Dansk Energi: Årtiers politisk slingrekurs får elbilerne til at køre udenom Danmark

DEBAT: Klimaudfordringerne kræver, at vi forcerer udfasningen af olie og diesel fra vores biler og forbereder os på at tanke næsten alt, der bevæger sig, med el, skriver Lars Aagaard. 

Af Lars Aagaard
Administrerende direktør, Dansk Energi

Klimaudfordringen er vild – men heldigvis ikke umulig at løse. Nye teknologier pibler frem, og hvis vi får banet vejen for, at de kan udkonkurrere de gamle og sorte løsninger, har vi muligheden for at skabe en bedre fremtid for alle.

Men kun lommeuld kommer af sig selv. Både forbrugerne og politikerne skal hjælpe markedet på vej i klimakampen. Og lad os være ærlige: Det kommer til at koste os penge på den korte bane.

Regeringen har lovet at fremlægge sin klimaplan i løbet af efteråret. Vi venter stadig. Den opgave, Danmark står foran, er at reducere udledningen af drivhusgasser med 39 procent – sammenlignet med 2005 – frem mod 2030. Det skal ske i det, som teknisk kaldes ikke-kvotesektoren. Den omfatter udledning af CO2 fra alle de små forbrændingsmotorer i bilerne, de små olie- og gasovne, der varmer vores huse op, og så de drivhusgasser, der kommer fra vores landbrug.  

Vi skal bremse udledningerne svarende til omkring tre års klimaforurening fra personbiler i Danmark. Det kræver, at vi forcerer udfasningen af olie og diesel fra vores biler og forbereder os på at tanke næsten alt, der bevæger sig, med el. Grønne gasser og bæredygtige biobrændsler kommer også til at spille en rolle.

Grøn transport til vands og til lands
Forudsætningerne for en grøn bilpark er tilstede. Der forskes i bedre batterier, og store amerikanske, japanske og tyske bilproducenter sprøjter de kommende år elbiler ud på markedet i højt tempo. Samtidig stiger hastigheden på opladning af elbiler kraftigt, og der findes flere ladepunkter til elbiler end tankstationer til benzin- og dieselslugere.

Men flere årtiers politisk slingrekurs uden en klar, langsigtet strategi gør, at elbilerne i dag kører uden om Danmark, mens blandt andre Norge og Sverige drøner derudaf. Heldigvis ser vi, at salget af elbiler så småt får fart på – godt hjulpet på vej af lave afgifter på elbiler. Men vi har behov for en mere ambitiøs indsats med langsigtede løsninger, som skaber ro om markedet for elbiler og sætter transporten i klimagear.

Det skal blandt andet ske ved at ændre afgiften på firmabiler, så det bliver billigere for en medarbejder at have en af slagsen. Siemens, Topdanmark og 12 andre virksomheder har allerede tilkendegivet, at de er klar til at investere i grønne biler til deres ansatte.

Derudover skal vi fastholde den nuværende registreringsafgift på elbiler i yderligere to år og sætte en slutdato for salg af diesel- og benzinbiler, der svarer til de mest ambitiøse mål sat i Europa. Og vi kunne snildt give elbilerne andre fordele: gratis eller billigere parkering, lov til at køre i busbaner og rabat på turen over Storebæltsbroen.

Vi bør gå efter, at alle bybusser skal være grønne i 2030, mens vi begynder at stille krav om grøn transport for færgefart, der modtager offentligt tilskud eller udbydes i offentlig regi.

Overvåg den teknologiske udvikling
Det er usikkert, hvordan teknologien og markedet udvikler sig frem mod 2030. En ny klimaftale skal derfor igangsætte de initiativer, der her og nu reducerer CO2 – og samtidig sikre, at vi planlægger den fremtidige indsats med øje for den teknologiske udvikling.

Det er fair nok, hvis regeringen ikke spiller ud med en helt detaljeret plan for de kommende ti års indsats. Til gengæld vil jeg gerne opfordre til at etablere et klimateknologisk råd, der overvåger, om vi når de lovede reduktioner, ikke mindst i transporten, og scanner morgendagens teknologier, som kræver nye politiske tiltag.

Klimaudfordringen er massiv. Der er ingen tid at spilde. Sæt fod til pedalen og træd på den grønne speeder.

Forrige artikel Ammitzbøll-Bille til rød blok: Uligheden er ikke for stor i Danmark Ammitzbøll-Bille til rød blok: Uligheden er ikke for stor i Danmark Næste artikel Direktør for grønne delebiler: Politikerne mangler vilje til at gøre København renere, grønnere og rigere Direktør for grønne delebiler: Politikerne mangler vilje til at gøre København renere, grønnere og rigere
  • Anmeld

    Lisbeth Sørensen

    Korrekt.

    Man mest Dansk EL kommer fra kul?

    Glem ikke at de nye servere fra Apple-DB-Amazon vil betyde 30% mere Dansk energiforbrug? Eller vores totale grønne forbrug blot nu?

    Hvor er investeringerne i grøn energi under de fossile blå?

  • Anmeld

    Jan Johansen · Ingeniør

    Mest dansk el kommer fra vind

    I 2017 kom 17% af energien fra kul og 54% fra vind, sol og vandkraft. Når der kommer flere elbiler, vil vi bedre kunne udnytte den overskudsstrøm der ofte er om natten og det blæser.
    https://energinet.dk/El/Miljoedeklarationer/Hvor-kommer-stroemmen-fra

  • Anmeld

    Lisbeth Sørensen

    Ingen ved hvor energien kommer fra. Inklusiv staten.

    Står at læse i dit eget link.

    Så bliver rent gæt.

  • Anmeld

    Jan Johansen · Ingeniør

    Energisystemet lige nu

    Muligvis et gæt, men det er et kvalificeret estimat fra en anset kilde :-) Nedenfor kan man læse hvorledes energifordelingen er i real tid :-)
    https://energinet.dk/energisystem_fullscreen

  • Anmeld

    Lisbeth Sørensen

    Fossile gætterier jan.

    Mangler saglig information,
    Som du ikke kan bidrage med her! Kræver bevis!

    Repræsentere du fossile interesser?

  • Anmeld

    Jan Johansen · Elbilist

    Fossil energi nej tak!

    Jeg tror at vi taler meget forbi hinanden Lisbeth :-) Jeg arbejder ikke med fossil energi. Jeg solgte dieselbilen mange år siden og har siden da kørt elbil, hvilket jeg syntes er fantastisk :-) Jeg påvirker så mange jeg kan til at skifte til elbil. Jeg har lige skiftet til Hyundai Ioniq electric elbil. Jeg købte den blandt andet fordi det er den mest energiøkonomiske elbil på markedet. Du har ret i, at der er behov for udbygning af mere grøn energi og at det meget dumt og kortsigtet at den blå regering har skruet ned for det. Men elbilerne idag kører overvejende på grøn energi og ikke fortrinsvis på kulkraft som du skriver i din første kommentar. Det er jo den kommentar man typisk hører fra benzintosserne som argument mod elbilerne. Jeg bruger informationerne fra energinet.dk til at vurdere hvilket tidspunkt jeg skal sætte min elbil til ladning, da jeg gerne vil lade på så grøn strøm som muligt :-) I takt med at vi får flere elbiler der kan lade om natten, kan vi bedre udnytte overskudstrøm. Vi skal naturligvis have flere vindmøller ligesom det skal belønnes at private sætter solceller op og det kan ikke gå hurtigt nok :-)