EU's ønske om gods på bane vil skade dansk togdrift

GODSBANENET: EU overvejer et transnationalt godsbanenet med førsteprioritet for godstog, men ideen møder allerede kritik fra flere sider.
EU-Kommissionen vil indføre en række transnationale jernbaner, der skal få mere gods fra lastbiler over på bane.
EU-Kommissionen vil indføre en række transnationale jernbaner, der skal få mere gods fra lastbiler over på bane.Foto: Colourbox
Torbjørn Næs Bertelsen

Godsdrift kan og skal ikke have førsteprioritet foran passagerdriften på det danske jernbanenet. Sådan er beskeden fra planchef i Trafikstyrelsen Jan Albrecht, efter nyheden om, at EU-Kommissionen barsler med et direktivforslag, der skal give førsteprioritet til godstog på et transnationalt godsbanenet.

"Man kan frygte, at med det forslag vil regulariteten i gods- og passagerdriften blive dårligere. I Danmark kører vi ikke på parallelle godstransportbaner. Det betyder, at gods- og passagertog kører på samme baner," siger Jan Albrecht.

Han vurderer, at togoperatørerne ikke vil kunne levere den drift, man gerne vil, hvis godstransporten får førsteprioritet i forhold til passagerdriften. Skulle forslaget blive gennemført, frygter Trafikstyrelsen, at det vil gå ud over kapaciteten på de enkelte strækninger, hvor der vil køre færre tog i timen.

"Det nytter ikke noget, at man neddrosler passagerdriften på de selv samme baner, hvor der i stedet skal køre godstog, da flaskehalsene ligger på tværs af Danmark," fastslår Jan Albrecht.

Godstog ender altid bagerst i køen
Det er direktøren for landtransport i EU-Kommissionen, Enrico Grillo-Pasquarelli, der har oplyst, at Kommissionen barsler med et direktivforslag på området.

Forslaget går ud på, at på en række transnationale ruter skal godstog have førsteprioritet frem for passagertog. I dag kommer godstogene altid bagerst i køen på jernbanenettet. Især når der opstår forsinkelser, ender de største forsinkelser uvægerligt på godstogene.

Man kan frygte, at med det forslag vil regulariteten i gods- og passagerdriften blive dårligere. I Danmark kører vi ikke på parallelle godstransportbaner.

Jan Albrecht
Planchef, Trafikstyrelsen

Netop behandlingen af godsbanedriften på de europæiske skinnenet anses for en af de allerstørste hindringer for godsbanens konkurrencedygtighed i forhold til lastbilerne, der transporterer den suverænt største godsandel.

Forslaget har desuden det miljømæssige sigte at flytte mere godstransport fra lastbiler over på tog og bane. Godstransport via bane er en langt mere miljørigtig transportmåde end lastbilerne, der forurener mere og kan transportere mindre end et godstog. Kommer mere gods over på bane, vil der samtidig blive færre lastbiler på de europæiske motorveje.

V: Togselskaber skal være mere kundeorienterede
Venstres medlem af EU's transportudvalg, Anne E. Jensen (V), har ikke set udkastet, men mener, det er en god ide at se på de såkaldte grønne korridorer.

Dog mener hun, at man ikke kan gøre op med ideen om, at passagerer kommer før gods.

"Skal man fremme godstransporten er man nødt til at lave godslinjer kun for godstransport. I takt med, at man får udbygget højhastighedstogene, så kan man få gods over på godslinjerne," siger Anne E. Jensen.

Andelen af den samlede godsmængde, der bliver transporteret, er i EU omkring 6-7 procent, og Danmark mindre end en procent. Skal det tal blive højere, mener Anne E. Jensen, at togselskaberne skal blive meget mere markeds- og kundeorienterede.

"Så længe togselskaber ikke er indstillede på at levere en konkurrenceorienteret transport, så er jeg bange for, at der ikke kommer til at ske noget. Jeg mener ikke, at infrastrukturinvesteringer er løsningen på det hele," fastslår Anne E. Jensen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne E. Jensen

Formand, Danske Sømands- og Udlandskirker, EU-koordinator, TEN-T korridoren fra Østersøen til Adriaterhavet
cand.polit. (Københavns Uni. 1978)

0:000:00