsoverdrages.

Det er uhyre vigtigt, at overdragelsen af medarbejdere fra VUC til FGU kommer til at forløbe så fair og ordentligt som overhovedet muligt. 

På Aarhus HF & VUC arbejder vi derfor på en drejebog for hele forløbet, hvor der bliver lagt stor vægt på medarbejderinddragelse og åbenhed (blandt andet gennem hyppige medarbejdermøder) og mest mulig frivillighed i forhold til aktivt at tilvælge FGU som sin kommende, nye arbejdsplads.

Skolens AVU-tillidsrepræsentant er desuden blevet inviteret til at deltage i skolens bestyrelsesmøder som midlertidig observatør frem til sommeren 2019 med særligt henblik på bestyrelsens FGU-drøftelser. 

Vi har brug for tal fra ministeren 
Det er imidlertid en stor udfordring, at vi stadigvæk spiller med blind FGU-makker. Der er endnu hverken ministerielt udmeldt nøgletal for virksomhedsoverdragelsen, ansat en FGU-leder eller nedsat en interimsbestyrelse for FGU-institutionen, som vi kan forhandle med.

At interimsbestyrelsen og lederen ikke er på plads endnu, er fuldt forståeligt. Men det er knap så forståeligt, at der ikke er nogen udmelding på nøgletalsområdet eller i det mindste en udmelding om, hvornår en udmelding kan ventes.

Der er behov for, at Undervisningsministeriet meget snart fremlægger vejledninger og beregningsgrundlag for virksomhedsoverdragelsen. Ikke bare for VUC'ernes og vore medarbejderes skyld men også for at oplyse den igangværende proces omkring dækningsområderne og antallet af FGU-institutioner og filialer (skoler).  

Nøgletallene er også vigtige for interimsbestyrelserne, som jeg med tilfredshed har noteret mig, at VUC'erne ifølge institutionslovforslaget får mulighed for at udpege et medlem til.

Bestyrelsen skal også have en VUC-repræsentant
Deltagelse af en VUC-repræsentant i interimsbestyrelsen er fornuftigt og vil kunne være med til at sikre det bedst mulige samarbejde om virksomhedsoverdragelsen fra VUC til FGU.  

Det undrer mig, at samme logik ikke anvendes i forhold til samarbejdet på lang sigt mellem VUC og FGU.

Ifølge lovforslaget skal det VUC-udpegede bestyrelsesmedlem nemlig udtræde af interimsbestyrelsen efter et halvt år, hvorefter den permanente bestyrelse tager over.

Her er der ikke længere fundet plads til en VUC-repræsentant, det er der til gengæld til repræsentanter for erhvervsskolerne.

Erhvervsuddannelse er ikke det eneste mål med FGU
Det er klart, at den politiske intention med FGU først og fremmest er at gøre eleverne klar til EUD, hvilket da også fremgår af udkastet til uddannelseslovens § 2, hvori det hedder at "Forberedende grunduddannelse skal hovedsageligt kvalificere eleven til optagelse på en erhvervsuddannelse".

Men det er kun halvdelen af § 2, som fortsætter sådan her:"(Forberedende grunduddannelse) skal også kunne kvalificere eleven til optagelse på den toårige uddannelse til hf-eksamen og andre gymnasiale ungdomsuddannelser".  

På den baggrund, og i forhold til det fremtidige samarbejde generelt mellem VUC og FGU, ville det være fornuftigt, hvis der også var tiltænkt en plads i den permanente bestyrelse til en VUC-repræsentant. 

Gennem fortsat VUC-involvering i bestyrelsesarbejdet på FGU vil vi ikke bare kunne sikre et godt samarbejde og videns- og erfaringsudveksling generelt (VUC og FGU har jo fremadrettet uddannelser på samme forberedende niveau), vi vil også helt konkret kunne hjælpe med at bygge bro til FGU-uddannelsens "sekundære målområde": HF og andre gymnasiale ungdomsuddannelser.

Det må også forventes, at en ikke ubetydelig del af de kommende FGU-elever vil have som mål at kvalificere sig til optag på HF-enkeltfag, det to-årige HF og (i mindre omfang) de tre-årige gymnasiale uddannelser.

Derfor en afsluttende opfordring herfra til, at politikerne, inden loven vedtages, også indtænker VUC'erne i det permanente FGU-bestyrelsesarbejde. 

Bestyrelsesplads eller ej: FGU-skolerne vil være vigtige samarbejdspartnere for VUC'erne både på kort og på langt sigt, og vi vil i VUC-sektoren gøre alt, hvad vi kan, for at skabe et fremtidigt godt samarbejde. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Ernø-Kjølhede

Rektor, VUC Aarhus
cand.mag. i engelsk, tysk og internationale forhold (AAU), ph.d. i erhvervsøkonomi (CBS)

0:000:00