Debat

Borgmester: Partifnidder er ikke værdigt i udligningsforhandlinger

DEBAT: Udligningsudspillet har alvorlige konsekvenser for kommuner, der har investeret i velfærd med rettidig omhu. Det er ikke værdigt at spilde tiden med hemmelige mails og notater, skriver Karsten Søndergaard (V).

Astrid Krag skal droppe partifarver og fnidder i udligningsforhandlinger, skriver Karsten Søndergaard (V).  
Astrid Krag skal droppe partifarver og fnidder i udligningsforhandlinger, skriver Karsten Søndergaard (V).  Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Karsten Søndergaard (V)
Borgmester i Egedal Kommune

Mens regeringen får lappet skaderne, fordi en hemmelig mail og nu et fortroligt notat har forpestet forhandlingsklimaet om en udligningsreform på Christiansborg, er vi byrådsmedlemmer reduceret til statister. 

Det er ikke værdigt.

Udligning er et alvorligt eksistentielt emne for alle kommuner. Det må ikke ende i spin, fnidder og partikamp. Til det er der for meget på spil.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Konsekvenser for velfærden
Egedal Kommune er en af de kommuner, der i forhold til størrelse, står til det største tab i regeringens reformudspil.

Vi taler næsten 50 millioner kroner i en kommune med cirka 43.000 indbyggere. Det er en voldsom ændring af de økonomiske grundvilkår for en kommune som vores.

Det betyder, at vi straffes for at have arbejdet målrettet med forebyggelse og sundhedsfremme.

Karsten Søndergaard (V)
Borgmester i Egedal Kommune

Det vil have meget alvorlige konsekvenser, hvis vi mister et så betydeligt millionbeløb. Det undrer os, at vi har udsigt til en så stor merudgift, når Finansieringsudvalget for et par år siden præsenterede fem modeller for udligningsjusteringer, hvor vi stod til at få forbedret vores økonomi med mindst 20 millioner kroner.

Ekstraregningen er penge, der skulle være brugt på slidte skoler, normeringer i kommunens institutioner, ældrepleje og klimatilpasning for blot at nævne nogle ting.

De penge kan vi ikke bare trylle frem et andet sted fra. Vi har i forvejen en skatteprocent over landsgennemsnittet og har på ingen måde et ekstravagant serviceniveau i Egedal. 

Vi er blandt de kommuner, der har reduceret serviceudgifterne per indbygger mest de senere år, så vi nu ligger under landsgennemsnittet. Det synes vi er flot. Men det stopper ikke lidelserne. Tværtimod.

Bestillingsarbejde
Hvor jeg i starten var i chok over, at Egedal Kommune stod til at skulle aflevere næsten 50 millioner kroner i udligning, så er jeg nu blevet godt gammeldags indigneret og vred.

I et svar fra Social- og Indenrigsministeriet 19. februar afviser ministeren nemlig at hæve servicerammen i forbindelse med udligningsreformen.

For de kommuner, der bliver hårdest ramt af udligningsreformen og dermed rammes direkte på den service, man kan yde til borgerne, ville det ellers have været en kærkommen håndsrækning for at minimere skaderne og få enderne til at hænge bare nogenlunde sammen. 

Ministeren vælger altså at tage penge med den ene hånd og holde skruen stramt med den anden. Der tegner sig et billede af en minister, der enten udfører bestillingsarbejde på vegne af nogle S-borgmestre, og med den seneste notatafsløring måske har spillet alle kort af hænde.

Straf for rettidig omhu
Bliver regeringens udspil til udligningsreform til virkelighed, og vil kun udvalgte kommuner som nævnt i citatet blive tilgodeset, ja, så vil det smadre alt, hvad vi i Egedal har brugt årevis på at bygge op. Lad mig give et eksempel.

Et af de nye kriterier i forslaget er borgernes middellevetid. Har man en høj middellevetid i kommunerne, skal man aflevere flere penge til udligning.

Det betyder, at vi straffes for at have arbejdet målrettet med forebyggelse og sundhedsfremme. Når middellevetiden også indregnes i tildelingsgrundlaget for udsatte kommuner i Hovedstadsområdet – typisk på Vestegnen – straffes vi altså dobbelt for at have udøvet rettidig omhu. Burde vi i stedet have ladet stå til? Nej, selvfølgelig ikke.

Læs også

Et andet eksempel: I fremtiden bliver der mange flere af de ældste ældre. Også her i Egedal Kommune bliver det en kæmpe udfordring.

Egedal Kommunes antal af ældre over 85 år forventes, ifølge Danmarks Statistik, at blive næsten tredoblet fra 520 borgere i 2019 til 1492 borgere i 2030.

Det er en markant forskel, og det koster. Derfor er det problematisk, at regeringen lægger op til at øge udligningen af forskelle i socioøkonomiske forhold på bekostning af demografiske forhold.

Skævvridning
Det betyder, at den budgetlægning vi har foretaget for at sikre, at vi i fremtiden kan håndtere presset med de mange flere ældre og bevare den minimum af service, som borgerne har krav og ret til, nu rives itu, fordi regeringen ikke i lige så høj grad som tidligere vægter udgiftspresset, der følger med, når vi bliver flere ældre. Det giver jo ingen mening. 

Havde vi i Egedal Kommune i stedet valgt en strategi, hvor borgerne ikke blev så sunde, droppet at bygge et nyt sundhedscenter og ikke kastet penge efter sundhed og forebyggelse - ja, så havde vi nok været på den grønne gren i regeringens udspil! Det har intet med retfærdighed at gøre. Det er skævvridning.

Nu venter vi så på, at skårene klinkes på Christiansborg, hvilket efterhånden ser svært ud. Jeg håber, at forhandlingsparterne hurtigst muligt dropper fnidder, partifarver og favorisering af enkelte kommuner.

Nu handler det om at få lavet en reform, som er fagligt velfunderet, og som skaber et mere lige og fair Danmark. Det har vi danskere brug for.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Søndergaard

Byrådsmedlem (V), Egedal Kommune, økonomisk specialkonsulent, Halsnæs Kommune
bankassistent

0:000:00